• جمعه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401112116144
  • خبرنگار : 71496

قیس سعید سطح نمایندگی دیپلماتیک تونس را در سوریه افزایش داد

قیس سعید سطح نمایندگی دیپلماتیک تونس را در سوریه افزایش داد

رئیس جمهوری تونس تصمیم گرفت سطح نمایندگی دیپلماتیک کشورش در سوریه را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشرة، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس اعلام کرد که سطح نمایندگی دیپلماتیک کشورش در سوریه را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور تونس در این خصوص اظهار کرد: مساله حاکمیت سوریه موضوعی داخلی است که تنها به مردم سوریه مربوط است و سفیر از سوی دولت و نه حاکمیت تایید می‌شود.

این تصمیم رئیس‌جمهوری تونس پس از بیش از ۱۰ سال قطعی روابط و در پی زمین لرزه شمال سوریه و جنوب ترکیه اتخاذ شده است.

در بیانیه ریاست جمهوری تونس آمده است: در پی دیدار سعید و نبیل عمار وزیر خارجه جدید که روز سه‌شنبه جایگزین عثمان الجرندی شد، آمده است: رئیس جمهوری تصمیم گرفت سطح نمایندگی دیپلماتیک تونس در دمشق را بالا ببرد.

در این بیانیه توضیح داده نشده که منظور از افزایش سطح دیپلماتیک بازگشت سفیر تونس به دمشق است یا بازگشایی سفارت سوریه در تونس. این در حالی است که محمد منصف المرزوقی رئیس‌جمهوری اسبق تونس روابط این کشور با نظام سوریه را در ۴ فوریه ۲۰۱۲ به دلیل جنگ در سوریه قطع کرد.

علی رغم قطعی روابط، تونس در ژوئیه ۲۰۱۴ دفتر خدمات اداری و کنسولگری خود را برای خدمات رسانی به اقلیت تونسی در سوریه باز کرد و بعد از آن وزارت خارجه در سال ۲۰۱۵ سرکنسولی را در دمشق در زمان الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهوری فقید این کشور تعیین کرد.

این تصمیم جدید تونس ساعاتی پس از تماس عمار با فیصل مقداد، همتای سوری انجام گرفت که در این تماس پیام تسلیت سعید و ملت تونس را به جمهوری عربی سوریه به دولت و ملت آن اعلام کرد و با خانواده‌های قربانیان و خسارت دیدگان زلزله ویرانگر این کشور ابراز همدردی کرد.

همچنین در بیانیه ریاست‌جمهوری تونس، سعید بار دیگر حمایت ملت تونس از ملت سوریه را اعلام کرد.

روز سه‌شنبه نیز مقامات تونس کمک‌ها و نیز تیم امداد و نجاتی را برای کمک‌رسانی به زلزله زدگان فرستادند.

این اقدام تونس پس از تماس تلفنی عثمان الجرندی، وزیر خارجه برکنار شده با فیصل مقداد در پی انفجار شمال سوریه بود.

الجرندی قبل از برکناری در حساب توییتری خود نوشت: در تماس با برادرم فیصل مقداد همبستگی ملت تونس را با کشور برادر سوریه اعلام کردم.

پیشتر سعید با مقداد در حاشیه سفرشان به الجزایر به مناسبت شصتمین سالگرد استقلال این کشور در سال گذشته میلادی دیدار کرده و سعید به بشار اسد، همتای سوری خود سلام رسانده بود.

سعید به مقداد گفته بود، دستاوردهای دولت سوریه و نیز گام‌های ملت تونس علیه قدرت‌های ظلم و تجاوز در کنار یکدیگر برای تحقق اهداف مشترک دو ملت برادر تونس و سوریه است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha