• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402031509396
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد:

ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه‌ جانشین ائتلاف ایران‌هراسی

ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه‌ جانشین ائتلاف ایران‌هراسی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به پیشنهاد تهران مبنی بر ایجاد ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه با حضور برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اظهار کرد: این ائتلاف می‌تواند جانشین ائتلاف‌سازی‌هایی باشد که در چند سال اخیر در راستای سیاست ایران‌هراسی در منطقه علیه تهران شکل گرفته است.

حسین آجرلو، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «در نیروی دریایی به خاطر حضور در آب‌های بین‌المللی به طور کلی دیپلماسی دفاعی و امنیتی مورد توجه است و کشورها در این چارچوب تلاش می‌کنند که همکاری‌های گسترده‌ای را با دیگر متحدان و همسایگان خود داشته باشند»، ادامه داد: در همین چارچوب ایران از مدت‌ها پیش اقدام به برگزاری مانورهای مشترک با کشورهایی همچون روسیه، چین و برخی از کشورهای همسایه کرده بود و اکنون نیز با توجه به کاهش تنش‌ها بین ایران و عربستان و افزایش همکاری‌های ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس تصمیم گرفته که یک ائتلاف دریایی با حضور کشورهای منطقه ایجاد کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که ایران و عربستان دو کشور مهم خلیج فارس هستند و کاهش تنش‌ها بین این دو بسترسازی را برای همکاری‌های منطقه ای  بین آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دیپلماسی دفاعی فراهم کرده است، تصریح کرد: تشکیل چنین ائتلافی می‌تواند بعضی از چالش‌ها و تقابل‌های دریایی که بعضا بین کشورهای همسایه و منطقه وجود داشته است را نیز کاهش دهد.

وی با تاکید بر این‌که «همواره ایران بر تامین امنیت آب‌های منطقه و امنیت دریایی تاکید داشته و از دیگر سو مخالف حضور نیروهای بیگانه در منطقه بوده است»، اظهار کرد: در چند سال اخیر به واسطه سیاست «ایران‌هراسی» و با ادعای « مهار ایران» شاهد ائتلاف‌سازی‌هایی علیه ایران در منطقه خلیج فارس  با حضور برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه بوده‌ایم. چنانکه این کشورها بعضا ادعاها و اتهاماتی  را علیه ایران در این حوزه مطرح می‌کردند ولی اکنون به نظر می‌رسد این ائتلاف‌ها به نوعی در حال فروپاشی است و ابتکار مطرح شده از سوی تهران می‌تواند جایگزین اینگونه ائتلاف‌سازی‌ها باشد.

آجرلو با اعتقاد بر این‌که «کشوری مثل چین که با کشورهای منطقه رابطه خوبی دارد و یکی از واسطه ها  برای برقراری روابط تهران و ریاض بوده است می‌تواند  به نوعی نقش ناظر را در جریان ایجاد و فعالیت این ائتلاف دریایی ایفا کند»، گفت: آمریکا نیز با توجه به شرایط جدید منطقه، تحرک کمتری در منطقه دارد که البته این ناشی از افول آمریکا و همچنین هزینه‌های سرسام‌آور حضور در منطقه است. آمریکا دیگر نمی‌تواند به مانند گذشته به نوعی تضمین امنیتی برای همپیمانانش در منطقه فراهم کند و اعتماد کشورهای عربی نیز به آمریکا کمتر شده است و این‌ها خود زمینه را برای حضور بازیگران جدید در منطقه مثل چین فراهم کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که «در جریان این تحولات چگونگی روابط ایران و عربستان سعودی نیز بسیار مهم است»، گفت: اگر روابط دو کشور گسترش پیدا کند این زمینه را برای ایجاد امنیت درون‌زا در منطقه بیش از گذشته فراهم می‌کند ولی اگر این دو کشور به مانند گذشته دچار اختلاف شوند زمینه برای حضور هرچه بیشتر آمریکایی‌ها و اسرائیلی در منطقه فراهم می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha