• جمعه / ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402050603525
  • خبرنگار : 71415

ژاپن به دنبال افزایش چشمگیر بودجه نظامی خود در پنج سال آینده

ژاپن  به دنبال افزایش چشمگیر بودجه نظامی خود در پنج سال آینده

یک گزارش سالانه وزارت دفاع ژاپن نشان داد این کشور برای افزایش چشمگیر بودجه نظامی خود در هفت سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک گزارش رسمی سالانه وزارت دفاع ژاپن که امروز جمعه منتشر شد نشان داده، این کشور قصد افزایش چشمگیر بودجه نظامی خود برای تقویت هفت حوزه را دارد.

در این سند ارزیابی شده که ژاپن نیاز به تقویت هفت رکن مهم نظامی برای آنکه توانمندی‌های نظامی خود را به شکلی اساسی ارتقا دهد، دارد.

وزارت دفاع ژاپن در این گزارش سالانه تاکید کرد،‌ نیاز است ژاپن 43.5 تریلیون ین (322.2 میلیارد دلار)‌ در عرض پنج سال آینده برای تحقق هدفش در تقویت توانمندی های نظامی هزینه کند. این رقم نسبت به بودجه نظامی بازه زمانی 2019-2023 ژاپن 17.2 تریلیون ین افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش توسعه موشک‌های دور ایستا (موشکی با توانمندی بزن و دررو که پس از شلیک توسط هواپیما خارج از برد رادار دشمن به صورت خودکار به سمت هدف هدایت می‌شود) با برد بیشتر یکی از هفت رکنی است که بودجه آن از 200 میلیارد ین در بازه زمانی قبلی به پنج تریلیون ین افزایش می‌یابد.  مقامات ژاپنی ارزیابی کردند این موشک‌ها به ژاپن "توانایی پاسخ به نیروهای دشمن از فاصله ای ایمن بدون آن که هدف حمله قرار بگیرند را می‌دهند."

ژاپن همچنین بودجه تقویت سامانه‌های ضدهوایی و ضد موشکی خود را که در بازه زمانی 2019-2023، یک تریلیون ین بود به سه تریلیون ین افزایش می‌دهد.

این سند همچنین پیشنهاد داده که ژاپن در یک رکن دیگر یعنی توسعه پهپاد بودجه خود را نسبت به 100 میلیارد ین که در بازه پنج ساله قبلی در نظر گرفت 10 برابر کرده و به یک تریلیون ین برساند.

وزارت دفاع ژاپن پیشنهاد داده بودجه حوزه های امنیت سایبری و فضا هم از سه تریلیون ین به هشت تریلیون ین برسد.

طبق سند این وزارتخانه، ژاپن به دنبال افزایش بودجه بخش فرماندهی و کنترل و کارکردهای مربوط به اطلاعات از 300 میلیارد ین به دو تریلیون در بازه زمانی پنج ساله جدید است.

وزارت دفاع ژاپن همچنین بودجه قابل توجهی نیز برای حفظ و تقویت قابلیت های دفاعی شامل دو تریلیون ین برای مهمات، 9 تریلیون ین برای نگهداری و تعمیر تجهیزات نظامی و چهار تریلیون ین برای تقویت تاسیسات  تدارک دیده است. همچنین این وزارتخانه پیشنهاد کرده، حدود 1.4 تریلیون ین هم برای تقویت بخش صنعتی-نظامی و تحقیقات دفاعی و 6.6 تریلیون ین دیگر برای "سایر نیازها" هزینه شود.

این گزارش وزارت دفاع ژاپن توجه ویژه ای نیز به "توانمندی‌های ضدحمله"‌ (توانمندی ژاپن برای دست زدن به ضد حملات به هنگام حملات موشکی دشمن با هدف جلوگیری از حملات بیشتر و دفاع با شبکه سامانه های پدافند موشکی در برابر موشکهای شلیک شده) معطوف کرده است.

چند روز قبل کره شمالی مجددا دست به پرتاب آزمایشی چند موشک در مسیر دریای ژاپن زد که خشم رهبران کشورهای منطقه را به همراه داشت.

در گزارش وزارت دفاع ژاپن بیان شده که کره شمالی قابلیت حمله به ژاپن با موشک بالستیک قاره‌پیمای هسته‌ای را دارد.

در این گزارش با تاکید بر این که پیونگ یانگ در زمینه توسعه هسته ای و موشکی پیشرفت سریع کسب کرده نوشته شد: "گمان برده می‌شود که کره شمالی قابلیت حمله به ژاپن با کلاهکهای هسته ای سوار بر موشکهای بالستیک را دارد."

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha