• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402072215314
  • منبع : دادستانی کل کشور

دادستان کل کشور:

دشمن از هر راهی برای جلوگیری از رشد و پیشرفت نظام استفاده می کند

دشمن از هر راهی برای جلوگیری از رشد و پیشرفت نظام استفاده می کند

دادستان کل کشور گفت: تلاش دشمن این است که نسل جوان ما را چه در دانشگاه و چه دیگر مراکز علمی مورد هجمه فکری قرار داده و از طریق کارهای به اصطلاح علمی و فرهنگی در بدنه نسل جوان رخنه کرده و اهداف خود را دنبال نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام موحدی در جلسه شورای معاونین دادستانی کل کشور  بر اهمیت نقش تعلیم و تربیت در رشد جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: همانگونه که قبلا هم به آن پرداخته ایم مسئله آموزش و تربیت یک مسئله بسیار مهم بوده و در زمره مصادیق حقوق عامه می باشد که نیاز به احیاء و صیانت مستمر و جدی دارد.

وی با بیان اینکه در همین ابتدای سال تحصیلی که دانش آموزان و دانشجویان و طلاب عزیز پای به عرصه دانش و آموزش می نهند باید مراقبت و دقت نظر درباره آموزش و پرورش آنان صورت پذیرد گفت: دشمن از هر راهی برای جلوگیری از رشد و پیشرفت این نظام استفاده می کند و یکی از راه های دشمن برای رسیدن به اهداف شوم خود نفوذ در بخش تربیت و آموزش می باشد.

 موحدی ادامه داد: تلاش دشمن این است که نسل جوان ما را چه در دانشگاه و چه دیگر مراکز علمی مورد هجمه فکری قرار داده و از طریق کارهای به اصطلاح علمی و فرهنگی در بدنه نسل جوان رخنه کرده و اهداف خود را دنبال نماید.

دادستان کل هشدار با هشدار به مسئولان و متولیان امور تربیتی اظهار کرد: مدیران و مسئولان حوزه تربیتی کشور باید مراقب نفوذ فرهنگ غربی در بین نسل جوان و نوجوان باشند و اجازه ندهند تفکرات و سبک زندگی غربی در دانشگاه ها و مدارس تبلیغ و ترویج شده و ارزش های ناب اسلامی مورد هجمه قرار گیرد.

 موحدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تهاجم رژیم غاصب اسرائیل به مردم بی گناه فلسطین اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر می بینیم که رژیم منحوس اسرائیل به نحو وحشیانه‌ای اقدام به کشتار مردم مظلوم و بی دفاع غزه کرده و انتقام شکست خفت بار خود از جوانان شجاع حماس را از زنان و کودکان و غیر نظامیان می گیرد.

وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظاله العالی) در بیانات خویش فرموده اند این جنایات وحشیانه آنها نه تنها موجب پیروزی آنان نمی گردد بلکه شکست این رژیم و نابودی سردمداران آن یک امر قطعی می‌باشد.

دادستان کل کشور دفاع از مردم مظلوم غزه را یک امری ضروری برای همه دانست و گفت: در خصوص این تهاجم و جنایت بی‌سابقه لازم است وکلا و حقوقدانان با وجدان بیدار و آگاه خود، نسبت به این جنایات واکنش نشان داده و در عرصه داخلی و بین المللی با اقدامات حقوقی این وحشی‌گری را محکوم و از مردم بی گناه فلسطین دفاع نمایند.

موحدی گفت: حق حیات یکی از اصلی ترین حقوقی است که هر فردی در دنیا باید از آن برخوردار باشد و هر فرد منصف و با وجدانی این حق را محترم می داند. اما اکنون می بینیم که حق حیات در فلسطین مورد تضییع قرار گرفته و رژیم صهیونیستی به انحای مختلف این حق فطری را از مردم غزه سلب نموده و به طرز فجیعی به کشتار کودکان و زنان و غیرنظامیان ادامه می دهد.

دادستان کل کشور همچنین در ادامه به موضوع آمارگرایی پرداخته و گفت: در بررسی‌ها و بازرسی‌های مستمر و موردی مشاهده می شود که در برخی استان ها به علت تمرکز بر آمار کیفیت رسیدگی ها کاهش یافته و کمیت مورد توجه قرار می گیرد.

وی تصریح داشت: آمارگرایی موجب شده در برخی پرونده ها حقوق اصحاب پرونده به درستی رعایت نشده و گاهی این حقوق مورد خدشه قرار گیرد. معتقد هستیم که باید اصل بر کیفیت رسیدگی باشد و نه کمیت رسیدگی.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به خوبی و زیبایی عبارت رای متقن را برای اولین بار به کاربرده و متقن بودن آرا را مورد توجه قرار دادند و اکنون می بینیم که رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه قضایی در گرو صدور احکام متقن است. طبیعتا اگر رای متقنی صادر شود موجب رضایتمندی اصحاب پرونده شده و حتی فرد محکوم هم اعتراضی به رای صادره نخواهد کرد.

 موحدی با بیان اینکه داستان های محترم در سراسر کشور مراقبت کنند که مثبت کردن آمارها موجب تضییع حقوق شاکی و متشاکی نگردد گفت: یکی از مسائلی که در دادسراها باید مورد دقت قرار گیرد این است که ارجاع پرونده به شوراهای حل اختلاف دارای شروطی است و نباید هر پرونده ای به این شورا ارجاع گردد.

وی  با بیان شروط ارجاع پرونده به شوراهای حل اختلاف گفت: یکی از مهمترین اقدامات قبل از ارجاع پرونده این است که رضایت طرفین برای ارجاع پرونده کسب شده و این اقدام نباید بدون رضایت اصحاب پرونده صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید دانست پرونده هایی قابلیت ارجاع به شوراهای حل اختلاف را دارند که در آن زمینه و شرایط لازم برای صلح و سازش وجود داشته باشد. در واقع فلسفه تشکیل نهادی به اسم شورای حل اختلاف انجام صلح و سازش بین طرفین پرونده است. لذا اگر در پرونده ای امکان صلح و سازش وجود نداشته و طرفین قصد و اراده ای برای صلح و آشتی ندارند نباید پرونده از دادسرا به شورای حل اختلاف ارجاع گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha