• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402051609859
  • خبرنگار : 71661

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

حجم کمک‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا به اوکراین از زمان جنگ جهان دوم بی‌سابقه بوده و حتی از بودجه لازم برای بخشودگی وام تحصیلی تمامی دانشجویان آمریکایی هم فراتر رفته است.

به گزارش ایسنا، وبسایت روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با بیان این مطلب افزوده است: از آغاز جنگ اوکراین تا امروز، ایالات متحده مجموعا ۴۳.۱ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف فرستاده است. با این وجود، این مقدار تنها ۶۵.۱ درصد از مجموع کمک‌های آمریکاست و حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف به این مقدار محدود نمی‌شود. آمریکا از فوریه ۲۰۲۲ در حوزه‌های اقتصادی و بشردوستانه هم به اوکراین کمک‌رسانی داشته است.

در مجموع، ایالات متحده از آغاز جنگ تا امروز ۶۶.۲ میلیارد دلار از اوکراین حمایت نظامی، مالی و بشردوستانه کرده که در این میان کمک‌های بشردوستانه با ۲.۶ میلیارد دلار، کمترین سهم را دارند. واشنگتن همچنین حدود ۲۰.۵ میلیارد دلار در تامین بودجه به اوکراین کمک کرده است.

این ۶۶.۲ میلیارد دلار شامل سلاح، آموزش، تجهیزات درمانی، مولدهای برق و بازسازی اماکن و زیرساخت‌های تخریب‌شده است. کارشناسان باور دارند که این حجم از کمک‌های آمریکا به یکی از متحدانش از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

۶۶.۲ میلیارد دلار چقدر است؟!

مایکل اوهانلون، عضو ارشد اندیشکده «بروکینگز» با بیان اینکه این رقم ورای تصور است، آن را با تعهدات مالی آمریکا به کشورهای اروپایی در انتهای جنگ جهانی دوم مقایسه می‌کند که «طرح مارشال» نام داشت. با در نظر گرفتن ضریب تورم، مجموع کمک‌های مالی آمریکا به کشورهای اروپایی در آن بازه زمانی سه ساله، ۱۵۰ میلیارد دلار بود. این در حالی است که آمریکا در تنها نیمی از این مدت، بیش از ۶۶ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

برای درک عظمت این مبلغ، باید آن را با ارقام دیگری که فهم آسان‌تری دارند، مانند قیمت فروش توییتر، بودجه ساخت تلسکوپ جیمز وب و میزان بودجه لازم برای بخشودگی وام تحصیلی دانشجویان آمریکا مقایسه کرد که بازپرداخت آن به معضلی برای فارغ‌التحصیلان کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور تبدیل شده است. بدین ترتیب، ایالات متحده می‌توانست به‌جای تحمیل هزینه‌های گزاف جنگ اوکراین بر دوش مالیات‌پردازان آمریکایی، از این بودجه برای بهبود شرایط دانشجویان خود استفاده کند.

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

اوکراین، تافته‌ای جدا بافته

از سوی دیگر، شاید این ۶۰ میلیارد دلار در مقایسه با کل بودجه دفاعی ایالات متحده چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما اگر آن را با حمایت آمریکا از دیگر کشورها مقایسه کنید، خواهید دید که اوکراین تافته‌ای جدا بافته است.

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

***

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

اردن، رژیم صهیونیستی و مصر از مواردی هستند که در صدر فهرست دریافت‌کنندگان حمایت‌های مالی و نظامی آمریکا قرار دارند، اما کمک‌های ارسالی پنتاگون به اوکراین از مجموع این سه مورد هم بیشتر است.

با این همه، گرچه آمریکا در صدر فهرست تامین‌کنندگان مالی اوکراین قرار دارد، اما از نظر اختصاص درصد تولید ناخالص داخلی چنین جایگاهی ندارد. سه کشور حوزه بالتیک، یعنی استونی، لتونی و لیتوانی بیشترین درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به حمایت از اوکراین اختصاص داده‌اند.

نگاهی به مقیاس کمک‌های مالی بی‌سابقه آمریکا به اوکراین + نمودار

سیر زمانی تخصیص کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین

یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، جو بایدن یک بسته حمایتی نظامی با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد. این بسته شامل تسلیحات و مهمات سبک و همچنین زره‌ها و تجهیزات فردی برای «مدافعان خط مقدم اوکراین» بود؛ در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ مجوز ارسال نخستین بالگردهای نظامی ام-۱۷ به اوکراین صادر شد، در ۲۴ اوت، شش ماه پس از آغاز جنگ، پنتاگون بزرگترین بسته حمایتی خود برای اوکراین را اعلام کرد که ارزش آن حدود سه میلیارد دلار بود؛ در نوامبر ۲۰۲۲ پنتاگون اعلام کرد که اوکراین نخستین سامانه پدافند موشکی «ناسامز» را دریافت کرده و این همزمان بود با آغاز حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین در آستانه زمستان.

یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین، در فوریه ۲۰۲۳ مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور به ۳۱.۸ میلیارد دلار رسید. دولت بایدن دو میلیارد کمک امنیتی مضاعف اعلام کرده و آن را «بخشی از تعهد واشنگتن به امنیت اوکراین در دراز مدت» معرفی کرد. در ۲۵ ژوئیه سال جاری جو بایدن برای چهل‌وسومین بار با استفاده از قانون اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری، بسته‌ای کمکی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین ارسال کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha