• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402032415909
  • خبرنگار : 71584

در نشست مقامات ایران، پاکستان و نمایندگان سازمان ملل عنوان شد

کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود و خروج موادمخدر و اشرار

کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود و خروج موادمخدر و اشرار

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نشست سه جانبه میان ایران، پاکستان و نمایندگان سازمان ملل گفت: مجموعه بحثهای کارشناسی منجر به صدور سند در بیانیه نهایی میان مسئولان مبارزه با مواد مخدر دو کشور و نمایندگان UNODC شد. این سند نهایی امضاء و تبادل و مقرر شد که همه ما پایبند به این سند امضایی باشیم و همه توان خود را معطوف به اجرای مفاد کنیم و بتوانیم موضوع مواد مخدر را به عنوان معضل جهانی به سامان کنیم.

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست دو روزه مقامات عالی و وزرای ایران، پاکستان در چارچوب ابتکار سه جانبه تسهیل شده توسط دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل اظهار کرد: این نشست سه جانبه میان ایران، پاکستان و نمایندگان سازمان ملل از صبح دیروز تشکیل شد. در جلسه دیروز بحثهای مفصل کارشناسی، مطرح شد.

وی با بیان اینکه منشاء تولید مواد مخدر در افغانستان است و با اعلام نگرانی از اینکه در سالهای اخیر شاهد افزایش تولید فزاینده مواد مخدر در افغانستان هستیم، گفت: به ویژه در سالهای اخیر افزایش تولید مواد مخدر صنعتی، متامفتامین و شیشه زنگ خطر بزرگی برای کشورهای منطقه و جهان است و اینها از دغدغه هایی بود که مطرح شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین اعلام کرد که بحثهای کارشناسی میان پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران و پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان صورت گرفت و طرفین اذعان داشتند که تمرکز اصلی باید بر موضوع کشت و کنترل در افغانستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه این بحثهای کارشناسی منجر به صدور سند در بیانیه نهایی میان مسئولان مبارزه با مواد مخدر دو کشور و نمایندگان unodc شد. این سند نهایی امضا و تبادل و مقرر شد که همه ما پایبند به این سند امضایی باشیم و همه توان خود را معطوف به اجرای مفاد آن کنیم و بتوانیم موضوع مواد مخدر را به عنوان معضل جهانی به سامان کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در این سند از اقدامات ایران تشکر شد. در گزارشی که مسئولان unodc اعلام کردند، ایران با فاصله رتبه اول کشفیات در دنیا را دارد.

وی معتقد است که دو کشور ایران و پاکستان همسایه افغانستان هستند و اولین کشورهایی که موضوع افزایش کشت و تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد این دو کشور هستند و گریزی نداریم جز اینکه دو کشور دوستِ ایران و پاکستان همکاریهای تنگاتنگی را با همکاری سازمان ملل داشته باشند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در کنار این اجلاس، نشست‌های دو جانبه‌ای را نیز داشتیم. همچنین دیروز مذاکراتی بین وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان و فرمانده کل انتظامی ایران تشکیل شد. همچنین گفت‌وگوهای دو جانبه را بین دو کشور داشتیم و هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که در حوزه مواد مخدر بتوانیم به کنترل موثر این معضل جهانی بیانجامیم.

وی افزود: همچنین در ملاقات‌های دو جانبه قرار بر این شد که در موضوعات مرزی هر دو کشور اهتمام بیشتری را درخصوص کنترل مرزها و ورود و خروج مواد مخدر و اشرار داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست الکساندر فدولوف، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به عنوان یکی از نماینده‌های سازمان ملل در ایران که شاهد مبارزه توامان جمهوری اسلامی ایران با قاچاق مواد مخدر هستید، چه اقداماتی را در خصوص برداشتن تحریم‌ها علیه ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌اید، اظهار کرد: در جلسات مختلف در رابطه با اقدامات قهری یک جانبه توسط جمهوری اسلامی ایران صحبت و همکاران خود در سازمان ملل را از اقدامات خوب و بی نظیر ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر آگاه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که تحریم‌های یکجانبه‌ای توسط کشورهای خاص علیه ایران اعمال شده است و برای تخصیص کمک و برداشتن تحریم‌ها و وارد کردن تجهیزاتی که در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایران به آنها نیاز دارد، اقداماتی را انجام داده‌ایم، افزود: دعوت از کارشناسان، آموزش‌های ویژه برای کارشناسان داخلی، ورود تجهیزات و جمع آوری داده‌ها از جمله کارهایی است که دفتر ما در تهران انجام می دهد.

فدولوف یادآور شد: البته تعامل با دیگر کشورها و دعوت آنها به ایران برای نشان دادن عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر از دیگر اقدامات ما در تهران است.

وی همچنین ادامه داد: در کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل، اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم تا ظرفیت‌های ایران را در این زمینه به دیگر کشورها هم نشان دهیم.

نماینده کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران در پایان گفت: هیچ کشور و یا موضوعی نمی‌تواند بر اهداف و عملکرد  (UNODC)  تاثیر بگذارد و ما از همه کارشناسان دعوت می‌کنیم به ایران بیایند تا اقدامات ایران را در زمینه مبارزه با مواد مخدر ببینند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha