• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403012010214
  • خبرنگار : 71129

کره جنوبی دومین ماهواره جاسوسی خود را پرتاب کرد

کره جنوبی دومین ماهواره جاسوسی خود را پرتاب کرد

کره جنوبی با موفقیت دومین ماهواره جاسوسی نظامی خود را چند روز پس از تایید مجدد برنامه کره شمالی برای پرتاب چندین ماهواره شناسایی در سال جاری، به مدار زمین فرستاد.

به گزارش ایسنا، دو کره هر کدام اولین ماهواره‌های جاسوسی خود را در سال گذشته میلادی پرتاب کردند. کره شمالی در نوامبر و کره جنوبی در دسامبر در میان خصومت‌ها بین دو کشور ماهواره‌های خود را در مدار قرار داده و گفتند ماهواره‌های آنها توانایی‌های دو کشور را برای نظارت بر یکدیگر و افزایش قابلیت حمله موشکی افزایش می‌دهد.

به نقل از شبکه خبری ای.بی.سی نیوز، دومین ماهواره جاسوسی کره جنوبی از مرکز فضایی کندی در فلوریدا روز یکشنبه به وقت محلی و امروز (دوشنبه) به وقت سئول پرتاب شد.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که تایید کرده که ماهواره پس از جدا شدن از یک موشک وارد مدار شده و با یک ایستگاه زمینی خارج از کشور ارتباط برقرار کرده است.

سخنگوی این وزارت خانه گفت: با موفقیت دومین پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی، ارتش کره جنوبی توانایی نظارت مستقل بیشتر را به دست آورده است.

کره جنوبی تحت قرارداد شرکت فضایی اسپیس ایکس، به دنبال پرتاب پنج ماهواره جاسوسی تا ۲۰۲۵ است. نخستین ماهواره جاسوسی سئول اول دسامبر ۲۰۲۳ از پایگاه نیروی فضایی «وندربرگ» در کالیفرنیا پرتاب شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ به دهمین کشور جهان تبدیل شد که با استفاده از یک موشک بومی برای قرار دادن آنچه که آن را «ماهواره مشاهده عملکرد» در مدار می‌نامید، ماهواره‌ای با فناوری خود را با موفقیت پرتاب کرد. اما کارشناسان می‌گویند استفاده از موشک اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره جاسوسی مقرون به صرفه است و کره جنوبی به پرتاب‌های بیشتری برای اطمینان از قابلیت اطمینان یک موشک نیاز دارد.

کره شمالی نیز به دنبال دستیابی به شبکه نظارتی مستقر در فضای خود به منظور مقابله با آنچه تهدیدهای نظامی از سوی آمریکا و کره جنوبی می‌داند، مشتاق است.

پیونگ یانگ پس از دو شکست در پرتاب در اوایل سال ۲۰۲۳، ماهواره جاسوسی Malligyong-۱ خود را در ۲۱ نوامبر سال گذشته میلادی در مدار زمین قرار داد.

کره شمالی از آن زمان گفته که ماهواره‌اش تصاویری را با نماهای فضایی از سایت‌های کلیدی در ایالات متحده و کره جنوبی، از جمله کاخ سفید و پنتاگون ارسال کرده است اما هیچ‌یک از این عکس‌های ماهواره‌ای را منتشر نکرده و کارشناسان خارجی تردید دارند که آیا ماهواره کره شمالی می‌تواند تصاویر نظامی معنادار را مخابره کند یا خیر.

در ۳۱ مارس ۲۰۲۴، «پاک کیونگ سو» معاون مدیرکل اداره ملی فناوری هوافضای کره شمالی گفت که این کشور قرار است در سال جاری میلادی چندین ماهواره شناسایی دیگر را پرتاب کند.

در جریان یک کنفرانس سیاسی کلیدی در اواخر دسامبر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قول داد که سه ماهواره جاسوسی نظامی دیگر را در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند.

«شین وونسیک»، وزیر دفاع کره جنوبی نیز امروز گفت، پیونگ یانگ احتمالا به دنبال پرتاب دومین ماهواره جاسوسی خود تا پنجم آوریل است که روز تولد موسس این کشور یعنی کیم ایل سونگ است.

وی افزود، البته هنوز این امکان وجود دارد که کره شمالی به دلیل مسائل تکنیکی، این پرتاب را بعدا انجام دهد.

سازمان ملل، کره شمالی را از پرتاب ماهواره منع می‌کند و آن را آزمایش پنهان فناوری موشک‌های دوربرد این کشور می‌داند.

پرتاب ماهواره کره شمالی در نوامبر گذشته تنش‌ها را در شبه جزیره کره عمیق‌تر کرد و هر دو کره اقداماتی را برای نقض توافقنامه سال ۲۰۱۸ برای کاهش تنش‌های نظامی انجام دادند.

در سال‌های اخیر، کره شمالی یکسری آزمایش‌های موشکی تحریک‌آمیز برای مدرن‌سازی و گسترش زرادخانه‌های تسلیحاتی خود انجام داده که ایالات متحده و کره جنوبی را بر آن داشته تا در پاسخ به آن، رزمایش‌های خود را تقویت کنند.

کارشناسان می‌گویند، کره شمالی احتمالا بر این باور است که زرادخانه‌های تسلیحاتی بزرگ می‌تواند قدرت نفوذش را در دیپلماسی آینده با ایالات متحده افزایش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha