• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402101813027
  • خبرنگار : 71498

تونلی برای حل تشنگی تهران/ طلسم فرار آب از سد لار شکسته می‌شود

تونلی برای حل تشنگی تهران/ طلسم فرار آب از سد لار شکسته می‌شود

علاج‌بخشی فرار آب از سد لار موضوعی دیرینه است که علی‌رغم اهمیت این مساله تاکنون به نتیجه نرسیده اما ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء به این پروژه شاید بتواند نویدبخش اخباری تازه از سد لار که روزهای کم‌آبی را پشت‌سر می‌گذارد، باشد.

به‌گزارش ایسنا، مطالعات سد لار در سال ۱۳۵۵ شمسی توسط شرکت‌های ایتالیایی انجام و در سال ۱۳۶۱ به بهره‌برداری رسید که از همان ابتدای آبگیری نیز این سد یک سوم آب موجود خود را حفظ و دو سوم دیگر از کف و دیواره سد در عمق ۲۰۰ متری به دلیل آهکی بودن جنس خاک، فرار می کند.

برآورد بلندمدت (۲۵ ساله) نشان می‌دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار ۳ مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود ۱۳ مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود ۷ مترمکعب در ثانیه برآورد می‌شود. از این رو، به طور متوسط در یک ۲۴ ساعت، حدود ۶۰۵ هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می‌کند. این رقم در طول یکسال حجم ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می‌شود که رقم بسیار بزرگی است.

در طول این سال‌ها در بازه زمانی اواسط فروردین تا پایان مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه‌هایی در پایین دست جریان می‌یابد، به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می‌کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می‌ریزد.

البته این اعداد برای زمانی است که حجم ذخیره سد لار مناسب بود، درحال حاضر وضعیت این سد مناسب نبوده و نیازمند علاج‌بخشی فوری است، در همین راستا قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دنبال احداث تونلی بوده که بتواند از نشت و فرار آب جلوگیری کند.

تونلی برای حل تشنگی تهران/ طلسم فرار آب از سد لار شکسته می‌شود

تا امروز از مجموع ۲۸ کیلومتر تونلی که به صورت شبانه‌روزی در حال حفاری است، نزدیک به ۸.۵ کیلومتر حفاری شده و ۱۹ کیلومتر تا پایان این طرح وجود دارد. محمد رستمی - مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌تازگی در این رابطه اعلام کرد: پروژه جلوگیری از فرار آب سد لار که با نام انتقال آب سد لار به کلان معروف است ۳ سال در دولت گذشته متوقف بود اما از سال 1399 مجددا فعال شد و تاکنون ۳۸ درصدی پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: در صورت تأمین مالی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، تا پایان سال ۱۴۰۴ پروژه مهم انتقال آب سد لار به لتیان که از فرار آب سد لار جلوگیری می‌کند، به‌بهره‌برداری می‌رسد.

با بهره‌برداری از این پروژه، حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال از فرار آب سد لار جلوگیری می‌شود و با جایگزینی این طرح با طرح فعلی پمپاژ آب، تخصیص ۳۰۰ تا ۳۳۰ میلیون مترمکعبی آب از سد لار با انتقال این میزان آب به سد لتیان، در سامانه شرقی تهران محقق می‌شود.

تونلی برای حل تشنگی تهران/ طلسم فرار آب از سد لار شکسته می‌شود

امسال چهارمین سالی است که تهران با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بررسی‌های آماری ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که متوسط حجم بارش‌های یکساله استان تهران ۲۸۰.۴ میلی‌متر بوده اما میزان بارندگی‌هایی که در ۱۰۰ روز نخست سال آبی جاری در این استان رخ داده، فقط ۳۳.۹ میلی‌متر معادل ۱۲.۱ درصد بارندگی‌های سالانه است.

میزان بارش‌ها در این کلان‌شهر از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۷ درصد در مقایسه با میانگین دوره مشابه درازمدت کمتر شده است. همچنین طبق آخرین آمار از سدهای پنجگانه تهران میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر ۲۷۳ میلیون متر مکعب می باشد که این میزان در سال گذشته ۲۶۲ میلیون متر مکعب بوده است. اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر و سد طالقان به ترتیب ۵۳ و ۱۶۶ میلیون متر مکعب است.

از بین سدهای پنجگانه حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی فعلی، ۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۴۶ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۲۷ میلیون مترمکعب رسیده و این درحالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۱ میلیون متر مکعب کاهش به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

باتوجه به وضعیت بحرانی منابع آبی در تهران لازم است که دولت توجه ویژه‌ای به تخصیص بودجه برای این طرح داشته باشد تا با سرعت در اجرای این طرح تهران با چالش‌های بیشتری در حوزه منابع آبی دچار نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۱۱

بهتره خبر گذاریا پروژه ایران رود وپیگیر بشن تا مشکل کم ابی کل ایران حل بشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۰۹:۲۵

جای بسی تاسفه که با توجه به دانستن این مشکل در چهل وچند سال برای رفع آن کوتاهی شده باز جای تشکر که قبلی ها ای سد را ساختند ولی فرصتی برای ای مشکل نشد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۰:۵۶

خوب با این وجود دشت های مازندران خشک میشه با از این کاسه به اون کاسه که مشکلی حل نمیشه دنبال راهکار اساسی باید بود از جمله بارور کردن ابرها با استفاده از تکنولوژی کشورهای پیشرفته و صرفه جویی جلو گیری از پر کردن استخر های باغ هاا اشرافیان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۲۷

شاید شاید روزی تدبیر به آنچه باید باشد برسد آنچه هست تدبیر نیست حفظ منافع است .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۱:۳۳

باید سالیانه در هر استان دومیلیارد درخت بکاریم بازسازی طبیعت تنها را حل تا مثل ترکیه که برف می‌بارد در کشور ما هم بارون برف ببارد وجلوگی از تخریب جنگلهای تنها را حل ایران سرسبز و زیبا

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۴:۲۶

ایران تمام شده.به والله فقط ۱۰سال بعدروتصورکنید دیگه هیچ رودی سدی دریاچه ای اب ندارد.دماوندوسبلان با اون عظمتشون الان چله زمستون هیچ برفی ندارن...وای به حال بچه های ما..چکارکردن با ایران چهارفصل ..

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۱۷

انشاالله ۱۶۰۴ آماده میشود .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۳:۳۸

اگرروان آب‌های داخل شهر تهران جمع آوری شود وهدایت به سدها یا به تصفیه خانه برود ۲۰درصدآب سدها بیشتر می شودباروری ابرها وتصفیه آب به شکلی برای شرب مناسب باشدبهترین روش ومدنی است یعنی از آب دوبار یاحتی دفعات بیشتر می شود استفاده کرد علت خشکسالی وکم بارشی راتحقیق وراه علاج آن راپیداکنیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۰:۴۱

کاش زود تر به فکر انتقال آب به تهران از جایی مثل سد منجیل باشند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۱:۴۱

انتقال ازکجا ...جایی رومیشنناسی که آب مازاد داشته باشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۰:۰۴

ترمیم بستر سد آهکی للار با پوشش سنگ ریزه و پاشش سیمان میتوان فرو رفت آب را جلوگیری کرد از چینی ها کمک بگیرید و این معظل را برطرف کنید اقدام بعدی میتواند پمپاژ آب توسط لوله باشد تا در مسیر رودخانه به سمت سد لتیان روان شود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۰:۲۵

همه شهرهای ایران مشکل کم آبی دارند فقط ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس و عمان از جنوب تا شمال کشور میتواند ایران را نجات و اکو سیستم معتدل را برگرداند غیر از هر کاری بکنید فقط کوتاه مدت نهایت ده سال جوابگوست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۰:۲۷

بهترین راه تجربه کشور چین هستش با حفر رودخانه عریض از جنوب از اقیانوس تا شمال کشور کشورش هم بی ابی رو در شمال رفع کردن هم بهترین ابراه برای عبور کشتی ها فراهم کردن با این کار استانهای بین راه هم از این ابراه سود زیادی بردن مشکل کم ابی بکل رفع شد داد و ستد هم رونق پیدا کرد اگر همین تدبیر کشور چین در مملکت ما انجام بگیره و از دریای عمان تا دریای خزر رودخانه عریض حفر کنن استانهای بین راه و حتی خیلی از شهرها از بی ابی نجات پیدا میکنندو بهترین ابراه هم برای کشتی رانی انجام میشه البته یمقدار مشکله ولی غیرممکن نیست باید از نیروهای نظامی که دارای امکانات هستند استفاده بشه و از جهاد و بسیج سازندگی کمک گرفته بشه و پیمانکاران بیکاری هم تا درصد زیادی از بین میره انشاالله

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۴:۵۲

از 20 م نفر ساکن در تهران فقط 8 م کار مولد دارند بقیه در کار دلالی خودرو ومسکن و...........میباشند .خداوند قادر است سر زمینی را که مردومش یاقی شده خوب ادب کند .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۸:۳۷

بی برنامگی در مصرف آب در شهرداری‌ها چه در بحث چمن خیابانها پارکها چه در بحث ساخت منازل مسکونی و پنت هوس ها و حمامهای آپارتمانها برای به دین مبین اسلام ندارد آب سد لار هم تهران راسیراب نخواهد کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۰۹:۴۳

چی میگید بابا خودتون میفهمید دو سوم آب فرار کنه ک دیگه سد نیست آب بنده.بعد واسه ی آب بند دوباره این همه هزینه.قرغرگاه خاتم بره اون سد گوتوند و دز چهارش رو درست کنه ک داره آب کارون رو شور میکنه نمیخواد ی آب بند رو دوباره کلی پول بگیره براش و ردیف بودجه ای تامین کنه.ببینید مترو گلشهر ب کرج ک دست قرارگاه بوده قرار بوده با ۳۰۰میلیارد راه اندازی شه تا الان چقدر هزینه کرده؟!بیشتر از ۳۰۰۰۰میلیارد تومان هزار برابر و حدودا دوبرابر زمانی ک پیمانکار چینی اعلام کرده بود و از همه مهمتر ریلی ک نهایت سرعت قطار روش ۷۰کیلومتر کیتونه باشه و از همه بدتر این همه هزینه برای شانت قطار کردند بعد قطار با هشت واگن نمیتونه اونجا شانت کنه و باید دو واگن از قطارهای بین شهری کم شه تا بشه شانت کنند.(شانت منظور جاییکه قطار عقب جلو کنه و برگرده ب سمته مخالف)بخاطر همین فجایع مهندسی عملا استفاده از ریل شمالی غیر ممکنه و فقط یک قطار میتونه بره هشتگرد برگرده دلیل زمان زیاد جدود یک ساعت و نیم فاصله بین قطارها همینه ک باعث شده مردم هشتگرد قید مترو را بزنند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۰:۳۰

فقط میدانم که طبیعت ایران را ویران کردن به هیچی رحم نکردن همه جا خشک همه زیبایی های. طبعیی و تاریخی را ویران چه کسانی .با چه انگیزه این دشمنی را کردن پنهان است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۳:۱۲

در محله ما که طرشت هست شهرداری جای کاشت درخت درختان را قطع می‌کند و آب یاری هم نمی کنن و انتهای پارک درختان پارک را قطع نموده‌اند .پارک نسیم بالاتر از میدان حسن حسینی کوچه لطفی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۰۷

فقط پول یک سوم زمین رو میدن که نمیشه باهاش هیچ کاری کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۳۸

سلام بااین حجم اتومبیل که دی اکسیدکربن به طبیعت می‌بخشند وازبین بردن جنگل ها که بدست خودمون ازبین می‌بریم و.و.و خوب حتماً دوست داریم بارون وبرفم بباره جای تعجب وسوال نیس

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۱ ۰۲:۱۸

چرا همه تلاش ها فققط برای حل مشکل کم آبی تهران داره صورت می گیره