• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061308652
  • خبرنگار : 71628

سفر هیات آمریکایی به عربستان برای گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو

سفر هیات آمریکایی به عربستان برای گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو
برت مک‌گورک

مقامات رسمی آمریکایی و فلسطینی از سفر یک هیات بلندپایه دیپلماتیک آمریکا به عربستان سعودی برای مذاکره پیرامون عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

‌به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل نوشت، یک مقام رسمی آمریکایی و یک مقام فلسطینی به این روزنامه گفتند که هیاتی متشکل از مقامات رسمی بلندپایه آمریکایی قرار است این هفته برای دیدار با همتایان سعودی‌شان و گفت‌وگو با آن‌ها درباره توافق بالقوه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ریاض سفر کنند.

تایمز اسراییل نوشت که این سفر از سوی برت مک‌گورک، نماینده کاخ سفید در امور خاورمیانه و باربارا لیف، رییس بخش خاورنزدیک وزارت امور خارحه آمریکا تنها یک ماه پس از سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی به همین منظور انجام می‌‎شود که نشان‌دهنده عزم پابرجای واشنگتن برای انجام دادن این توافق دشوار است.

به گفته این دو مقام رسمی، سفر مک گورک و لیف هم‌زمان با سفر هیاتی فلسطینی به ریاست حسین الشیخ، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین به ریاض است که به منظور گفت‌وگو درباره آنچه «انتظار رام‌الله از عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسراییل» خوانده شده است، انجام می‌شود.

تایمز اسراییل اعلام کرد که یک سخنگوی کاخ سفید از پاسخ به درخواست توضیح در این باره خودداری کرد، در حالی که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، چیزی برای اعلام کردن در این باره وجود ندارد. یک سخنگوی  سفارت عربستان در واشنگتن نیز پاسخی به درخواست توضیح در این باره نداد.

این روزنامه صهیونیستی مدعی شد که عربستان سعودی آماده است با نبود یک راهکار دو کشوری برای مناقشه «اسراییل-فلسطین»، موضع علنی دیرینه‌اش علیه عادی‌سازی روابط با «اسراییل» را کنار بگذارد اما به گفته مقامات رسمی که در جریان این موضوع هستند، هنوز انتظار نمی‌رود که ریاض با توافقی با تل‌آویو موافقت کند که شامل هیچ پیشرفتی در زمینه استقلال فلسطین نمی‌شود.

هفته گذشته، سه مقام رسمی به تایمز اسراییل گفتند که حاکمیت فلسطین به دنبال گام‌هایی «بی‌بازگشت» برای پیش بردن طرح آن در زمینه استقلال به عنوان یک کشور در چارچوب مذاکره برای توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض است.

در ادامه این گزارش آمده است که به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» در سازمان ملل، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی که از ابتدا به فلسطینی‌ها خدمات‌رسانی می‌کرد، لغو مصوبه کنگره مبنی بر تروریستی دانستن تشکیلات خودگردان فلسطین، بازگرداندن کنترل کرانه باختری از رژیم صهیونیستی به فلسطین و  تخریب «پایگاه‌های نظامی غیرقانونی» در کرانه باختری از جمله اقدامات پیشنهادی است.

این اقدامات پیروزی بزرگی برای تشکیلات خودگران فلسطین محسوب خواهد شد که در سال‌های اخیر، تنها از چند دستاورد دیپلماتیک بهره‌مند شده است.

به گفته یک مقام رسمی فلسطینی، شیخ، هفته گذشته در دیداری درباره این اقدامات با لیف گفت‌وگو کرده و پاسخ بسیار ناامیدکننده‌ای دریافت کرد.

مقامات دولت بایدن در قبال پیشنهادهای فلسطینی‌ها مقاومت کرده‌اند که همین موضوع باعث شده است تشکیلات خودگردان فلسطین به متعادل‌تر کردن خواسته‌هایش ترغیب شده و بیشتر تلاش کند که توجه تل‌آویو را به آن‌ها جلب کند.

تایمز اسراییل در ادامه نوشت: اما عمدتا، این اقدمات در قبال فلسطینی‌ها مورد مخالفت دولت تندروی نتانیاهو قرار خواهد گرفت. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسراییل هفته گذشته گفت که ایده امتیاز دادن اسراییل به فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی روابط، یک «افسانه» است.

در حال که انتظار می‌رود یک توافق در این زمینه شامل بخش فلسطینی هم باشد، عمده درخواست‌های سعودی‌ها متوجه آمریکا است و مذاکرات میان دولت بایدن و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز تا کنون، روی موضوع این درخواست‌ها متمرکز بوده است.

ریاض به دنبال یک پیمان امنیتی دوجانبه مانند ناتو است که آمریکا را موظف کند در صورتی که عربستان سعودی مورد حمله قرار بگیرد، از آن دفاع کند. همچنین سعودی‌ها به دنبال توافقی هستند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای عربستان سعودی با حمایت آمریکا و توان خریداری تسلیحات پیشرفته از واشنگتن را امکان‌پذیر بسازد.

در عوض، آمریکا نیز می‌خواهد عربستان سعودی به طور قابل توجهی روابط اقتصادی و نظامی‌اش با چین و روسیه را کاهش داده و به حفظ آتش‌بسی کمک کند که به جنگ داخلی در یمن پایان می‌دهد.

هر گونه توافق جدید آمریکا با عربستان مستلزم حمایت دو سوم سنای آمریکا خواهد بود که با توجه به بی‌میلی جمهوری‌خواهان برای رقم زدن یک پیروزی سیاست خارجی برای بایدن و نگرانی عمده دموکرات‌ها درباره سوابق حقوق بشری ریاض، کاری دشوار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha