• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401102819198
  • خبرنگار : 71415

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نشست با رئیس سیا را امکانپذیر دانست

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نشست با رئیس سیا را امکانپذیر دانست

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت، خواستار یک نشست رو در رو با ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری روسیه‌ای تاس گزارش کرد، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجی روسیه (اس.وی.آر) گفت، یک تعامل جدید ویلیام برنز "امکانپذیر" است.

این دو پیشتر اواسط نوامبر نشستی در شهر آنکارا برگزار کرده بودند.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه میزبان نشست قبلی این دو در نوامبر سال گذشته بود که بر اساس گزارش‌ها حدود دو ساعت و نیم طول کشید. بر اساس اعلام طرف آمریکایی، این مقام‌های ارشد اطلاعاتی درباره تهدیدات هسته‌ای مرتبط با جنگ در اوکراین و راه‌های تخفیف آنها صحبت کردند. برنز بر اساس گزارش‌ها در ادامه سپس به کی‌یف سفر کرده و در آنجا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته میلادی بابت اینکه آن نشست برگزار شده در ماه گذشته میلادی علنی شد، اظهار تاسف کرده و واشنگتن را متهم به افشای برگزاری آن کرد که قرار بود محرمانه باقی بماند.

ناریشکین در مصاحبه با خبرگزاری تاس در روز سه شنبه درباره بحران اوکراین و همکاری روسیه با چین و ایران صحبت کرد.

به گفته ناریشکین، دلیل اینکه کی‌یف نمی‌تواند وارد مذاکرات صلح با مسکو شود این است که آمریکا و متحدانش جلوی آن را می‌گیرند.

ناریشکین روز سه شنبه به خبرگزاری تاس گفت: اربابان خارجی رژیم اوکراین اجازه نخواهند داد پرونده اوکراین وارد مسیر موفقیت شود. او به مذاکراتی که اواخر مارس بین نمایندگان روسیه و اوکراین در شهر استانبول برگزار شده و در آن "برخی توافقات اساسی حاصل شدند" اشاره کرد.

ناریشکین ادامه داد: " با این وجود مقامات واشنگتن و مقامات لندن به شرکای خود در کی‌یف گفتند، خیر، مذاکرات صلحی نباید وجود داشته باشد. صلح در کار نیست. ما به شما ده‌ها میلیادر دلار پول داده‌ایم. ما در شما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما به پمپاژ پول و تسلیحات ادامه خواهیم داد و وظیفه شما ساده است—بروید و بجنگید."

طرف اوکراینی سپس سریعا از همه قول‌هایی که در استانبول مطرح کرد عقب نشینی کرد و حالتش بعد از سفری که بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس به کی‌یف داشت به ناگهان تغییر کرد.

روسیه و اوکراین از آن زمان تاکنون پشت میز مذاکره ننشسته‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین حتی فرمانی را امضا کرده است که به طور رسمی گفت‌وگویش با ولادیمیر پوتین، همتای روسش را منع کرده است.

زلنسکی در حال تبلیغ بر سر یک اجلاس بین‌المللی میزبانی شده توسط سازمان ملل در ۲۴ فوریه در نیویورک - سالگرد آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است.

به نوشته راشاتودی در این رویداد قرار است حل و فصل مناقشه بدون شرکت مسکو مورد بحث قرار گیرد، و بر روی یک "طرح صلح" ۱۰ ماده‌ای که قبلا توسط کی‌یف ارائه شده، تمرکز شود؛ طرحی که از جمله از روسیه می‌خواهد تا به مرزهای مورد ادعای اوکراین عقب نشینی کند، غرامت بپردازد و به دادگاه‌های جنایات جنگی تسلیم شود.

مسکو طرح پیشنهادی زلنسکی را رد کرده و گفته است که این طرح از به حساب آوردن واقعیت موجود خودداری می‌کند و در واقع نشان دهنده عدم تمایل کی یف برای یافتن راه حلی برای بحران است. با این حال، پوتین و دیگر مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند مسکو آماده است وارد گفت‌وگو شود؛ اما بر اساس شرایط خودش و یکی از شرایطش این است که اوکراین وضعیت مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوروژیا را به‌ عنوان بخشی از روسیه به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha