• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110704768
  • خبرنگار : 90057

نهایت تلاش واشنگتن برای حفاظت از مردم غزه؛ ایجاد کانالی ارتباطی با تل‌آویو!

نهایت تلاش واشنگتن برای حفاظت از مردم غزه؛ ایجاد کانالی ارتباطی با تل‌آویو!

به دنبال بالا رفتن آمار شهدای فلسطینی در حملات مرگبار ارتش صهیونیستی و به دنبال آن افزایش خشم جهانی از اقدامات این رژیم در غزه و رای دیوان لاهه مبنی بر انجام نسل‌کشی در غزه، واشنگتن ظاهرا کانالی ارتباطی را با تل‌آویو ایجاد کرده تا درباره نگرانی‌ها در مورد رویدادهای غزه گفت‌وگو کند.

به گزارش ایسنا، مقام‌های آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند: این کانال پس از دیدار اوایل ماه جاری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، ایجاد شد که طی آن بلینکن نسبت به گزارش‌های «مداوم» حملات ارتش صهیونیستی که یا به سایت‌های بشردوستانه ضربه زدند یا منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی شد، ابراز نگرانی کرد.

در این دیدار، بلینکن به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوآو گالانت، وزیر جنگ و بنی گانتس، عضو کابینه جنگ این رژیم گفت که واشنگتن باید بداند «پاسخ‌ شما در مورد گزارش‌های حملات چیست» و به دنبال یک «کانال قابل اعتماد» است که از طریق آن آمریکا از طریق آن اقدام کند.

وجود این ابتکار قبلاً گزارش نشده بود و مقامات آمریکایی برای گفتگو در مورد جزئیات حساس آن خواستار ناشناس ماندن شدند. این کانال در پاسخ به فشارهای فزاینده بر دولت بایدن به دلیل شهادت تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی است که به گفته وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۲۶ هزار نفر را شهید و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

این امر همچنین ظاهرا بیانگر ناامیدی واشنگتن از توجه نکردن تل‌آویو به کاهش مشکلات مردم غیرنظامی است که از اواسط اکتبر از بیشتر کمک‌هایی که قبلاً به غزه سرازیر می‌شد و از مراقبت‌های پزشکی کافی برای بیش از ۶۲ هزار نفری که مجروح شده‌اند، محروم بوده‌اند. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت، واشنگتن از طریق این کانال که در چند هفته گذشته فعال بوده است، « هر حادثه خاص نگران کننده» مربوط به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه را با اسرائیلی‌ها مطرح می‌کند. اسرائیلی‌ها تحقیق می‌کنند و به آمریکایی‌ها بازخورد می‌دهند. در برخی موارد، اسرائیلی‌ها بهانه آورده و اعتراف کرده‌اند که «اشتباه» کرده‌اند، بدون اینکه مشخص کنند کدام یک.

مشخص نیست که واشنگتن در نتیجه آنچه که می‌فهمد، چه اقدامی علیه تل‌آویو انجام می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این کانال، از پرداختن مستقیم به آن خودداری کرد اما گفت که واشنگتن به صراحت اعلام می‌کند که تل‌آویو باید از زیرساخت‌های بشردوستانه محافظت کند و هر اقدام احتیاطی ممکن را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «وقتی گزارش‌هایی از حوادثی را می‌بینیم که باعث نگرانی می‌شود، آن حوادث را مستقیماً با دولت اسرائیل در میان می‌گذاریم و به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم.»

به گفته مقامات، این کانال از طریق دیپلمات‌های سفارت ایالات متحده در قدس اشغالی، دفتر منطقه‌ای وزارت امور خارجه با تمرکز بر خاورمیانه و «دیوید ساترفیلد»، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور جو بایدن برای مسائل بشردوستانه منطقه کار می‌کند. 

مسئولیت این تلاش، که اولین فشار رسمی واشنگتن برای درخواست توضیح از تل‌آویو در مورد تلفات بالای غیرنظامیان در غزه است، با ابزار قوی‌تری که واشنگتن در گذشته برای تحقیق درباره قتل‌های گسترده غیرنظامیان به کار گرفته بود، فاصله دارد. یکی از آنها فرآیند «تعیین قساوت» است که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ برای رسیدگی به حمله روسیه به اوکراین انجام داد. این تلاش به این نتیجه رسید که اعضای نیروهای روسیه مرتکب «جنایات جنگی» شده‌اند. در دسامبر ۲۰۲۳، وزارت امور خارجه از همین فرآیند برای تعیین رسمی اینکه طرف‌های متخاصم در سودان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، استفاده کرد.

حامیان حقوق بشر از آمریکا خواسته‌اند که اقدامات بیشتری انجام دهد. «ست بیندر» از گروه حقوق دموکراسی در منطقه گفت: «نزدیک به چهار ماه بعد، دولت بایدن باید خیلی بیشتر از بحث در مورد نگرانی‌هایی که ماه‌ها علناً مطرح شده، انجام دهد. این باید کمک و حمایت را مشروط به بهبودهای چشمگیر و پاسخگویی در قبال ادامه نقض‌ها کند.»

دولت بایدن تاکنون از انتقاد مستقیم از رژیم صهیونیستی در مورد تلفات غیرنظامیان فلسطینی امتناع کرده است، حتی زمانیکه دستیاران ارشد بایدن گفتند که فلسطینیان «بیش از حد» در درگیری کشته شده‌اند، مقامات آمریکایی همچنان از بیان اینکه آیا واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا اقدامات اسرائیل در میدان جنگ قوانین بین‌المللی جنگ را نقض کرده است یا خیر، خودداری کرده‌اند. ایالات متحده سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک نظامی می‌کند. در حالی که واشنگتن به طور سنتی از چنین کمک‌هایی برای تأثیرگذاری بر رفتار متحدانش استفاده می‌کند، استفاده از این اهرم‌ها با رژیم صهیونیستی تا حد زیادی رد کرده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که هر گونه مرگ غیرنظامیان «دلخراش» است، اما این یک عملیات آمریکایی نیست و این بر عهده ارتش تل‌آویو است که «ادعاهای معتبر قانون یا نقض جنگ را در صورت بروز» بررسی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha