• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402101611058
  • خبرنگار : 71282

تشریح دلایل کاهش بیکاری و توفیق برنامه اشتغال دولت

تشریح دلایل کاهش بیکاری و توفیق برنامه اشتغال دولت

در راستای اعلام کاهش نرخ بیکاری و توفیق دولت در برنامه ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال عوامل متعددی اثرگذار بوده است که همراهی، هم‌افزایی و پاسخگویی دستگاه‌ها و نهادها نسبت به موضوع اشتغال، تامین مالی و تزریق نقدینگی به بازار کار، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و اعمال نظارت سختگیرانه بر اشتغال ایجادی از جمله این عوامل بوده است.

به گزارش ایسنا، گزارش اخیر مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز ١٤٠٢ نشان داد که نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۰.۶ درصد کاهش یافته و به ۷.۶ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش در پاییز ١٤٠٢ به میزان ۴۱.۵ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشتند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز از افزایش ۰.۵ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل حکایت دارد.

طبق این گزارش، جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢٤ میلیون و ٧٧٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٠٦ هزار نفر افزایش داشته است.

بر اساس اعلام معاون اشتغال وزارت کار،‌ در فصل بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری یک درصد کاهش داشته و نرخ مشارکت اقتصادی سه دهم درصد افزایش یافته است. در فصل تابستان نرخ بیکاری در کانال ۷.۹ درصد و در فصل پاییز در کانال ۷.۶ درصد قرار گرفته که نشان می‌دهد در ۹ ماهه اول سال بازار کار به سمت پویایی و رونق حرکت کرده است.بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نیز حاکی از آن است که در پاییز ١٤٠٢ بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ٣٤.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.٦ درصد در رده بعد قرار دارند.

مرکز آمار ایران مهرماه امسال نیز گزارشی از وضعیت اشتغال و آمارگیری نیروی کار منتشر کرد که به موجب آن نرخ بیکاری در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته و به عدد ۷.۹ درصد رسیده که این رقم کمترین مقدار در طول سه دهه اخیر به شمار می‌رود.

مطابق این گزارش همزمان با تداوم کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۰.۶ درصد افزایش یافته که بیانگر پویایی و رونق بازار کار است.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به تازگی از تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور خبر داد و در تشریح جزئیات کاهش نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: مهم‌ترین شاخص سلامت و پویایی بازار کار هر کشور، استان یا هر منطقه‌ای، شاخص نرخ بیکاری است که از تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال به دست می‌آید.جمعیت فعال جمعیتی است که یا شاغل است یا بیکار یعنی جمعیتی که دنبال کار می‌گردد یا کار پیدا می‌کند یا نمی‌کند؛ بنابراین جمعیتی که انگیزه برای پیدا کردن کار به هر دلیل ندارد در محاسبه نرخ بیکاری محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همزمان با کاهش نرخ بیکاری، گفت: این رقم از ۴۱ درصد در پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۴۱.۵ درصد در پاییز امسال رسیده است بنابر این اگر نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت افزایشی باشد نشان دهنده رونق بازار کار است ولی در صورتی که هم نرخ بیکاری و هم نرخ مشارکت کاهشی باشد نمی‌توان روی آن حساب کرد زیرا به منزله خروج نیروی کار از بازار تحلیل می‌شود.

معاون اشتغال وزارت کار تاکید کرد:در فصل بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری یک درصد کاهشی بود و سه دهم درصد نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت.در فصل تابستان نیز نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد و در پاییز به ۷.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد در ۹ ماهه اول سال بازار کار به سمت پویایی و رونق حرکت کرده است.

تشریح دلایل کاهش بیکاری و توفیق برنامه اشتغال دولت

به گزارش ایسنا، در تابستان ۱۴۰۲ برای نخستین بار نرخ بیکاری به عدد ۷.۹ درصد رسید و در فصل پاییز با وجود آنکه برخی از کسب و کارها به دلیل فصلی بودن با کسادی و رکود مواجه می‌شوند اما نرخ بیکاری همچنان بر نوار کاهش قرار گرفته است به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران کاهش نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه نرخ بیکاری فارغ التصیلان در پاییز ۱۴۰۲ است که به ۱۱.۱ درصد رسیده، این در حالی است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در فصل مشابه سال قبل حدود ۱۲.۵ درصد بوده و حدود ۱.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در بحث کاهش نرخ بیکاری و توفیق دولت در برنامه ایجاد سالانه یک میلیون شغل عوامل متعددی اثرگذار بوده است. اصلی‌ترین و محوری‌ترین عامل در تحقق ۹۰ درصدی تعهد اشتغال دولت و مهم‌ترین متغیر و سیاستی که در دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و کارآفرینی رخ داد، پاسخگویی و هم افزایی همه دستگاه‌ها نسبت به موضوع اشتغال بود و دستگاه‌ها و نهادها به نوعی در بحث اشتغال احساس تکلیف کردند.

تزریق نقدینگی و تامین مالی نیز از جمله اقدامات مهمی بود که با همکاری بانک مرکزی و اهتمام ویژه دولت در جهت ایجاد اشتغال و توسعه بازار کار به کمک آمد به نحوی که از ابتدای دولت تاکنون ۱۳۰ همت تسهیلات اشتغال به بازار کار تزریق شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است.

اما یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه بازار کار و افزایش ضریب اشتغال را باید تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و کاهش زمان صدور مجوزها از طریق راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها دانست که از اقدامات اثرگذار دولت سیزدهم برای تحرک و رونق بخشی به بازار کار بوده است.

یکی دیگر از علل کاهش نرخ بیکاری و موفقیت برنامه اشتغال دولت نیز اعمال نظارت سختگیرانه بر اشتغال ایجادی است به نحوی که طبق اعلام معاون اشتغال وزارت کار در حال حاضر از طریق سامانه رصد اشتغال به سه شیوه پیامکی، تلفنی و حضوری بر فرایند ایجاد اشتغال و آمارهای موجود نظارت می‌شود و تمام آمارها به روز، برخط و با استناد به کد ملی افراد وجود دارد.

پیش از این مرکز آمار در گزارشی از کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری دانش آموختگان، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان و کاهش نرخ بیکاری روستایی به ۵ درصد خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، هم اکنون نرخ بیکاری در ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشته است که در ۲۴ استان تک رقمی و در ۱۹ استان کمتر از ۷ درصد بوده است. کاهشی‌ شدن نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشانگر اهتمام دولت و همراهی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها در حوزه اشتغال بوده که تحقق هدفگذاری ایجاد بیش از یک ملیون شغل در سال را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha