• پنجشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402090805975
  • خبرنگار : 71038

نمایش قدرت کره شمالی به همسایه جنوبی و آمریکا با پرتاب ماهواره نظامی

نمایش قدرت کره شمالی به همسایه جنوبی و آمریکا با پرتاب ماهواره نظامی

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پرتاب یک ماهواره جاسوسی و نظامی به فضا از سوی کره شمالی و عکس‌برداری این ماهواره از کاخ سفید، پنتاگون و تعدادی از پایگاه‌های نظامی حساس آمریکا گفت: به نظر می‌رسد تنش زیر خاکستری که در شبه‌جزیره کره وجود دارد، در حال فوران است.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور یک موشک حامل ماهواره شناسایی «مالی‌گیونگ -۱» را از استان فیونگان به فضا پرتاب کرده است، این موشک با موفقیت مسیر مورد نظر را طی کرده و ماهواره جاسوسی را «دقیقا» در مدار خود قرار داده است.

با انتشار این خبر از سوی کره شمالی، کره جنوبی رقیب سنتی کره شمالی در شبه جزیره کره  اعلام کرد که نظارت هوایی خود بر مرز بین کره را از سر خواهد گرفت.

ایالات متحده آمریکا نیز  این پرتاب کره شمالی را به عنوان نقض قطعنامه‌های سازمان ملل محکوم کرد و یک زیردریایی هسته‌ای را به کره جنوبی فرستاد تا حضور نظامی تازه گسترش یافته خود در شبه جزیره کره را  بازهم تقویت کند.

این در حالی است که کره شمالی بارها از رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره انتقاد و آن‌را در راستای تنش‌زایی در منطقه توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش چند روز پس از ارسال این ماهواره جاسوسی و نظامی در روز سه شنبه ۷ آذرماه خبرگزاری رسمی کره شمالی طی مطلبی دیگری اعلام کرد : ماهواره این کشور که به تازگی در مدار قرار گرفته تصاویری از چندین تاسیسات نظامی آمریکا از جمله پنتاگون و یک پایگاه دریایی در نورفولک و همچنین کاخ سفید گرفته است.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نیز تصاویری ماهواره‌ای از پایگاه نیروی هوایی «اندرسون» در جزیره گوآم واقع در اقیانوس آرام، یک فرودگاه در ویرجینیا و کشتی‌سازی «نیوپورت نیوز» دریافت کرده است.

نمایش قدرت کره شمالی به همسایه جنوبی و آمریکا با پرتاب ماهواره نظامی
نظارت رهبر کره شمالی بر پرتاب ماهواره

«نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با اقدام اخیر کره شمالی در پرتاب این ماهواره به فضا و عکسبرداری آن از مکان‌های سیاسی و نظامی آمریکا توسط این ماهواره گفت: از مدت‌ها قبل یک معادله در شرق آسیا وجود داشته است که در یک طرف آن آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن قرار دارند و در طرف دیگر آن چین، کره‌شمالی با نقش‌آفرینی روسیه نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این رقابت و معادله عمری حدود ۶۰ ساله دارد، تصریح کرد: با تشدید رقابت بین آمریکا و چین، این معادله شکل پررنگ‌تری در منطقه شرق آسیا به خود گرفته و این باعث ایجاد بی‌اعتمادی، ترس و مسابقه تسلیحاتی در این منطقه شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هر کدام از کشورها در یک طرف این معادله تلاش می‌کنند توانمندی خود را در حوزه‌های نظامی و تسلیحاتی افزایش دهند و از توانمندی رقیب بکاهند، اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم چون بر اساس این رقابت یک نوع ترس و بی‌اعتمادی به وجود آمده است، هر یک از طرفین تلاش می‌کنند که رفتار یکدیگر را کنترل و زیر نظر داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقدام کره شمالی در ارسال ماهواره جاسوسی برای کسب اطلاعات جزئی از این رقابت است، خاطرنشان کرد: کره شمالی از نظر نظامی و در حوزه هوا و فضا به حدی از توانمندی رسیده که می‌تواند از مکان‌های نظامی و سیاسی آمریکا فیلم بگیرد و این مسئله‌ای است که قطعا باعث افزایش تنش در منطقه شرق آسیا خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در مدت اخیر شاهد افزایش رقابت‌ها و تنش بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی در شبه‌جزیره هستیم، گفت: با توجه به نزدیکی کره‌جنوبی و قرار گرفتن آن در بلوک آمریکا می‌توان اقدام اخیر کره‌شمالی را به نوعی در راستای قدرت نمایی به این رقیب سنتی نیز قلمداد کرد.

نمایش قدرت کره شمالی به همسایه جنوبی و آمریکا با پرتاب ماهواره نظامی
پرتاپ ماهواره کره شمالی

به گزارش ایسنا، در اعتراض به پرتاب یک ماهواره جاسوسی توسط کره شمالی، همسایه جنوبی این کشور یعنی کره جنوبی اعلام کرد که بخشی از توافق سال ۲۰۱۸ بین دو کشور موسوم به «توافق نظامی همه جانبه» را لغو می‌کند. در واکنش به این موضوع وزارت دفاع کره شمالی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه اقدامات نظامی را که در چارچوب توافق سال ۲۰۱۸ با هدف کاهش تنش در مرز کره جنوبی متوقف کرده بود، از سر می‌گیرد.

کره شمالی در بیانیه خود با اعلام لغو توافقات نظامی باکره جنوبی گفت: «از این پس نیروهای مسلح ما ملزم به اجرای توافق نظامی بین دو کشور نیستند. ما اقدامات نظامی از جمله در زمین، هوا و دریا را که با هدف کاهش تنش به اجرا گذاشته شده بود، معکوس خواهیم کرد و واحدهای نظامی نیرومندتر و تسلیحات جدیدی را در جوار نوار حائل غیرنظامی بین دو کشور مستقر خواهیم کرد.»

در ادامه افزایش رقابت‌ها و تنش بین دو کره «یو سانگ بوم»، نماینده مجلس کره جنوبی به نقل از اطلاعات سرویس جاسوسی این کشور ادعا کرد که پس از دیدار کیم و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ماه سپتامبر(شهریور/مهر)، پیونگ یانگ طرح و داده‌های دو پرتاب ناموفق ماهواره‌ای خود را به مسکو تحویل داده است و سپس تحلیل داده‌ها را از روسیه تحویل گرفته است.

این مقام کره جنوبی در همین راستا مدعی شد که روسیه به کره شمالی برای پرتاب ماهواره شناسایی نظامی، کمک کرده است.

نمایش قدرت کره شمالی به همسایه جنوبی و آمریکا با پرتاب ماهواره نظامی
رزمایش کره جنوبی و آمریکا

شفیعی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهار نگرانی شدید ژاپن و کره جنوبی از این اقدام کره شمالی گفت: در پی این اقدام کره‌شمالی، کره‌جنوبی تصمیم گرفت در یک سری توافقنامه‌های قبلی که با کره‌شمالی داشت، تجدیدنظر کند و کره‌شمالی نیز در ازای این موضوع تصمیم گرفت که تمرکز نیروهایش در مرزهای مشترک دو کشور را افزایش دهد و سلاح‌های پیشرفته‌ای را در مرزها مستقر کند.

او در پایان تاکید کرد: مجموع این تحولات نشان می‌داد که آتش زیر خاکستری که در شرق آسیا و در شبه‌جزیره کره وجود دارد در حال رو آمدن و یا فوران شدن است و این موضوع برای مدتی فضای سیاسی و امنیتی این منطقه و شرق آسیا را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha