• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402110100685
  • خبرنگار : 71610

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه

رژیم صهیونیستی که به دلایل مختلف؛ ازجمله بحران‌های تشدید شده اقتصادی و سیاسی داخلی، شکست در مقابل مقاومت، ناکامی در دستیابی به اهداف توهمی جنگ در غزه و ضربات سنگین محور مقاومت به آن در «نقطه ضعف» قرار گرفته است، مدتی است به دست و پا زدن افتاده و با بسیج تمامی ظرفیت‌های خود و همچنین اقدامات کور در تقلا برای دستاوردسازی است تا با استفاده از آن به‌عنوان خوراک رسانه‌ای، وجهه فروپاشیده بین‌المللی و داخلی خود را بازیابد.

به گزارش ایسنا، مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.

این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد و امروز (یکشنبه) وارد صد و هفتمین روز شده است.

تلفات سنگین در غزه

طی این مدت و به‌رغم تمامی حملات وحشیانه و غیرانسانی علیه غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در نوار غزه، اما ارتش رژیم صهیونیستی متحمل خسارات و ضربات بی‌سابقه‌ای شده است، تا جایی که خود صهیونیست‌ها ناگزیر به اعتراف به شکست در مقابل مقاومت فلسطین شده‌اند.

صهیونیست‌ها درحالی رویای «پساجنگ» در غزه و توهم «نابودی» حماس را در سر می‌پرورانند که علی‌رغم گذشت ۱۰۷ روز از جنایت در غزه مقاومت همچنان با قدرت درحال ضربه زدن به ارتش رژیم اشغالگر است و هر روز تلفات سنگینی از آن می‌گیرد.

به‌رغم سانسور شدید نظامی، رسانه‌های عبری هر از چند گاهی گزارش‌هایی درباره میزان تلفات ارتش رژیم صهیونیستی منتشر می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی مغایرت دارد.

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه

شکست در دستیابی به اهداف جنگ

همزمان با طولانی شدن جنگ رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر دست نیافتن به اهداف اعلام شده از تجاوز این رژیم به نوار غزه متمرکز شده‌اند و ضمن تایید قدرت مقاومت فلسطین، آن را چالشی برای ارتش رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اخیرا در گزارشی اعتراف کرد که اهداف اعلام شده از جنگ در نوار غزه محقق نشد و در واقع نتانیاهو ناکام ماند.

«نیر دووری» خبرنگار امور نظامی این شبکه گفت که جنبش حماس از بین نرفت و اشغالگران در از بین بردن مقامات این جنبش که آنها را اهداف عملیات خود اعلام کرده بودند، شکست خوردند.

دووری درباره پرونده آزادی اسرای رژیم صهیونیستی در نوار غزه نیز شکست این رژیم را تایید و در این باره تصریح کرد: در پایان تنها شاهد آزادی یک کاروان بودیم که آن هم کوچک بود.

در همین راستا، شبکه عبری زبان «کان» نیز اذعان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از نظر عملیاتی شکست خورده و با مجموعه‌ای از مشکلات پایان ناپذیر در نوار غزه مواجه است.

طبق گزارش این رسانه، حماس تلاش خواهد کرد تا آنچه را که ارتش رژیم صهیونیست انجام داده‌است،  نابود کند.

بحران‌های پیچیده داخلی

رژیم صهیونیستی که قبل از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی نیز شاهد بحران‌های داخلی بود، اکنون و پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز این عملیات شاهد تشدید این بحران‌ها است.

این بحران‌ها محدود به یک حوزه خاص نبوده و ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد. خسارت‌های اقتصادی عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی از بارزترین پیامدهای این جنگ است که اشغالگران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نگران تاثیر آن بر بخش‌های حیاتی خود هستند. رسانه‌های عبری در این باره اذعان کرده‌اند که رویارویی‌های جاری در نوار غزه چالش‌های متعددی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه

بانک «پوعلیم» بزرگترین بانک رژیم صهیونیستی بر پایه میزان دارایی‌ها، پیش‌بینی کرده است که جنگ با حماس دست‌کم ۲۷ میلیارد شِکِل (۶.۸ میلیارد دلار) برای اقتصاد این رژیم هزینه خواهد داشت.

شاخص‌ها در برهه فعلی حاکی از سقوط ارزش شِکل رژیم صهیونیستی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است و این سقوط به شکلی بوده است که تاکنون بی‌سابقه بوده و به این حد نرسیده بود؛ طوری که با وجود مداخله بانک مرکزی رژیم اشغالگر با تزریق ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از بازار مبادلات، اما نرخ ارز از ۳.۹۵ شِکِل در برابر دلار فراتر رفت. این آمار نشان می‌دهد که اقدام بانک مرکزی تل‌آویو بی‌ثمر بوده و یک تصویر اولیه از میزان فروپاشی اقتصادی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

عملیات مقاومت فلسطین همچنین به اختلافات و بی‌اعتمادی زمینه‌ای میان دستگاه نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی دامن زد طوری که رسانه‌های عبری اعتراف کرده‌اند که رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات طوفان الاقصی در لبه یک پرتگاه عمیق سیاسی قرار گرفته و پیامدهای جنگ منجر به سرنگونی طبقه حاکم بر این رژیم خواهد شد.

روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی در این باره نوشت: اسرائیل در آستانه یک زلزله سیاسی است. مانند همه زلزله‌ها، نمی‌دانیم چگونه یا چه زمانی رخ می‌دهد، اما در راه است. فاجعه هفتم اکتبر منجر به تغییر اساسی در صحنه سیاسی اسرائیل شد؛ عقل سلیم این نتیجه را حکم می‌کند، سابقه تاریخی آن را تایید می‌کند و نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده اجتناب‌ناپذیر بودن آن است.

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه
تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست و درخواست برای توافق با مقاومت و کناره‌گیری نتانیاهو

این رسانه همچنین نوشت: «نیازی نیست که فرد جامعه‌شناس باشد تا احساس کند یک چیز دراماتیک در جامعه اسرائیل تغییر کرده است؛ اسرائیل ۲۰ دسامبر، اسرائیل ۶ اکتبر نیست و همه این را می‌دانند. اعتماد به نفس این جامعه به رهبران سیاسی و نظامی خود آسیب دیده، مردم نگران و خشمگین هستند و خشم شدیدی نسبت به کابینه وجود دارد. این چگونه رخداده است و چگونه ممکن است اسرائیل به این شکل مفتضحانه متحمل شکست شود؟

ضربات هماهنگ محور مقاومت از یمن تا عراق

صرف‌نظر از تلفات سنگین صهیونیست‌ها در غزه، جبهه‌های دیگر محور مقاومت در منطقه نیز به شکل بی‌سابقه‌ای و به صورت کاملا هماهنگ اقدام به هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها به عنوان حامی اصلی این رژیم و مدیریت کننده اصلی جنگ نسل کشی غزه کردند.

رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان حامی بی‌چون و چرای آن که از ضربات سنگین محور مقاومت در جبهه‌های مختلف؛ از غزه گرفته تا لبنان، یمن و عراق به ستوه آمده‌اند و از دفع عملیات‌های آن‌ها ناتوان هستند، با انجام حملاتی کورکورانه به ویژه در سوریه و لبنان و حتی در پوست داعش تروریست، درصدد جبران این شکست‌ها هستند.

پس از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند که از زمان آغاز نبرد طوفان‌ الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها ازجمله پایگاه مهم «مرون» توسط حزب‌الله هدف قرار گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو نتانیاهو مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

تصاویری از حمله به پایگاه «مِرون»

اخیرا نیز رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه «بنیامین نتانیاهو» توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده‌ است و به همین دلیل خواستار برکناری وی از سمت نخست‌وزیری هستند.

مقاومت اسلامی عراق نیز در مقابل جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین ساکن ننشست و از هفدهم اکتبر پشتیبانی خود از ملت و مقاومت فلسطین را با هدف قرار دادن چند پایگاه اشغالگران آمریکا در عراق و سوریه آغاز کرد و به دیگر جبهه‌های داغ علیه رژیم اشغالگر و آمریکا ملحق شد تا جبهه جدیدی علیه دشمن آمریکایی – صهیونیستی در منطقه گشوده و دشمن بیش از پیش سردرگم شود.

 این عملیات و حملات به مواضع واشنگتن روز به روز تشدید شد و مقاومت اسلامی عراق به ویژه در چند روز اخیر حملات خود به مواضع غیرقانونی آمریکا در منطقه را به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید کرده و حملات متعددی را به پایگاه‌های آن به ویژه در سوریه انجام داده‌ است. رزمندگان عراقی همچنین علی‌رغم بعد مسافت، مواضع رژیم صهیونیستی را از حملات دلیرانه خود بی‌نصیب نگذاشتند و اهدافی را در بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند.

نیروهای مسلح یمن نیز یک حلقه دیگر از اتحاد جبهه نبرد علیه رژیم غاصب را کامل کردند و به شکلی متفاوت وارد این نبرد شدند. ارتش یمن با عملیات‌های منحصر بفرد خود به نوعی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد. ارتش یمن طی این مدت در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی و چند کشتی مقصد بنادر سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است و حتی یک کشتی رژیم صهیونیستی را نیز توقیف کردندف این عملیات‌ها باعث شد تا رسانه‌های عبری، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی بکنند.

نیروهای مسلح یمن علی‌رغم حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به کشورشان متعهد شده‌اند تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه فلسطینی‌ها، به عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی ادامه دهند.

عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، باعث شد تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین‌المللی مسیر خود را تغییر دهند یا سفر به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنند.

دست و پا زدن تل‌آویو برای دستاوردسازی در سایه شکست‌های همه‌جانبه
کشتی «گلکسی لیدر» در توقیف نیروهای مسلح یمن

تاثیر عملیات ارتش یمن به حدی بوده است که آمریکا را به تکاپو برای تشکیل یک ائتلاف دریایی متشکل از چندین کشور واداشت، اما شواهد حاکی از ان است که تشکیل این ائتلاف و حملات به یمن نیز راه به جایی نبرده و پس از این حملات نیز ارتش یمن چند عملیات علیه کشتی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام داد و بر ادامه حملات خود در حمایت از فلسطین صرف‌نظر از هزینه‌های آن تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی و آمریکا که از این اتحاد جبهه‌های مختلف محور مقاومت، هماهنگی میان آن‌ها و ضربات کاری آن‌ها به پروژه صهیونیستی در منطقه به ستوه آمده‌اند، درصدد تلافی ناکامی‌هایشان برآمده و هراز چندگاهی در واکنشی کینه توزانه اقدام به حملات تروریستی در عراق، سوریه و لبنان کردند تا به گمان خودشان شکست‌های سنگینشان را جبران کرده و بحران رژیم اشغالگر را صادر کنند.

تمامی این اقدامات باعث شد که مقاومت منطقه مجدانه‌تر از گذشته تصمیم به تشدید مقابله با این دشمن کودک کُش بگیرند تا به تبع آن تیر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به سنگ بخورد و همچنان در باتلاق گرفتار شده خود دست و پا بزنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha