• پنجشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402022013049
  • خبرنگار : 71282

آمار اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱

آمار اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۲ هزار فرصت شغلی توسط بنگاه های تعاونی در سال گذشته ایجاد شده و بیشترین میزان اشتغال متعلق به تعاونی‌های تولیدی بوده است.

به گزارش ایسنا، بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصادی است که از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد.

طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد با این حال برابر آمارها ۹ درصد کل اشتغال کشور در دست بخش تعاون است و ظرفیت ایجاد اشتغال در این بخش بالاست.

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلین در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته که نشانگر بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است. در همین راستا مهدی مسکنی‌ - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات جدیدی از اشتغال بخش تعاون در سال گذشته ارائه کرده است.

به گفته وی مطابق بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته ۵۲ هزار و ۱۳۰ فرصت شغلی در بیش از ۲۰۰۰ بنگاه تعاونی ایجاد شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

معاون وزیر تعاون می‌گوید: طی سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون ۴۹ هزار و ۵۰۲ فرصت شغلی بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از رشد ۵ درصدی برخوردار بوده است.

آمار اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱

مسکنی در عین حال بیشترین اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را متعلق به تعاونی‌های تولیدی دانست و گفت: در سال گذشته ۵۸ درصد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش تولید، ‌۲۶ درصد در بخش تعاونی‌های مسکن، مصرف و اعتبار و ۱۶ درصد در بخش تعاونی‌های خدمات بوده است.

آنطور که معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در طرح‌های تعاونی از طریق تجمیع سرمایه‌های خرد و کوچک بوده و ۳۰ درصد از محل تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی تامین شده است.

پیشتر وی از هدفگذاری ایجاد ۴۵ هزار شغل تعاونی در سال گذشته خبرداده و میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی عنوان کرده بود.

کارشناسان هزینه ایجاد شغل در بخش‌هایی همچون تعاون را بسیار اندک و یک سوم کمتر از سایر بخش‌های اقتصادی عنوان می‌کنند. تعاونی‌ها دارای گرایش‌های مختلف و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که سرمایه‌های خرد را کنار هم قرار داده و موجب گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال پایدار و ارزان می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد استفاده از ظرفیت‌ها و کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی، زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصاد، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار است. بخش تعاون علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی موجب گسترش صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور می‌شود و با خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha