• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401101106546
  • خبرنگار : 71496

ابراز نگرانی چارچوب هماهنگی از بازگشت بعثی‌ها پس از انحلال هیئت بعث‌زدایی

ابراز نگرانی چارچوب هماهنگی از بازگشت بعثی‌ها پس از انحلال هیئت بعث‌زدایی

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نگرانی خود را از بازگشت بعثی‌ها به عرصه سیاسی این کشور پس از انحلال هیئت حسابرسی و عدالت که در گذشته با عنوان "هیئت ملی بعث‌زدایی" شناخته می‌شد، ابراز داشت.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری شفق نیوز عراق به نقل از حسن فدعم، رهبر برجسته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد، درخواست‌های احزاب سیاسی اهل تسنن در ائتلاف مدیریت دولتی شامل انحلال هیئت حسابرسی و عدالت بود.

فدعم گفت: انحلال هیئت حسابرسی و عدالت و توقف کار آن مساله‌ای در ارتباط با پارلمان عراق است و به دولت و برنامه‌های وزارتی ارتباطی ندارد.

این رهبر چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در ادامه اظهار کرد: هیئت حسابرسی و عدالت توسط دولت‌های قبلی عراق تشکیل نشد بلکه توسط پارلمان و بر اساس قانون تشکیل شد و اگر بخواهد به کار خود پایان دهد، باید قانون ویژه‌ای را تصویب کند که نیمی از نمایندگان پارلمان به اضافه یک تن به آن رای دهند، این کار به احزاب سیاسی پارلمان و تصمیم نمایندگان در خصوص رای دادن یا ندادن به آن مربوط است.

او در ادامه گفت: انحلال هیئت حسابرسی و عدالت قطعی بوده و به شکل غیر قانونی کار بسیار دشواری است، این هیئت نهاد مهمی است و آرشیو بزرگ و اسناد مهمی درباره عراق داشته و اطلاعات مهم و گسترده‌ای دارد، بنابراین این هیئت باید نهادینه‌سازی شده و این آرشیو و اطلاعات مهم آن به شکلی درست و قانونی حفظ شود نه اینکه ما با شتاب این کار را انجام دهیم.

فدعم افزود: قانونی مبنی بر ممنوعیت فعالیت حزب بعث وجود دارد، در این قانون حضور بعثی‌ها در پست‌های بالای دولتی ممنوع شده و همینطور قانون اساسی عراق حضور حزب بعث به عنوان حزبی ممنوعه در روندهای سیاسی را ممنوع  کرده و طبق قانون اساسی عراق بازگشت آن به عرصه سیاسی عراق به هیچ شکلی ممکن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha