• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402022012860
  • خبرنگار : 71541

آزادراه شیراز-اصفهان به ۱۴۰۱ نرسید/ تلاش برای افتتاح در سال جدید

آزادراه شیراز-اصفهان به ۱۴۰۱ نرسید/ تلاش برای افتتاح در سال جدید

آزادراه شیراز-اصفهان عمری ۱۳ ساله دارد و با وجود برنامه‌ریزی چندباره تاکنون افتتاح نشده؛ اما حالا معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده که بالاخره در شش ماهه اول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، آزادراه شیراز- اصفهان از سال‌ ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری را در قالب یک کریدور شمالی جنوبی، در محدوده استان فارس احداث کند. طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر دو کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان دو ساعت کاسته و زمینه صرفه‌جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را فراهم و از شدت و تعداد تصادفات جاده‌ای نیز بکاهد.

طراحی پروژه آزادراهی شیراز-اصفهان ابتدا شش قطعه را شامل می‌شد اما در ادامه، به هفت و سپس هشت قطعه افزایش یافت و سرعت کار را کم و هزینه‌های اجرا را بیشتر کرد. قطعات شش‌گانه اولیه حدفاصل شهر ایزدخواست در نقطه صفر مرزی استان‌های فارس و اصفهان تا "تنگ خیاره" در نزدیکی شهر بیضاء طراحی شده بود. اما داستان قطعه هفتم، اندیشیدن راهکاری برای تخلیه بدون ترافیک خودرو از آزادراه و همچنین هدایت ایمن و آسان خودروها به ورودی آن بود. قطعه‌ای که در محدوده شمال‌غرب شیراز به سمت بیضاء که بعدها به شهرستان تبدیل شد، و به طول ۱۲.۵ کیلومتر، اجرایی شده است.

خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد، اما این کار به سرانجام نرسید و حتی سال گذشته هم در مقاطعی، چه از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- و چه از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به بهره‌برداری می‌رسد اما باز هم این وعده عملی نشد.

بیشتر بخوانید

جزییات آزادراه ۱۲ هزار میلیاردی شیراز –اصفهان

آزادراه اصفهان-شیراز ۱۵۰۰ میلیارد دیگر اعتبار می‌خواهد

خادمی آبان‌ماه سال گذشته درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه به ایسنا گفت که برای این آزادراه تا کنون حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن هم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. او همچنین گفته بود که پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان-شیراز حدود ۹۴ درصد است و برای اتمام اولیه عملیات این پروژه و به بهره‌برداری رساندن آن، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل آن از ساختمان‌های جنبی و کلیه تاسیسات بین راهی و اقدامات روشنایی، نزدیک به ۲۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

آزادراه شیراز - اصفهان امسال تحویل می‌شود

اما در نهایت خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- به‌تازگی درباره این آزادراه خبر داد: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می‌شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می‌تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

با توجه به اینکه سال گذشته هم چندین بار وعده بهره‌برداری از آزادراه شیراز - اصفهان داده شده بود اما به دلیل آنچه عدم تامین منابع مالی عنوان شد، در نهایت سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح آن نبودیم، باید دید در سال جدید سرنوشت این پروژه به کجا می‌انجامد و بالاخره گره این آزادراه که عمری نزدیک به ۱۳ سال دارد، باز می‌شود یا خیر.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۲۳:۳۱

یعنی مطمعنید که تمام شده یه وقت به برج هفت نرسه

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۷:۱۲

بازهم خوش به حالتان در۱۰سال افتتاح می‌شود ۰۰۰دراذربایجانغربی جاده ارومیه میاندواب و میاندواب میانه (سرچم)الان ۳۰سال را تمام کرده بازهم برای تمام کردنشان درسالهای نزدیک امیدی نیست۰۰۰

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۱۷:۰۰

شیراز با توجه به اینکه مهمترین شهر توریستی و تاریخی ایران هست و دارای مکان ها و گنجینه های باستانی بزرگ و بسیار ارزشمندی هست که مهمترین آنها محل دفن امامزاده شاهچراغ برادر امام رضا ع و زادگاه و آرامگاه حافظ شیرازی شاعر بزرگ قرن معاصر ایران و جهان و سعدی علیم الرحمه می باشد و دارای بیشترین و با ارزشمندترین آثار باستانی مانند تخت جمشید، ارگ کریمخان، باغ ارم، حمام وکیل، بازار وکیل، دروازه قرآن و بسیاری از آثار بزرگ دیگر در ایران هست که مجال نام بردن آنها نیست و سالانه مقصد قریب به چند صدهزار توریست میباشد که یکی از راه های مطمعن و باثبات درآمدزایی به دلار برای کشور هست که باید مورد توجه ویژه و خاص قرار بگیرد اما افسوس که مورد بی مهری قرار گرفته و خلاصه این پروژه ها باید سالها قبل به بهره برداری میرسید نه اینکه هنوز نیمه کاره باشد شما در بحث توریستی به کشورهای پیشرفته و بعضا همسایه نگاه کنید مهمترین و بهترین امکاناتشان رو برای توریست ها و مسافران فراهم میکنند و از طرفی همه این هزینه کرد ها برایشان چندصدبرابر جبران میشود و به دلار بسیاری میرسند