• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402052213735
  • خبرنگار : 71533

در جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لایحه هفتم توسعه چه گذشت؟

در جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لایحه هفتم توسعه چه گذشت؟

جلسه کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با موضوع بررسی لایحه برنامه هفتم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس کمیسیون با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم و شروع بررسی لایحه در مجلس، گفت: باید برنامه و نگاه دولت و سازوکارهای پیش‌بینی‌شده برای «رشد اقتصادی ۸ درصدی»، «کاهش تورم»، سهم «بهره­‌وری» از رشد اقتصادی، کنترل و کاهش «ضریب جینی» و تحقق عدالت در قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، ارائه و بررسی شود.

باهنر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد احکام برنامه (بیش از ۷۵ حکم) به حوزه ماموریت کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی مجمع مربوط است، گفت: اعضای این دو کمیسیون باید در جریان فرایند تصویب برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

محسن نجفی‌خواه، معاون سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به مطالعات مراکز پژوهشی این سازمان نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: در آسیب‌شناسی تحقق‌نیافتن قوانین برنامه ششم به چالش فرایند تنظیم برنامه و غیرمشارکتی بودن تعیین برنامه‌ها و همچنین جامعیت برنامه به‌جای مسئله‌محوربودن دست یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه نباید «نیازنامه» باشد، گفت: تلاش دولت بر این امر متمرکز شده که در چارچوب سیاست‌های کلی، پیش برویم و علاوه‌بر آن، اجرایی‌شدن سایر سیاست‌های کلی و حرکت به‌سوی اصلاح ساختار بودجه مدنظر باشد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آیین‌نامه جدید، نمایندگان نمی‌توانند پیشنهادی را بدون طرح در کمیته‌ها و کمیسیون تلفیق، در صحن مطرح کنند. تلاش‌شده در فضای صمیمی و تعاملی با دولت، بندها و اهداف غیرقابل حصول یا غیرشفاف اصلاح شود.

پس از بحث و تبادل نظر اعضای کمیسیون، مقرر شد جلسات مشترکی بین کمیسیون‌های اقتصادی، زیربنایی و تولیدی مجمع در زمینه بررسی برنامه هفتم برگزار و نتایج این جلسات در گزارشی به هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی منعکس شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha