• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1402032314535
  • خبرنگار : 71049

بهشتی‌پور: تاکید رهبری درباره همکاری با آژانس راهگشا بود

بهشتی‌پور: تاکید رهبری درباره همکاری با آژانس راهگشا بود

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: وظیفه ذاتی آژانس کنترل و نظارت بر فعالیت‌های صلح آمیز کشورها از جمله ایران است و رهبری در صحبت‌های خود پاسخی مستقیم به افرادی دادند که همکاری با آژانس را زیر سوال می‌برند و انتظار همکاری نکردن ایران را دارند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان روز یکشنبه مقام معظم رهبری در جمع کارکنان سازمان انرژی اتمی درباره همکاری ایران با آژانس گفت: بحث رهبری دو جنبه داشت، یکی اینکه برخی اساس همکاری ایران و آژانس و نصب دوربین و نظارت‌ها را خلاف منافع ایران می دانند در حالی که آژانس وظیفه ذاتی اش کنترل و نظارت است و رهبری پاسخی مستقیم به این افراد دادند که همکاری با آژانس را زیر سوال می برند و انتظار همکاری نکردن ایران را دارند. تاکید رهبری در این زمینه راهگشا بود و نشان داد که ایشان قبول دارد آژانس تنها نهاد نظارت بر فعالیت های صلح آمیز کشورها از جمله ایران است.

وی افزود: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گاهی مواضع سیاسی می‌گیرد اما نباید آن را معیاری برای زیر سوال بردن هویت و موجودیت آژانس قرار دهیم، باید بین عملکرد مدیرکل آژانس و کل آژانس فرق قائل شویم.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره سخنان رهبری مبنی بر اینکه "در توافقات مراقب باشید زیرساخت‌ها (هسته‌ای) دست نخورد" گفت: ایشان تاکید داشتند که مذاکره خوب است به شرطی که زیرساخت‌ها حفظ شود. به نظرم موضوع زیرساخت‌ها باید برای افکار عمومی توضیح داده شود، اما اینکه اصل مذاکره مورد پذیرش ایشان است قابل توجه است چرا که برای رفع تحریم‌ها راهی جز مذاکره نیست.

وی ادامه داد: سانتریفیوژهایی که فعال هستند و الان به تولید اورانیوم با سطوح مختلف می‌پردازند همان طور که در برجام هم به آن اشاره و تاکید شد نباید نابود شوند. ممکن است برخی سانتریفیوژها را از مدار خارج کنیم اما نباید به گونه ای جمع آوری شوند که از بین بروند بلکه باید به درستی نگهداری شوند. هم‌چنین ذخایر اورانیوم ایران نیز زیرساخت محسوب می‌شوند، ممکن است به شکل‌های مختلف تبدیل شوند اما مهم است که نباید از بین بروند یا باید مابه‌ازای آنها را دریافت کنیم. علاوه بر این کارخانه‌هایی از جمله آب سنگین اراک و اصفهان و نطنز و فردو نیز باید فعالیت‌شان حفظ شود چرا که اینها پایه صنعت هسته‌ای هستند.

بهشتی‌پور در پاسخ به اینکه مگر زیرساخت‌ها در برجام حفظ نشده بود، اشاره و تاکید رهبری به حفظ زیرساخت به چه معناست؟ گفت: به نظرم برجام زیرساخت‌ها را حفظ کرده بود چرا که بعد از تصمیم ایران برای بازگشت به شرایط قبل از برجام توانست در کمتر از یک سال و نیم ظرفیت مورد نظر را ایجاد کند. اگر زیرساخت‌ها بر اساس ادعای برخی از بین رفته بود این امکان نمی‌توانست وجود داشته باشد. در دو سه سال گذشته بخش‌هایی که به تولید اورانیوم 60 درصدی در فردو و نطنز و نیز سانتریفیوژهای مربوطه زیرساخت‌های تولید اورانیوم 60 درصدی هستند که باید در هرگونه توافق نیز حفظ شوند دقیقا طبق آنچه در برجام برای سطوح دیگر اورانیوم اتفاق افتاد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تاکید رهبری بر آگاهی رسانی به جامعه نسبت به بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای از جمله بخش‌های پزشکی و کشاورزی گفت: تاکید ایشان بر ساخت 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای قابل توجه است اما سوال اساسی‌تر که ایشان از سازمان انرژی اتمی دارد، این است که چرا دستاوردهای انرژی هسته‌ای را در سایر زمینه‌ها غیر از برق هسته‌ای و غنی‌سازی برای مردم توضیح نمی‌دهند یا در مواردی که صنعت هسته‌ای به تولید علم منجر و علوم مختلف را ارتقا می‌دهد چرا آگاهی بخشی به جامعه در این رابطه ضعیف است.

وی تاکید کرد که انرژی هسته‌ای یک موضوع و صنعت چندوجهی است و همه علوم را به حرکت می‌اندازد. ده‌ها رشته تحصیلی مختلف با این موضوع ارتقا یافته است و این مساله مهم است که به آن توجه کنیم. از این روست که رهبری انتظار داشته و دارند این مسایل با جدیت بیشتری‌ برای مردم توضیح داده شود. شاید مسئولان سازمان انرژی اتمی و کشور ملاحظات امنیتی دارند یا تصور می شود که دشمن آگاهی بیشتری نسبت به ابعاد فعالیت‌های ایران در صورت سخن گفتن از دستاوردها پیدا می‌کند اما به هر حال باید برای این مساله برنامه ریخت تا مردم بفهمند این رشته چه کمکی به علم پزشکی، بهداشت و درمان و صنعت کشاورزی کشور کرده است.

بهشتی‌پور گفت که تکرار این سخن از سوی رهبری مبنی بر اینکه ایران به دنبال بمب و سلاح هسته‌ای به خاطر مسایل شرعی و دینی خود نیست، پیام مهم برای غرب داشت و استناد ایشان به گزارش آمریکایی‌ها که خودشان هم می‌دانند ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست اما بهانه کردند و علیه ما می‌گویند چون مخالف هسته‌ای شدن ایران هستند، قابل توجه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha