• شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402040301194
  • خبرنگار : 71516

فرمانده بصره: اجازه اجرای رژه نظامی به هیچ گروهی را نمی‌دهیم/ تلاش برای انحصار سلاح در دست دولت

فرمانده بصره: اجازه اجرای رژه نظامی به هیچ گروهی را نمی‌دهیم/ تلاش برای انحصار سلاح در دست دولت

فرمانده جدید عملیات بصره عراق تأکید کرد که به هیچ طرف مسلحی اجازه اجرای رژه نظامی غیرقانونی را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، سعد محسن عریبی، فرمانده جدید عملیات بصره عراق گفت: قانون فراتر از همه است. هدف از عملیات بصره حفظ امنیت و ثبات در این استان از طریق همکاری با فرماندهی‌ها و آژانس‌های امنیتی موجود در استان است. ما برای ایجاد طرحی جهت برقراری امنیت در عید قربان و مراسم عاشورا تلاش می‌کنیم. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های مسلح اخیرا با سلاح سبک و نیمه سنگین در مناطق مشخصی از استان رژه نظامی برگزار کردند.

وی گفت: ما به هیچ طرف مسلحی اجازه اجرای رژه‌های نظامی غیرقانونی را نمی‌دهیم.

پیشتر منابع امنیتی اعلام کردند که نیروهای امنیتی چهارشنبه در منطقه التیمیه در مرکز بصره برای ممانعت از رژه نظامی عصائب اهل الحق مستقر شدند. التیمیه یکی از مناطقی است که سرایا السلام در آنجا مستقر هستند.

سرایا السلام پیشتر رژه نظامی را در منطقه کرمه در شمال مرکز بصره برگزار کرده بودند.

وزارت کشور عراق از تشکیل ۱۶ کمیته برای پیگیری اقدامات لازم برای انحصار سلاح در دست حکومت خبر داد.

به گزارش الفرات نیوز، وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای اجرای دستورات عبادل عباس ابراهیم، معاون امور پلیس وزارت کشور عراق و با نظارت مستقیم، مازن کامل منصور، مدیر اداره امور نیروهای امنیت داخلی، ۱۶ کمیته برای بررسی آمادگی دفاتر ثبت و تحویل سلاح در عراق بنابر سیاست ملی انحصار سلاح در دست حکومت تشکیل شده است.

این کمیته از نیروهای اداره امور نیروهای امنیتی عراق و فرماندهان پلیس در بغداد و استان‌ها تشکیل شده است.

سلاح بی‌ضابطه در عراق یکی از خطرناک‌ترین مشکلات این کشور است. از سال ۲۰۰۵ تاکنون، دولت‌های عراق، شعار انحصار سلاح در دست حکومت را سر داده‌اند؛ اما به نظر نمی‌رسد گام‌های موثری برای اجرای آن وجود داشته باشد. ناظران احتمال می‌دهند که امکان اجرای این طرح توسط دولت عراق با توجه پیامدهای سیاسی مختلف در این خصوص وجود نداشته باشد.

آمار رسمی از شمار سلاح در جامعه عراق وجود ندارد؛ اما ارزیابی‌ها حاکی از آن است که چیزی حدود ۱۳ الی ۱۵ میلیون سلاح سبک و نیمه سنگین در بین مردم عراق وجود دارد که بارزترین آن کلاشنیکف، پی کی سی و آر پی کی علاوه بر خمپاره و آر پی جی است که اخیرا بسیار در درگیری‌های قبیله ای در جنوب و مرکز عراق استفاده شده است.

اکثر این سلاح‌ها در دست گروه‌های شبه نظامی و گروه‌های مسلح علاوه بر عشایر است و این در حالی است که پس از حمله آمریکا به عراق و در نبود امنیت و ثبات و برای دفاع خود در برابر سارقان و تعرضات احتمالی، بسیاری از مردم سلاح در منازل خود دارند.

از بارزترین مفاد برنامه دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، پایان دادن به پدیده سلاح بی‌ضابطه در عراق است.

در ماه مارس گذشته، اخیرا کمیته ملی دائمی در وزارت کشور عراق برای ساماندهی سلاح و انحصار آن در دست حکومت تشکیل شده و به فرماندهی‌های پلیس در استان‌ها دستور اجرای آن داده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha