• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402022013045
  • خبرنگار : 71429

تاکید معاون قوه قضاییه بر افزایش آگاهی‌های عمومی درباره پیشگیری از جعل

تاکید معاون قوه قضاییه بر افزایش آگاهی‌های عمومی درباره پیشگیری از جعل

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌های حوزه پیشگیری در کنار توسعه تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌ سامانه‌های هوشمند توسط دستگاه‌های متولی، موضوع افزایش آگاهی‌های عمومی و اطلاع‌رسانی در حوزه پیشگیری از جعل است.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در بازدید از سومین نمایشگاه پیشگیری و مقابله از جعل اسناد و مدارک رسمی گفت: اصولا برای ما ثابت شده در پرونده‌های متعددی که دیده‌ایم و مشکلات و آسیب‌هایی که وجود دارد بسیاری از اتفاقات ناشی از نبود اطلاع و آگاهی مردم از حقوق خودشان است؛ بر همین اساس در این نمایشگاه تلاش شده است از طریق دستاوردهایی که معاونت پیشگیری در استان‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در مقابله با جعل وجود داشته یک هم‌افزایی در بین دستگاه‌ها ایجاد شود.

جهانگیر ادامه داد: هدف از یافته‌های دستگاه‌های مرتبط در این عرصه این است تا کمک کنیم مردم از نظر اسنادی با یک امنیت روحی و روانی بیشتری روبه‌رو شوند، چراکه تجربه نشان داده آنجایی که به مردم اطلاع‌رسانی خوبی شده است، دست سوء‌استفاده‌کنندگان و جاعلین کوتاه می‌شود.

وی ضمن اشاره به پیشرفت تکنولوژی در سهولت برای جعل بیان کرد:  با توجه به پیشرفت روزافزون در عرصه‌های مختلف، بسیاری از روش‌ها برای مقابله با جعل دیگر پاسخگو نیست؛ پیچیدگی موضوع جعل و چندبعدی شدن آن با توجه به دستگاه‌های پیشرفته که به وجود آمده، به راحتی امکان جعل مواردی مانند چک‌پول و چیزهایی که در گذشته امکان جعل آن‌ها وجود نداشت را آسان کرده است.

جهانگیر در ادامه گفت: امروزه با دستگاه‌های پیشرفته می‌شود جعل کرد، پس برای اینکه مردم بین سند واقعی و سند جعل شده بتوانند تفاوت قائل شوند لازم است آن آیتم‌های امنیتی که در اسناد به کار می‌رود به نحوه صحیح و از طریق صداوسیما و سایر مراکز اطلاع‌رسانی به سمع و نظر مردم برسد و شگردهای جدیدی که در حوزه جعل مطرح می‌شود به قید فوریت بین دستگاه‌هایی که در این زمینه مبارزه می‌کنند به اشتراک گذاشته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص استفاده از توانمندی‌های داخلی و تجارب بین‌المللی در مقابله با جعل اظهار کرد:  باید تلاش کرد تا با استفاده از توانمندی‌های داخلی و استفاده مطلوب از تکنولوژی‌ها و تجربیات موفق در دنیا در این حوزه  و سایر حوزه‌های مرتبط بتوانیم عرصه را برای کسانی که امنیت روانی مردم را مختل می‌کنند تنگ کنیم.

جهانگیر هدف از برگزاری این نمایشگاه و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری در این حوزه را بیان کرد و گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه بیشتر اطلاع‌رسانی و کمک به دستگاه‌های مرتبط در این موضوع است. معاونت پیشگیری هم تلاش کرده در طول سال‌های گذشته با مبارزه همه‌جانبه و فراگیر در موضوع جعل و با همکاری مراجع امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و قضایی به نوعی گلوگاه‌های فساد در رابطه با جعل را به موقع شناسایی و از وقوع آن جلوگیری کند.

جهانگیر در پایان گفت: این معاونت تلاش می‌کند به موقع راه‌های پیشگیرانه را در حوزه‌های مختلف برای مردم در نظر بگیرد و بر اساس یافته‌هایی که در پرونده‌های مختلف به دست می‌آید آن‌ها را تدوین و در اختیار مراجع مرتبط قرار دهد؛ به عنوان مثال بنا است در سال جاری در سایه جمع‌آوری اطلاعات موجود، صداوسیما را یاری دهیم تا در خصوص اینگونه جرائم مستند و فیلم‌های جذاب برای مردم تهیه کند؛ همچنین با توسعه ارسال پیام‌های سراسری پیشگیری، بستر اطلاع‌رسانی را در کشور به نوعی پراکنده کنیم تا همه آحاد ملت بتوانند از خدمات پیشگیری بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha