• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402033019742
  • خبرنگار : 71290

یک استاد دانشگاه: دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی وعده‌های خود را عملیاتی کرده است

یک استاد دانشگاه: دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی وعده‌های خود را عملیاتی کرده است

یک استاد دانشگاه معتقد است که دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی وعده های خود را عملیاتی کرده و اکنون زمان آن است تا به سمت توسعه و گسترش و تقویت این روابط دیپلماتیک حسنه، عادلانه و دستاوردهای آن برود.

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از عملکرد دولت طی دو سال اخیر در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: تاکنون دولت در عرصه تحول در سیاست خارجی به خوبی پیش رفته و پس از بیش از یک دهه وزیر امور خارجه عربستان به ایران سفر و دیپلماسی فعال مورد موافقت قرار می‌گیرد. کشور عربستان به عنوان یک کشور مطرح در جهان اسلام است و توانستیم روابط را مجددا برقرار کنیم.  این روابط دیپلماتیک بازتاب خوبی در منطقه و جهان خواهد داشت. همچنین با برخی دیگر از کشورهای منطقه به همین واسطه توانستیم ارتباط خوبی برقرار کنیم.
وی تصریح کرد: دولت باید به مقوله هایی چون ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک توجه ویژه ای داشته باشد. ژئواستراتژیک بیشتر جنبه‌های راهبردی را مد نظر دارد و ژئواکونومیک روابط اقتصادی و یک بال مکمل برای توسعه  اجتماعی و فرهنگی است که در روابط دیپلماتیک دنیا بیشتر به این مقوله ها توجه و پرداخته می‌شود، البته در کنار توسعه اقتصادی امکان توسعه فرهنگی و قدرت سیاسی هم تقویت می‌شود چراکه برخی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از مسائل اقتصادی است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر برقراری روابط دیپلماتیک فعال و حسنه با دنیا اظهار داشت: به عنوان یک کشور مسلمان باید با همه دنیا روابط دیپلماتیک فعال داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم مگر این که کشور یا گروهی بخواهند به ما ضربه و آسیب بزنند که باید از خود دفاع و دوری کنیم .

وی همچنین افزود: روابط با دنیا مثل روابط شهرها می‌ماند، شهر یا روستایی را در نظر بگیرید که در بن بست باشد امکان رشد و توسعه برایش فراهم نیست، بایستی به دیپلماسی فعال اهمیت دهیم ضرورت دارد برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قدرت سیاسی روابط مان را گسترش دهیم، اشتباه فاحشی کردیم که در این چند سال در این زمینه ها محدود عمل کردیم. 

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: خوشبختانه شرایطی فراهم شده تا بتوانیم بعد از ۴۰ و اندی سال با کشور مصر ارتباط برقرار کنیم، مصر کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی در جهان اسلام و شمال آفریقا است و ما در طول تاریخ با این کشور در ارتباط بودیم. کشورهای مهمی چون ایران، عربستان، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام باید بتوانند با یکدیگر همانند کشورهای اتحادیه اروپا تعامل و وحدت داشته باشند. این وحدت و انسجام خود موجب توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی می شود .
وی به تقویت سیاست خارجی کشور تاکید کرد و گفت: باید به سرعت با تمام کشورهای دنیا در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ارتباط بگیریم و تنها رژیم اشغالگر صهیونیستی است که مشکل دارد و پایگاهی بزرگ برای تجاوز و مداخله گری گروه‌های زیاده خواه و تندرو آمریکا در غرب آسیا و خاورمیانه است. خوشبختانه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی وعده‌های خود را عملیاتی کرده و اکنون زمان آن است تا به سمت توسعه و گسترش و تقویت این روابط دیپلماتیک حسنه، عادلانه و دستاوردهای آن برود.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: تحول و تکامل در سیاست خارجی و از سرگیری ارتباط با مصر اگر هر چه سریع تر انجام شود، می تواند به کاهش مساله ایران هراسی در دنیا کمک کند.  در واقع ما باید علاوه بر تعامل صد درصدی با کشورهای اسلامی و منطقه، با کشورهای همسو نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha