• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1402081612014
  • خبرنگار : 71443

نگرانی واشنگتن از وابستگی آمریکا به سوخت هسته‌ای روسیه

نگرانی واشنگتن از وابستگی آمریکا به سوخت هسته‌ای روسیه

یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه «اتکای ایالات متحده به سوخت هسته‌ای روسیه تهدیدی حیاتی برای امنیت ملی ماست» از کنگره خواست تا بودجه‌ای را برای بازسازی زنجیره تامین داخلی و محدود کردن واردات سوخت هسته‌ای این کشور فراهم کند.

به گزارش ایسنا، کاترین هاف، دستیار وزیر انرژی آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار داشت: به شدت نگران‌کننده است که حدود ۲۰ درصد سوخت مورد استفاده راکتورهای هسته‌ای آمریکا از طریق قراردادهای غنی‌سازی با تامین‌کنندگان روسی تهیه می‌شود.

وی در ادامه گفت که روسیه تقریباً ۵۰ درصد از ظرفیت غنی‌سازی جهان را کنترل می‌کند و طی سال‌ها با ارائه محصولات ارزان قیمت در زمینه اورانیوم غنی‌شده به بازارهای جهانی، زنجیره تأمین هسته‌ای آمریکا را با موفقیت تضعیف کرده است.

هاف تاکید کرد: این واقعاً حیاتی است که ما از وابستگی خود به ویژه از روسیه رها شویم. روسیه بدون اقدام ما به حفظ این بازار ادامه خواهد داد. این برای امنیت ملی، آب و هوا و استقلال انرژی ما بسیار حائز اهمیت است.

ایالات متحده و متحدانش پس از آغاز عملیات نظامی همه جانبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه علیه اوکراین در سال گذشته، تحریم‌هایی را علیه صنایع نفت و گاز روسیه وضع کردند که سبب شد مسکو ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست بدهد. اما واشنگتن از ممانعت از فروش سوخت هسته‌ای توسط غول هسته‌ای روسیه به نام Rosatom (روس‌اتم) و خدمات غنی‌سازی آن به اپراتورهای نیروگاه‌های ایالات متحده و غرب خودداری کرده است، زیرا منابع جایگزین کمی وجود دارد.

به نوشته فایننشال تایمز، زنجیره تامین سوخت هسته‌ای با استخراج و آسیاب سنگ معدن اورانیوم آغاز می‌شود. اما به گفته کارشناسان، فرآیند شیمیایی تبدیل سنگ معدن به گاز هگزا فلوراید اورانیوم و سپس غنی‌سازی ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ تا سطح حدود ۵ درصد است که برای اشکال استاندارد سوخت هسته‌ای مورد نیاز است – تحت سلطه روس اتم قرار دارد.

درواقع تنها تعداد انگشت شماری از تامین‌کنندگان غنی‌سازی برای سوخت هسته‌ای در غرب وجود دارد، ازجمله اورانو و اورنکو فرانسه و کنسرسیوم بریتانیا، آلمان و هلند. Tenex نیز یکی از زیرمجموعه‌های روس اتم، تنها شرکتی در جهان است که فروش تجاری نوع جدیدی از سوخت به نام Haleu - اورانیوم با غنای پایین و سنجش بالا - که بین ۵ تا ۲۰ درصد غنی شده است را فراهم می‌کند و می‌تواند انرژی نسل جدید راکتورهای کوچکتر و کارآمدتر را تامین کند.

دستیار وزیر انرژی آمریکا همچنین گفت که دولت بایدن از کنگره ۲.۱۶ میلیارد دلار اضافی برای حمایت از راهبردی به منظور تشویق شرکت‌های مستقر در ایالات متحده برای تقویت ظرفیت غنی‌سازی و تبدیل درخواست کرده است. او در ادامه خاطرنشان کرد که این طرح، وزارت انرژی را به بزرگ‌ترین مشتری طولانی مدت شرکت‌ها تبدیل می کند تا از تامین سوخت کافی برای ناوگان در حال گسترش راکتورهای هسته‌ای آینده اطمینان حاصل کند.

با این حال، او گفت که موفقیت این سرمایه‌گذاری دولتی به اعمال محدودیت‌های بلندمدت برای محصولات و خدمات هسته‌ای روسیه بستگی دارد.

فایننشال تایمز با اشاره به اینکه «حمایت دو حزبی از انرژی هسته‌ای در کنگره آمریکا وجود دارد» گزارش داد که لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در ماه مه در یک کمیته فرعی در مجلس نمایندگان تصویب شد و لایحه مشابهی در سنا در جریان است.

نگرانی‌ها در مورد اتکای غرب به محصولات هسته‌ای روسیه به افزایش قیمت اورانیوم و محصولات مرتبط کمک کرده است، زیرا شرکت‌های برق به دنبال منابع جایگزین برای تامین سوخت خود هستند.

کاترین هاف گفت که اگر ایالات متحده می‌خواهد به اهداف اقلیمی خود در سال ۲۰۵۰ دست یابد، باید ۵ تا ۱۰ قرارداد برای ساخت رآکتورهای جدید طی دو تا سه سال آینده امضا شود.

ایالات متحده در حال حاضر در حال همکاری نزدیک با متحدانش، شامل کانادا، فرانسه، ژاپن و بریتانیا برای تضمین امنیت زنجیره تامین سوخت هسته‌ای است و تامین مالی برخی پروژه‌ها را آغاز کرده است. در همین راستا، واشنگتن از توسعه ظرفیت کارخانه غنی‌سازی اورنکو در نیومکزیکو حمایت می‌کند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

وزارت انرژی آمریکا همچنین یک پروژه آزمایشی تحت رهبری شرکت Centrus را تأمین مالی کرده است که انتظار دارد اولین دسته از سوخت Haleu خود را ظرف چند هفته تولید کند.

دانیل پونمن، مدیر اجرایی Centrus گفت: محصولات هسته‌ای روسی هنوز به‌طور قانونی در دسترس هستند و خرید و فروش می‌شوند. اما سیاست پیرامون آن به طرز چشمگیری تغییر کرده است و بسیاری از واردکنندگان فعلی اورانیوم غنی شده روسیه، البته نه همه آنها مایلند به منابع دیگر عرضه روی بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha