• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402091511043
  • خبرنگار : 71662

مدیرعامل نیروگاه برق بعثت:

مازوت طی ۱۲ سال اخیر در نیروگاه بعثت سوزانده نشده است

مازوت طی ۱۲  سال اخیر در نیروگاه بعثت سوزانده نشده است

مدیرعامل نیروگاه برق بعثت گفت: ۱۲ سال قبل با حکم دستگاه قضایی مازوت در نیروگاه بعثت به طور کامل کنار گذاشته شد و از آن زمان تا کنون حتی یک لیتر مازوت نیز مصرف نشده است.

به گزارش ایسنا، خیرالله شجاعی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت که امروزبا حضور داریوش گلعلیزاده - رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای نیروگاه بعثت بیش از نیم قرن است که در مدار هستند. در آن زمان تهران لوله‌کشی گاز نداشت و مبنای سوخت این واحدها بر اساس مازوت بود اما پس از گازکشی، مشعل‌های نیروگاه با هزینه زیادی دوگانه‌سوز و سوخت اصلی واحدها به گاز و سوخت دوم به مازوت تبدیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگتر شدن و پرجمعیت‌تر شدن تهران، ۱۲ سال قبل با حکم دستگاه قضایی مازوت در نیروگاه بعثت به طور کامل کنار گذاشته شد و از آن زمان تا کنون حتی یک لیتر مازوت نیز مصرف نشده است.

مدیرعامل نیروگاه برق بعثت ادامه داد: از نظر فنی امکان انتقال واحدهای نیروگاه بعثت وجود ندارد چراکه اگر این اتفاق بیفتد با افت ولتاژ برق مواجه می‌شویم که نتیجه افت ولتاژ، آسیب به وسیله‌های برقی شهروندان است.

شجاعی با اشاره به ادعای شورای شهر تهران مبنی بر مازوت‌سوزی گفت: طی ۱۲ سال گذشته، حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه بعثت مصرف نکردیم و هر اخباری در این رابطه کذب است و اگر ادعایی مبنی بر مازوت‌سوزی در آن وجود دارد باید مستندات ارائه شود.

در پایان ساناز جعفرزاده - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی - گفت: بر چه اساسی و با کدام مستند علمی گفته می‌شود که عامل اصلی آلوگی هوای کلانشهرهای ایران مازوت‌سوزی است؟ آلودگی هوا چندین سال است که تهران را درگیر کرده و مدام از مازوت صحبت می‌کنیم، درحالی که ۱۲ سال است در این نیروگاه هیچ مازوتی سوزانده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۵ ۱۵:۵۲

۱- مشکل اصلی آلودگی هوای تهران، در فصل سرد سال، تبدیل گازهای NoX (نیتروژنی) به ذرات ۲.۵ میکرونِ مه دود فوتوشیمیایی است. گازهای NoX با احتراق سوخت‌های فسیلی (چه بنزین، چه گازوئیل و چه گاز) تولید می شوند و دقیقا اینکه چه مقدار (معادل چند میلیون لیتر) در این شهر سوخت فسیلی سوزانده شود، مستقیما تعیین کننده حجم NoX و نتیجتا حجم و غلظت ذرات ۲.۵ میکرونِ مه دود است. ۲- طبق همین منطق، در فصول سرد سال، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران، مربوط به گرمایش منازل (با سوزاندن معادل میلیون ها لیتر گاز طبیعی) است. ۳- شهرهای دیگر دنیا هم که در فصل سرد سال، مثل ما به صورت انبوه در شهر گاز می سوزانند، دقیقا همین مشکل آلودگی سنگین هوا ناشی از ذرات ۲.۵ میکرون را گزارش کرده اند‌. ۴- خودروها با نصب (و تعویض به موقع) کاتالیستهای با کیفیت، به آلودگی یک دهم در تولید NoX می رسند. ۵- برقی کردن گرمایش منازل، برای اقتصاد کلان ما، کاملا به صرفه و از نظر در دسترس بودن فناوری و گزینه ها، ممکن است (چه توربینی، چه خورشیدی و چه هسته ای).