• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1402050200982
  • خبرنگار : 71431

هشدار پلیس به زائران حسینی درباره همراه داشتن داروهای غیرمجاز

هشدار پلیس به زائران حسینی درباره همراه داشتن داروهای غیرمجاز

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا درباره به همراه داشتن داروهای غیرمجاز از سوی زائران حسینی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سردار ایرج کاکاوند در نشست خبری که صبح امروز در مقر پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا برگزار شد، گفت: ممکن است معدود زائرانی که قصد سفر به عتبات را دارند، داروهایی را به همراه داشته باشند که طبق قوانین کشور عراق غیرمجاز باشد و مشمول مجازات شود.

وی با بیان اینکه کشف این موارد سبب تشکیل پرونده قضایی و جلوگیری از ادامه سفر آنان خواهد شد، گفت: در داخل کشور عراق نیز دستگیری این افراد منجر به رفتار با آنان بر حسب قوانین این کشور خواهد شد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا همچنین نسبت به همراه داشتن موادمخدر هشدار داد .


کاکاوند با اشاره به ماموریت حج امسال نیز گفت: عملیات حج امسال به واسطه رعایت زائران و کنترل پلیس بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و تا به این لحظه گزارشی مبنی بر دستگیری زائران در عربستان گزارش نشده است.

افغانستان کماکان بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر در جهان

وی  با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی جهان ، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است، گفت: برابر گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸۴ میلیون معتاد در جهان شناسایی شده که این آمار افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس همین گزارش‌ها که سازمان ملل اعلام کرده ، کشور افغانستان کماکان بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود و ما شاهد آن هستیم که نه تنها تریاک، بلکه ورود مواد مخدر شیشه هم از افغانستان به ایران انجام می‌شود.

کشف ۲۰۷ تن مواد مخدر در چهار ماهه اول سال

تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر کشفیات


کاکاوند به آمار کشفیات موادمخدر در چهار ماه نخست سال‌ جاری نیز اشاره کرد و گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۷ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شده است که نسبت به سال گذشته افزایش دو درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با اشاره به اینکه تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر کشفیات مواد مخدر بوده است، گفت: در این مدت چندین باند قاچاق موادمخدر نیز شناسایی و منهدم شده و ۶۰ قاچاقچی موادمخدر هم دستگیر شده‌اند.

به گفته وی پلیس مبارزه با موادمخدر امسال با اقدامات انجام شده، در بحث ساماندهی معتادان متجاهر با افزایش ٧۵ درصدی و در بحث خرده فروشان با افزایش ٢٠ درصدی دستگیری روبرو شد که این در راستای تاکیدات فرمانده فراجا بود.

کاکاوند گفت: تقویت توان عملیاتی یگان‌های مبارزه با مواد مخدر در خشکی و دریا، توسعه و گسترش مرکز سگ‌های موادیاب، شناسایی و انجام عملیات به هنگام توسط عناصر اصلی از دیگر برنامه‌های پلیس در سال ۱۴۰۲ است.


رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا همچنین گفت که در طول سال گذشته به بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی قاچاقچیان ضربه زده شده است.

کشف ۱۸ تن مواد مخدر در پی ۲۴ هزار گزارش مردمی

کاکاوند به اجرای طرح برخورد با تخلفات عطاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی عطاری به جرم فروش داروهای غیرمجاز (روان گردان) یا ترک مواد مخدر پلمب شدند.

وی گفت: هفت میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۴۳ مورد قرص روانگردان در سطح کشور کشف و ضبط شده است.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بیش از ۲۴ هزار خبر از سوی مردم مبنی بر شناسایی خرده فروشان مواد مخدر دریافت شده است که نتیجه آن کشف ۱۸ تن مواد مخدر شده است.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون تاثیر حضور طالبان بر روند کشت خشخاش در افغانستان از این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا نام برد و  گفت: بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر، تولید تریاک در سراسر جهان در بین سال‌های ۲۰۰۲ الی ۲۰۲۲ میلادی از ۱۸۰ تن به ۷ هزار و ۹۳۰ تن رسیده است که این افزایش تولید افسار گسیخته، عمدتا به دلیل افزایش تولید مواد در افغانستان بوده است، این در حالی است که میزان تولید افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی طبق آمار منتشره سازمان ملل متحد مقدار آن ۶ هزار و ۲۰۰ تن اعلام شده است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به هزار و ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی و نیز ۲ هزار و ۴۳ کیلومتر مرزهای دریایی با دو کشور افغانستان و پاکستان ، از امکان ورود مواد مخدر به خاک جمهوری اسلامی ایران از مرزهای خشکی وآبی توسط شبکه ها و باندهای قاچاق مواد مخدر سخن گفت و اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و همسایگی با کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده تریاک و مواد صنعتی دنیاست، براساس اعلام دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل حدود ۳۵ درصد از تولید افغانستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران قاچاق می شود.

وی در ادامه با تاکید بر پیشتاز بودن جمهوری اسلامی ایران در مبارزه بی امان با قاچاق مواد مخدر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریمات ظالمانه، به سبب آموزه های دینی و فرهنگی، سال‌ها است بخش بزرگی از امکانات مادی و معنوی خود را که باید در برنامه‌های توسعه ای کشور هزینه کند به مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر اختصاص می‌دهد و همچنان به دلیل عدم ایفای مسئولیت مشترک از سوی جامعه جهانی، بیشترین خسارت معنوی و مادی را متحمل شده است؛ شهادت بیش از چهار هزار نفر و مجروحیت بیش از ۱۲ هزار نفر از همکاران سخت کوش و جان برکفم در عرصه مبارزه با این بلای خانمان سوز سندی محکم بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران است. ناگفته نماند که منافع این گونه مقابله جمهوری اسلامی ایران نصیب تمام جهان شده است.

کاکاوند در ادامه سطح زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور افغانستان را ۲۳۳ هزار هکتار برآورد نمود و به تشریح میزان تولید مواد مخدر در این کشور پرداخت و اضافه کرد: ۸۸ درصد کشت جهانی خشخاش و تولید تریاک در افغانستان صورت می گیرد؛ میزان تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲ میلادی ۶ هزار و ۸۰۰ تن، در سال۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹میلادی ۶ هزار و۳۸۸ تن، در سال ۲۰۱۶ میزان ۴ هزار و ۸۰۰ تن و در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱۸۰ تن بوده است؛ این در حالی است که با وجود افزایش سطح زیر کشت در سال ۲۰۲۲ میلادی به دلیل خشکسالی، تولید تریاک در کشور افغانستان با کاهش مواجه می باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش نگران کننده تولید مواد روانگردان متامفتامین(شیشه) در افغانستان اشاره کرد و تصریح کرد: سهولت در تولید و قاچاق، در دسترس بودن مواد شیمیایی و پیش ساز، ارزش افزوده بیشتر تولید مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد سنتی، وجود گیاه خود رویش افدرا در مناطق کوهستانی افغانستان و بازار تقاضا در منطقه و جهان را از اهم دلایل افزایش تولید شیشه در افغانستان نام برد.

وضعیت اعتیاد و مصرف مواد مخدر در کشور

وی در ادامه به وضعیت اعتیاد و مصرف مواد مخدر در کشور پرداخت و خاطر نشان ساخت: بنابر اعلام  مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر در آبان ماه سال ۱۴۰۰تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر  مصرف کننده مستمر و غیر مستمر موادمخدردر کشور وجود دارد که از این تعداد ۶۷ درصد تریاک و مشتقات آن، ۱۱ درصد هروئین، ۸ درصد متامفتامین(شیشه)، ۱۲ درصد حشیش و مشتقات آن و ۲ درصد مواد روانگردان جدید و گل را مصرف می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha