• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402071308622
  • خبرنگار : 71443

پالتیکو: برکناری مک‌کارتی کی‌یف را ترسانده

پالتیکو: برکناری مک‌کارتی کی‌یف را ترسانده

پس از آنکه قانونگذاران آمریکایی به برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان رای دادند، این نگرانی در کی‌یف به وجود آمده که اوکراین به ابزاری برای سیاست داخلی ایالات متحده تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، چند روز پس از آن که قانونگذاران طرح حیاتی ایالات متحده برای ارسال میلیاردها دلار کمک به کی‌یف را کنار گذاشتند، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط همکاران خود در حزب جمهوری‌خواه برکنار شد. کمک به اوکراین به عنوان یکی از دلایل این کار عنوان شد.

اکنون رهبران اوکراین پس از یک سال و نیم جنگ دلیل جدیدی برای نگرانی پیدا کرده‌اند؛ هرج و مرج سیاسی فزاینده در آمریکا، عرضه پول و تسلیحات به آنها را تهدید می‌کند.

به نوشته نشریه پالتیکو، مقامات در کی‌یف در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، سردرگم هستند زیرا سرسخت‌ترین متحد نظامی آنها، باوجود تضمین‌های رئیس‌جمهور بایدن و دیگران مبنی بر اینکه ایالات متحده تا زمانی که مهاجمان اوکراین شکست نخورند، ثابت قدم خواهد ماند، به‌طور ناگهانی غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسد.

ایوانا کلیمپوش سینتسادزه، قانونگذار ارشد اوکراین که ریاست کمیته ادغام این کشور با اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: ما دستپاچه شده‌ایم. این، برای ما یک فاجعه است. ما مایلیم که همه چیز را حل کنیم تا دموکراسی آمریکایی بتواند کارساز باشد و به این ترتیب بتوانیم اجماع دو حزبی را درخصوص پشتیبانی آنها از منافع ملی‌شان از طریق حمایت از اوکراین بازگردانیم.

این شرایط در آمریکا در بحبوحه جنگی به وجود آمده است که کاملاً متعادل به نظر می‌رسد و برخی از رهبران اروپایی به طور فزاینده‌ای مایل به انتقاد از کی‌یف و استدلال علیه حمایت مستمر از اوکراین هستند.

برکناری تاریخی مک کارتی - در حالی‌که پیش از این هیچ رئیس دیگری از مجلس نمایندگان آمریکا برکنار نشده بود - پس از آن رخ داد که کنگره به یک بسته بودجه داخلی اضطراری برای جلوگیری از تعطیلی دولت رای داد. در این بودجه ۴۵ روزه که برای ادامه کار دولت در نظر گرفته شد، هیچ کمکی به اوکراین ارائه نشده است.

بنابر گزارش پالتیکو، دولت اوکراین به شدت به کمک‌های مالی و نظامی خارجی برای حفظ اقتصاد و ادامه جنگ متکی است و انتظار دارد در سال آینده ۴۲.۸ میلیارد دلار از محل کمک‌های مالی بین‌المللی دریافت کند که بخش بزرگی از آن از ایالات متحده می‌آید.

با این حال، اکنون که مک کارتی برکنار شده است، تمام بودجه آینده ایالات متحده برای کی‌یف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشخص نیست چه زمانی رئیس جدید انتخاب می‌شود و بدون آن نیز دستگاه قانون‌گذاری آمریکا متوقف شده است.

دولت اوکراین در محافل عمومی تلاش کرد تأثیر آشفتگی داخلی واشنگتن بر تلاش‌های جنگی خود را کم اهمیت جلوه دهد. اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: تا زمانی که رئیس‌ جدید انتخاب نشود، مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌تواند در مورد قوانین رأی‌گیری کند، اما همه کارهای دیگر، از جمله در کمیته‌ها ادامه دارد.

با این حال، در کی‌یف وحشت و سردرگمی وجود دارد.  

یکی از مقامات دولت اوکراین که خواست نامش فاش نشود، گفت: راستش، ما فعلاً مراقب هستیم.

مقامات اوکراینی معمولاً از ابراز انتقاد علنی از شرکایشان اجتناب می‌کنند تا ناسپاس به نظر نرسند اما این هفته برخی گفتند که شوکه شده‌اند.

یاروسلاو ژلزنیاک، قانونگذار اوکراینی و معاون اول کمیته مالی پارلمان پس از اعلام توافق اضطراری بودجه ایالات متحده اظهار داشت: هیچ چیز خوبی وجود ندارد، اما منصفانه باید بگویم که ما به سادگی گروگان سیاست داخلی آنها شده‌ایم.

دولت اوکراین اصرار دارد که روابط سازنده‌ای با اکثر جایگزین‌های احتمالی برای پست ریاست مجلس نمایندگان ایجاد کرده است و به همکاری با قانونگذاران آمریکایی در مورد بسته کمک بعدی ادامه می‌دهد.

ولادیسلاو فاراپونوف، رئیس «مؤسسه مطالعات آمریکایی» به پالتیکو گفت: متاسفانه، برخی از قانون‌گذاران [ایالات متحده] در حالی که کمک‌های بیشتر به اوکراین در جریان است، به دنبال داد و ستد هستند. کی‌یف می‌بایست یک پیام کلیدی مبنی بر این ارائه دهد که «ما می‌توانیم با هم پیروز شویم و باید این کار را در اسرع وقت انجام دهیم تا بسیاری از مردان و زنان را نجات دهیم».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha