• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402091913805
  • خبرنگار : 71974

در همایش روز جهانی حقوق بشر؛

جهانی‌شدن حقوق بشر اقدام فرخنده‌ای بود

جهانی‌شدن حقوق بشر اقدام فرخنده‌ای بود

رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح دموکراسی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: جهانی شدن مفهوم حقوق بشر پدیده فرخنده‌ای بود که بر اساس آن اقداماتی که دولت‌ها با مردم خود انجام دادند، دیگر یک موضوع داخلی نبود و مصونیت‌های موجود آنها نیز مورد تردید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، حسین میرمحمد صادقی، رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح دموکراسی دانشگاه شهیدبهشتی امروز در همایش روز جهانی حقوق بشر با عنوان حقوق‌بشر از نظر تا عمل که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به تصویب قانون حقوق بشر اظهار کرد: در قرن های متوالی انسان‌ها زیر یوق و تحمیل دولت ها و صرفا افرادی بدون حقوق بودند، با تصویب اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ که تنها دو دولت عربستان و  شوروی سابق به آن رای منفی دادند؛ البته کم کم آن را پذیرفتند، بشر فارغ از نژاد و ملیت دارای کرامت ذاتی شدند.

وی با بیان اینکه پیش از این اعلامیه مقدم حقوق بشر در قرآن کریم آمده بود، بیان کرد: در کتاب مقدس  قرآن انسان صاحبت کرامت ذاتی است، در دیدگاه اسلام بشر تنها بعد مالی ندارد، این موضوع نیز در اسلام در قالب برابری انسان بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح دموکراسی دانشگاه شهیدبهشتی افزود: در حقوق بشر نسل های مختلفی شکل گرفت در نسل اول به حقوق سیاسی و مدنی، در نسل دوم حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره شد، به طوری که زمانی که مادر ترزا به عنوان برنده جایزه صلح از حق تغذیه سالم برای همه انسان‌ها سخن می‌گفت‌. نسل سوم به حقوق جمعی و نسل چهار م به دفاع از کرامت انسانی در مقابل سو استفاده از علم آن پرداخته شد. این فرایند نشان می دهد که حقوق بشر تنها به آزادی سیاسی محدود نمی‌شد؛ به طوری که برای انسان‌هایی که مشکل تغذیه داشتند شاید آزادی سیاسی چندان اولویت نداشته باشد.

صادقی با اشاره به جهانی شدن حقوق بشر بیان کرد: جهانی شدن مفهوم حقوق بشر پدیده فرخنده‌ای بود که بر اساس آن اقداماتی که دولت‌ها با مردم خود انجام دادند، دیگر یک موضوع داخلی نبود و مصونیت‌های موجود آنها نیز مورد تردید قرار گرفت.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تعریف دوگانه حقوق‌بشر بیان کرد: کسانی که در اعلامیه حقوق بشر را در سال ۱۹۴۸ تصویب کردند، دو تعریف برای این اعلامیه عنوان کردند، حقوق بشری و نقض حقوق بشر را تعریف کردند. این استاندارد دوگانه باعث حمایت آنها از منافع خود شد؛ به طوری که آتش بس در فلسطین توسط آمریکا وتو می‌شود؛ اما مسائل مربوط به جنگ اکراین در قالب جنابت جنگی تعریف می شود.

وی افزود: حال این سوال مطرح می شود که آیا حقوق بشر جهان شمول است یا نسبی است؟ آیا هنجارهای فرهنگی و داخلی را باید در نظر گرفت؟ به نظر بنده حقوق بشر جهان شمول است؛ اما نیاز است به موضوعات فرهنگی و تاریخی جوامع توجه کرد، در ۱۹۹۳ این موضع مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفت.

صادقی بیان داشت: در همین رابطه در  سال ۱۹۹۹ قطعنامه ای در نهضت عدم‌تعهد به نام حقوق بشر و تنوع فرهنگی تصویب شد و این مصوبه با اتفاق آرا به تایید سازمان ملل نیز رسید؛ بنابراین باید به این مسئله توجه کرد که مسائل حقوق بشر در خصوص همه جوامع صادق است؛ اما باید به سوابق مختلف جوامع  توجه کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز روز جهانی حقوق بشر است و کرسی حقوق بشر طبق آنچه یونسکو تعریف کرده بحث آموزش حقوق بشر جزو وسایل اصلی آن است که باید در این خصوص ارائه شود و این جلسه نیز بر این اساس تشکیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha