• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402101812551
  • خبرنگار : 71368

جزئیات ساخت «ابرپروژه خاورمیانه» در دل پایتخت

جزئیات ساخت «ابرپروژه خاورمیانه» در دل پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت ساخت تونل متوسلیان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر اجرای این پروژه در فاز نحوه مشارکت پروژه و انتخاب پیمانکار و مشاور است و با پیش‌بینی بسته‌های مولدساز می‌توان هزینه‌های پروژه را از خودش تأمین کرد.

هادی حق بین در گفت‌وگو با ایسنا،  در مورد سرانجام احداث تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۶ کیلومتر که از میدان سپاه آغاز و به بزرگراه آزادگان می رسد، افزود: این پروژه، یک ابر پروژه در مقیاس بسیار بزرگ در سطح خاورمیانه است و توان مهندسی برای ساخت این تونل کاملا وجود دارد و مطالعات ژئوتکنیک در این مسیر انجام و سطح آب‌های زیرزمینی برداشت شده و به علت این که چندین سال از طرح اولیه گذشته تا کنون سطح آب نیز پایین رفته و حتی یک بار دیگر مطالعات ژئوتکنیک جدید در  این محل را مجددا انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به طول تونل، گزینه اجرای مکانیزه پروژه با روش «تی.بی.ام» مطرح است که با این روش، ریسک ریزش به حداقل می رسد و نگرانی از  لحاظ اجرا نداریم؛ اما پروژه شهید متوسلیان پروژه ای است که در اعتبارات مدیریت شهری به صورت مشارکتی پیش بینی شده و حوزه فنی و عمرانی مجری پروژه خواهد بود و به عنوان نظارت بر اجرای کار با روش معاونت مالی و اقتصاد شهری در موضوع مشارکت، قطعی می شود و در نهایت موضوعات فنی و اجرای پروژه در حوزه فنی و عمرانی پیگیری می شود.

حق بین با بیان اینکه در حال حاضر اجرای این پروژه در فاز نحوه مشارکت پروژه و انتخاب پیمانکار و مشاور در مدل مورد نظر است، گفت: به دلیل ظرفیت های خیلی خوبی که در طول مسیر پروژه وجود دارد حتما باید بسته‌های مولدساز را پیش بینی کنند تا هزینه های پروژه از خود پروژه تأمین شود.

وی تاکید کرد: حوزه فنی و عمرانی اطلاعات فنی را در اختیار گذاشته و  مذاکرات ادامه دارد  و پس از این مرحله، می توانیم کار را انجام دهیم اما باید تاکید کنم که پروژه به جهت فنی و اجرایی تکنولوژی پیچیده ای که مبهم باشد، ندارد و مثل بسیاری از پروژه های تونلی است.

معاون شهردار تهران در مورد سرانجام انتخاب پیمانکار اظهار کرد: پروژه خیلی جدی در تمام بخش ها دنبال می‌شود و شرکت‌هایی آمده‌اند و پیشنهادهایی مطرح شده که در دست بررسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۰:۴۸

انشاالله تهران یک شهر الگوی اسلامی پیشرفته بشود....

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۲۳:۰۲

بشین تا بشود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۴:۳۰

زرشک...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۰:۴۱

اسلامی😅😅😅😅

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۶:۳۷

ابر پروژه کجا تهران یعنی زدن تونل زیر زمین وسط تهران با تمام امکانات میشه ابر پروژه پس عربستان که داره شهر جدید میسازه یا امارات که میخواهد تونل زیر آب تا هند بزنه همچین ابر پروژه نمی گویند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۷:۰۲

فقط خواهشا به عمر ما برسه! مثل ازاد راه تهران شمال ۳۰ ساله نشه صلوات

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۲۱

باین بهران اب تهران ابر پروژه رو خوب جایی می‌سازید خدا عقلتون بده ..اب کشاورزی قزوین و دوساله به کشاورزانمیدن میارن تهران برای ماشین شویی وفرش و...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۲:۱۹

مگه تا حالا زیر تهران رو خالی نکردین برای انواع و اقسام پروژه ها و برای همشون هم از بودجه عمومی خرج کردین. حالا وصل کردن چند تا ازون تونلهای زیرزمینی بهم رو با ادعای تامین بودجه از محل خودش مطرح میکنین!

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۱۶

منظورتون از خاورمیانه، ایران و عراق و سوریه و افغانستان هست دیگه ؟!؟ چون پروژه هایی که توی ترکیه و امارات و قطر و عربستان اجرا شدن ، صد سال دیگه هم توی ایران اجرا نمیشن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۳:۱۰

به جای هزینه تو این بخش تو مترو سرمایه گذاری میکردن و خطوط باقیمانده رو زودتر تمام میکردین و یا مثلا به تعداد اتوبوس های شهری اضافه میکردید منطقی تر بود، نظر اکثر کارشناسان حوزه حمل و نقل هم همینه، نمیدونم چه اصراری دارن به ساخت تونل تجربشو داشتن که تاثیری تو بحث ترافیک نداره با وجود هزینه بسیار زیاد اثر بسیار کمی داره،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۳:۱۴

یک طرح کاملا ناموفق شبیه تونل توحید است زیرا به علت عدم بارش برف ونابود گردش هوا فقط درصورت برقی بودن خودرو یا مترو قابل اجرا است واز طرفی به علت هزینه ۲۰برابری آن نسبت به پل سازی روش غیر اقتصادی وزمان بر وهزینه بر است اگر تهران را ۳۰در۳۰ کیلومترمربع باشد ودرهر کیلومتر یک تقاطع باشد با ۹۰۰پل ترافیک تهران از بین میر ود واگر هر ۳کیلومتر یک پل بزنیم با ۱۰۰عد پل درمقاطع حساس به راحتی ترافیک تهران برطرف می شود والباقی آن برساخت پارکینگ درکنار ایستگاه مترو و تره بار درطبقات آن درآمد زایی شهرداری سالیان سال دارد