• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041409090
  • خبرنگار : 71592

تشکیل دولت جدید لیبی در هاله‌ای از ابهام/ ضرب‌الاجل حفتر برای تقسیم عادلانه درآمدهای نفتی

تشکیل دولت جدید لیبی در هاله‌ای از ابهام/ ضرب‌الاجل حفتر برای تقسیم عادلانه درآمدهای نفتی

عضو شورای عالی دولت لیبی اعلام کرد، نقشه جدیدی به پارلمان و شورای عالی دولت لیبی ارائه نشده و توافقی درباره تشکیل دولت جدید پیش از برگزاری انتخابات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمد معزب، عضو شورای عالی دولت لیبی درباره اظهارات خالد المشری، رئیس این شورا پیرامون نقشه راه تشکیل دولت جدید و صدور قوانین انتخاباتی طی هفته آینده به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، درمورد لزوم تشکیل دولت جدید قبل از برگزاری انتخابات اصلا توافقی صورت نگرفته است، تنها درباره این مساله توافق شده که دولت جدید قادر به کنترل سراسر لیبی باشد.

وی افزود، تا به امروز نقشه راهی به پارلمان و شورای عالی ارائه نشده و شاید هفته‌های بعد این کار انجام شود. توافق کمیته‌های این دو نهاد در مراکش درباره قوانین انتخاباتی با انصراف عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی و درخواستش برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری همچنان متزلزل است.

کمیته مشترک ۶ + ۶ ماه میلادی گذشته اعلام کرد، در مذاکرات دو هفته ای در شهر بوزنیقه مراکش قوانین انتخاباتی لیبی نهایی شد و این قوانین قابل اجراست و در انتخابات آتی اجرایی خواهند شد.

در مقابل صالح و المشری با این قوانین تصویب شده مخالفت کردند و صالح در جلسه پارلمان گفت، کمیته مذکور که متشکل از پارلمان و شورای عالی است مشروعیت خود را از اصلاح قانون اساسی می‌گیرد و نه از روسای آن دو شورا و این روسا حق امضای این توافقنامه را ندارند.

از سوی دیگر، خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی" لیبی بار دیگر تهدید کرده که در صورت عدم اجرای مطالبات او و نیروهایش درباره توزیع منابع نفت و برقراری عدالت در این رابطه، به زور متوسل خواهد شد.

حفتر روز دوشنبه حداکثر تا پایان ماه اوت مهلت داد تا نفت لیبی که توسط شرکت ملی نفت و بانک مرکزی لیبی در طرابلس؛ مقر دولت عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر این کشور مدیریت می‌شود، به صورت عادلانه توزیع شود.

وی در فیلم ویدئویی گفت، ملت لیبی با ارسال یادداشت‌هایی خواستار تشکیل کمیته عالی برای انجام امور مالی شدند. کمیته‌ای که در آن چهره‌های مالی و حقوقی باشند و بتوانند به صورت عادلانه اموال عمومی را اداره کنند.

وی اعلام کرد، این کمیته تا پایان ماه اوت مهلت دارد کارهای محوله را انجام دهد در غیر این صورت خود ملت لیبی حقوق خود را درباره منابع نفت مطالبه خواهند کرد و نیروهای مسلح هم برای انجام ماموریت محول شده در موعد مقرر در آمادگی کامل قرار دارند.

حفتر همچنین سفیران غرب و ریچارد نورلند، نماینده ایالات متحده در لیبی را به مداخله در بحران لیبی متهم کرد و از آنها خواست از دخالت در امور داخلی دست بکشند.

پیش از این نورلند در توییتی از سیاست مداران بانفوذ لیبی خواسته بود، نسبت به تعطیلی نفت تهدید نکنند. زیرا این تهدید می‌تواند پیامدهای ویرانگری بر اقتصاد لیبی داشته باشد و به همه مردم لیبی آسیب برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha