• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401092919884
  • خبرنگار : 71541

تعیین تکلیف قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار

تعیین تکلیف قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام تیم ایرانی به هند برای تعیین تکلیف قرارداد بلندمدت با این کشور در راستای توسعه بندر چابهار خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری درباره اقدامات سازمان بنادر در راستای توسعه بندر چابهار توضیح داد: بندر چابهار از ابتدای دولت یکی از خواسته‌های جدی بوده که ما در سازمان بنادر این موضوع را پیگیری کردیم، وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراه‌های هند هم یک سفر دو روزه به چابهار داشتند و از بندر چابهار بازدید کردند و ما پیگیر این بودیم که باید قرارداد بلندمدت با هند بسته شود. وزیر هند هم نگاه خوبی به بندر چابهار داشته و از این رو کارگروهی تشکیل شد که عمدتا نقاط اختلاف را بررسی کردیم و هفته آتی هم تیم ما به هند اعزام خواهد شد که بتوانیم قرارداد را با هندی‌ها تعیین تکلیف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: کل عملکرد تخلیه و بارگیری کلیه کالاها اعم از نفتی و غیرنفتی از یک فروردین ۱۴۰۱ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۵۶ میلیون و ۷۱۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۷ درصد رشد داشتیم؛ تخلیه و بارگیری کانتینری یک میلیون و ۸۳۵ هزار TEU بوده و عملیات کانتینری ۸.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته؛ تعداد شناورهای ورودی به کلیه بنادر کشور به غیر از شناور سنتی، ۵۶ هزار و ۸۳۴ فروند بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶.۱ درصد داشتیم؛ جابه‌جایی مسافر دریایی هم  ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۲.۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از الان تا پایان سال که دهه مبارک فجر را هم شامل می‌شود. ۳۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال پروژه قابل افتتاح خواهیم داشت و ۳۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال هم پروژه‌های کلنگ‌زنی دولت خواهد بود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۳۳ هزار میلیارد ریال است، کل قراردادهایی که در حوزه زیربناهای بنادر داریم (تعهدهایی که دادیم)، ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است و ۳۸۰ پروژه در حوزه دریایی و بندری را شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد:‌ در حوزه توسعه تجهیزات بندری و ظرفیت بنادر و تجهیزات دریایی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل، تجهیزات بندری که عمدتا مکنده‌ هستند، چهار فرورند مکنده که دو فروند ظرفیت ۳۰۰ تن در ساعت دو فروند ظرفیت ۶۰۰ تن در ساعت دارند را در دستور کار داریم که دو فروند قبل از عید آماده می‌شود و دو دستگاه هم در حال انتقال است و  اعتبار ۱۲ میلیون و ۲۴۱ هزار یورویی را شامل می‌شود.

ساخت چهار فروند کشتی تولید داخل شروع شده است

صفایی با بیان اینکه در بحث توسعه ناوگان، در بنادر شمالی بنادر با توجه به موضوعات در کشورهای شمالی، اقبال در تردد دریایی در بنادر خزر بیشتر شده، افزود: در این بنادر بیش از ۲۵ میلیون تن ظرفیت داریم که اگر تجهیزات آن آماده شود به ۳۵ میلیون تن هم می‌رسد. در حوزه ناوگان کمبود داشتیم که در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد، از جمله اینکه هشت فروند کشتی باری چندمنظوره به ناوگان دریای شمال توسط شرکت کشتی‌رانی افزوده شده و هشت فروند در دست انتقال است، زیرا ولگا در این ایام یخ‌زدگی دارد و از اردیبهشت انتقال آماده می‌شود. چهار فروند کشتی هم شامل دو فروند رو-رو و دو فروند کشتی چندمنظوره تولید داخل در کشتی‌سازی صدرا شروع شده است.

وی ادامه داد: در بندر شهید رجایی تا پایان سال بهره‌برداری یک پست اسکله کانتینری با ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU با اعتبار حدودا ۸۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح خواهیم کرد؛ همچنین از ابتدای سال تا کنون ۱۷.۹ میلیون تن کالاهای اساسی تخلیه شده و میزان کالاهایی که در بندر موجود است، کالاهایی که روی کشتی‌ها در بندر در حال تخلیه است و کالاهایی که در کشتی در لنگرگاه‌هاست، هشت میلیون و ۴۵۰ هزار تن را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: برای ترددهای سفرهای دریایی و گردشگری دولت مصوبه تحفیف ۸۰ درصد سوخت را به شناورهای مسافری اختصای می‌دهد که برخی از بخش‌های خصوصی فعال شدند و اکنون بین بندرعباس و شارجه و همچنین خرمشهر و کویت سرویس دریایی برقرار است.

صفایی با بیان اینکه با کشور روسیه در سطح وزارتخانه و سازمان بنادر ودریانوردی جلسات زیادی داشتیم، افزود: کلیه توافق‌های که انجام شده، موارد خوبی است اما هنوز هیچ‌کدام به قرارداد نرسیده است. تلاش می‌کیم با شرایط ویژه‌ای در کشور ماوجود دارد و نقشی که کشور ما می‌تواند در انجام برخی از تجارت خارجی کشور روسیه داشته باشد، به خصوص با کشورهای هند، پاکستان، قطر و امارات، نقش واسطه را برقرار کند. در این زمینه قول‌هایی از طرف روسی داده شده و امیدواریم در فرصت‌های آتی این موضوعات را به قراردادهای اجرایی عملیاتی کنیم.

وی درباره کمبود نیروی متخصص نیز توضیح داد:‌ مجموعه دریایی کشور در بعد عرشه و مهندسی کشتی یا موتورخانه، یا در حوزه سازه‌های دریایی نیروی متخصص دریایی دارد، سال‌ها قبل و پیش از تصویب قانون خدمات کشوری، سازمان بنادر بر اساس قانون خودش که مصوبه مجلس بود، نیروهای دانشجویی را در دانشکده تربیت و جذب می‌کرد، اما قانون خدمات کشوری این اختیار را از سازمان بنادر گرفته، اما اخیرا اتوافقات خوبی با سازمان اداری استخدامی داشتیم که به واسطه نقش دریا و بندر در حوزه اقتصاد، مجددا بتوانیم از دانشگاه‌ها نیرو بگیریم و برای آینده سازمان بنادر و دریانوردی نیروی متخصص تربیت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha