• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402042013058
  • خبرنگار : 71667

در مراسم روز فناوری اطلاعات چه گذشت؟

در مراسم روز فناوری اطلاعات چه گذشت؟

مراسم روز فناوری اطلاعات، امروز سه‌شنبه در برج میلاد برگزار و از گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران IDEO ۲۰۲۳، در این مراسم رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علیرضا کشاورز - دبیر سازمان نصر تهران - بیانیه این سازمان به مناسبت روز فناوری اطلاعات را قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنان تلاش می‌کند که پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایران باشد، آمده است: «فناوری اطلاعات در دنیا و ایران امروز به زیرساخت توسعه تبدیل شده و باید این زیرساخت و اعتباربخشی به آن گسترش پیدا کند.»

او ضمن بیان اینکه امروز فعالان حوزه فناوری ایران برای دومین‌بار دور هم جمع شده‌اند تا چهره‌به‌چهره از دستاوردهای یک سال گذشته بگویند، در ادامه بیانیه نصر این‌گونه اعلام شد که «فعالان فناوری اطلاعات برای معرفی کسب‌وکارهایشان، مشاهده هم‌صنفی‌ها و موفقیت‌هایشان و آگاهی از اخبار جدید دنیای فناوری کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا نگاه‌مان را به آینده بدوزیم و از پیشرفت سریع هر آنچه برچسب فناوری دارد، بگوییم و موج فناوری‌های جدیدی را که به سمت‌مان سرازیر خواهد شد، بررسی کنیم.»

برای ترسیم نقشه فضای مجازی به مشارکت جمعی نیاز داریم

سیدمحمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور هم در رویداد ملی روز فناوری اطلاعات با بیان این که فضای مجازی امروز فضایی متصل به زندگی سنتی مردم است، افزود: پیشتر این فضا، محیطی تسهیلگر در زندگی مردم بود اما امروز به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زیست بوم مردم برای فعالیت، تعامل و دریافت خدمات استفاده می شود. وی با اشاره به اینکه فضای مجازی همچون فضای سنتی باید محیطی آرام، امن و دارای خدمات و سرویس های باکیفیت و ‌پایدار باشد،گفت: فعالان حوزه فضای مجازی باید با ایفای نقش موثر در این مسیر، مکمل حلقه های این زنجیر باشند و در واقع آنها جامعه سازان این عرصه برای اتصال قسمت های مختلف هستند.

آقامیری تصریح کرد: برهمین اساس هرکدام از ما در فضای مجازی یک جایگاه داریم که برخی از این جایگاه ها هنوز با خلأ و عدم طراحی روبروست که باید با مشارکت جمعی این کمبودها مرتفع شده و نقشه فضای مجازی کشور تکمیل شود. وی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی از نگاه حاکمیتی دو نقش دارد، تاکید کرد: تکمیل این نقشه و ایجاد وحدت برای پیاده سازی طرح ها و تعیین نقش ها، مشوق ها و تسهیلات در کنار تنظیم گری این صحنه دو وظیفه اصلی این شوراست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: دراین حوزه خوشبختانه کسب و کارها به درستی ایفای نقش کرده و پیشرو بودند اما نظام تنظیم گری نیاز به تسریع برای تبیین چارچوب ها دارد تا همه با شناخت وظایف و جایگاه خود بدانند که چه میزان مطالبه گری برای خدمات داشته و کسب و کارها نیز بر مبنای حقوق تعیین شده بتوانند سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنند. وی با اشاره به این که در مرحله برنامه ریزی و تنظیم گری هستیم، گفت: در این مرحله مهم، به مشارکت جمعی نیاز داریم تا به استاندارد مشخصی که در آن ابعاد مختلف کسب وکار، مردم و حاکمیت دیده شده و امکان پیاده سازی داشته باشد، دست یابیم.

آقامیری با بیان این که مرکز ملی فضای مجازی به دنبال مفهوم حکمرانی در این فضا باتوجه به گستره بسط آن در زندگی مردم است، اعلام کرد: اگر با همدلی در کنار هم این نقشه را به درستی ترسیم کنیم آثار آن در کشور برای همه ملموس بوده و می توانیم مسیر آینده را بدون بازگشت های مجدد برای اصلاح و ترمیم هموار کنیم. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان از فعالان این حوزه برای مشارکت و ارایه نظرات خود در کمیسیون های مختلف مرکز ملی فضای مجازی دعوت به همکاری کرد.

در ادامه محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه طی سال‌هایی که در نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران خدمت می‌کرده، هیچ صنفی در ایجاد تحولات انجام‌شده به اندازه حوزه فناوری اطلاعات تأثیرگذار نبوده، گفت: فناوری اطلاعات، مهم‌ترین پیشران کشور در برنامه هفتم است. در گذشته اگر این سؤال مطرح می‌شد که علم بهتر است یا ثروت، امروز می‌گوییم، تجارت، بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست و معتقدیم تحول کشور و اقتصاد آن به این حوزه وابسته است و شما هستید که می‌توانید اساس این کار را پیش ببرید. فناوری اطلاعات امروز دیگر برای جامعه و همچنین حکمرانی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است و حکمرانی هوشمند مهم‌تر از دولت الکترونیک است.

فناوری اطلاعات یک انتخاب نیست؛ ضرورت است

او با تأکید بر اینکه صنف فناوری اطلاعات، دارای قدرت حل مسئله است، اظهار کرد: امروز مهم‌ترین چالش کشور، رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی سه عامل دارد؛ سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و منابع انسانی. از برنامه سوم تا ششم با وجود اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، رشد ۵۰درصدی برای بهره‌وری و باقی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود، امروز مهم‌ترین ابزار تولید و قدرت در کشورها فناوری است و وقتی حرف از فناوری به میان می‌آید، در حقیقت تکیه ما روی نیروی انسانی است.

به گفته قالیباف در کشور باید در بهره‌وری به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم مسائلی مانند ناترازی انرژی را حل کنیم. ما در سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم که فناوری اطلاعات می‌تواند در زمینه جبران آن کمک‌کننده باشد.

او تأکید کرد: امروز ما همه گرفتار یک قوه چهارم در کشور هستیم که از سه قوه دیگر قوی‌تر است. این قوه همان دیوان‌سالاری است که مانند یک اسب سرکش است و باید آن را مهار کرد.

هوش مصنوعی یک فرصت است

او در ادامه عنوان کرد: بیش از ۳۰ سال است در هر جلسه‌ای شاهد حرف‌های تکراری هستیم. به تعبیر یک اندیشمند، ما در کشور مشکل زیاد داریم، اما مسئله نداریم. به نظر من مشکل اساسی ما همین‌جاست که نمی‌توانیم مشکل را به مسئله تبدیل کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، قدرت فکر و خلاقیت پیدا نمی‌کنیم و مسئله‌ای نداریم که آن را حل کنیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به ارزشمندی هوش مصنوعی بیان کرد: امروز دیگر نگاه بر مبنای تهدید و فرصت به موضوعات غلط است. ما در عرصه فناوری اطلاعات دیگر چیزی تحت عنوان تهدید نداریم و باید به هر آنچه در پیش روست، به چشم فرصت‌هایی با ریسک‌های کم و زیاد نگاه کنیم. هوش مصنوعی یکی از این فرصت‌هاست که می‌تواند در حل مسئله به ما کمک کند.

برنامه هفتم رویکردی مسئله‌محور دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مصمم هستیم که در برنامه هفتم رویکردی مسئله‌محور داشته باشیم و حتماً یکی از موارد مورد توجه ما در حل مسائل، حوزه فناوری اطلاعات است.

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بسیاری از شهدا و رزمندگان کشور از جوانان نخبه‌ای بودند که آن روزها برای حل مهم‌ترین مشکل کشور که جنگ بود، به جبهه آمدند و با تحمل سختی‌ها و مشکلات توانستند ایران را حفظ کنند و امنیت امروز ما مدیون آنهاست، تأکید کرد: باید تحمل خود را بالا ببرید و درباره مشکلاتی که وجود دارد با هم گفت‌وگو کنید. هر کس که اهل علم و عمل است، می‌داند که هیچ لذتی بالاتر از لذت کار برای پیشرفت خودمان و کشورمان نیست. از نگاه ملی، مذهبی و انقلابی این وظیفه همه ماست؛ باید دست به دست هم دهیم و اگر مشکلاتی وجود دارد، آنها را حل کنیم.

قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس قول داد که در حل مشکلات به فعالان حوزه فناوری اطلاعات کمک کند و در برنامه هفتم با رقم‌زدن اتفاقی مهم، جایگاه فعالان این صنف با کمک فعالان آن به‌درستی در نظر گرفته شود و از فعالان این حوزه خواست تا دست در دست یکدیگر بگذارند و در ساختن ایرانی قوی کمک کرده و به جامعه امید دهند.

بهناز آریا- رئیس کمیسیون افتای نصر تهران هم ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این رویداد و تقدیر از حضور مدیران و متخصصان کلیدی صنعت فناوری اطلاعات در مهم‌ترین گردهمایی فعالان آی‌تی کشور گفت: روندی که تحت عنوان تحول دیجیتال در ساختارهای سنتی دنیای اطراف ما شکل گرفته و در جریان است، موجی است که نه به‌عنوان یک گزینه انتخابی، بلکه به‌عنوان یک برنامه جدی در تصمیم‌گیری‌های خردورزانه از سوی حاکمیت، اصناف، کسب‌وکارها و مردم تأثیر خواهد گذاشت.
آریا در ادامه تأکید کرد:‌ سازمان نصر تهران، به‌عنوان نماینده صنف پیشتاز در مسیر تحول دیجیتال و در راستای امانت‌داری و صیانت از آرای فعالان این صنف ۱۰ مطالبه اساسی از تصمیم‌سازان کشور دارد که اولین مورد آنها بهبود وضعیت اینترنت به‌عنوان بستر حیاتی بسیاری از کسب‌وکارها و کاهش اختلالات موجود است.

در این رویداد که گردهمایی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور است از نصرالله جهانگرد، فرزاد فروردین، مسعود مرتضوی، محمد یوسفیان و امیرحسین نائینی به عنوان پنج پیشکسوت این حوزه تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha