• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402111108037
  • خبرنگار : 71496

تل‌آویو حالا آنروا را به همکاری با حماس متهم می‌کند

تل‌آویو حالا آنروا را به همکاری با حماس متهم می‌کند

رژیم صهیونیستی که اعضای آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به شرکت در عملیات هفتم اکتبر متهم کرده بود حالا بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی می‌گوید آنروا با حماس همکاری دارد و به جنبش حماس اجازه داده از زیرساخت‌های آن در برخی عملیات‌های نظامی استفاده کند.

گزارش ایسنا، ایلون لوی، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی در ویدیویی مدعی شد: «آنروا نمای بیرونی حماس است و از زیرساخت‌هایش در برخی فعالیت‌های نظامی استفاده می‌کند.»

لوی در ادامه این ویدیو بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی مدعی شد: «۱۰ درصد کارکنان آنروا از اعضای دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در غزه بودند و آنروا سازمانی بی‌طرف نیست».

آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل مدت‌ها است زیر ذره‌بین کابینه رژیم صهیونیستی قرار گرفته و تل‌آویو آن را به همکاری سیستماتیک علیه منافعش متهم می‌کند.

حدود یک ماه قبل شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک سند محرمانه رده بالا در وزارت خارجه این رژیم اعلام  کرد که کابینه این رژیم در حال برنامه‌ریزی است تا پس از جنگ آنروا را از نوار غزه بیرون کند.

سایت روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی در واکنش به این گزارش اعلام کرد، کابینه (تل‌آویو) بارها آنروا را متهم کرد که با گسترش دایره آوارگان فلسطینی شامل حال میلیون‌ها تن از نوه‌های فلسطینی‌هایی که سال ۱۹۴۸ از سرزمین‌شان بیرون شدند، «درگیری اسرائیلی-فلسطینی را ادامه می‌دهد.»

به نظر می‌رسد کابینه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با طرح درخواست اعطای وضعیت پناهندگی به مهاجران اولیه، به مرور زمان و با آمدن نسل‌های جدید، به وجود گروهی با عنوان پناهنده فلسطینی پایان دهد.  

کابینه رژیم صهیونیستی هفته گذشته تعدادی از کارمندان آنروا را به دست داشتن در عملیات هفتم اکتبر حماس به شهرک‌های واقع در غلاف غزه متهم کرد، به دنبال آن برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان و ژاپن حمایت‌های مالی خود به آنروا را به حالت تعلیق درآوردند.

سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در غزه سه‌شنبه گفت، هیچ سازمانی نمی‌تواند جای آنروا را بگیرد.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شنبه در پلتفرم ایکس مدعی شده بود که تل‌آویو برای ممانعت از فعالیت آنروا در نوار غزه پس از اتمام جنگ تلاش خواهد کرد.

کاتس در حساب کاربری خود نوشت: «وزارت‌خارجه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که آنروا بخشی از مرحله پسا جنگ نیست و برای حمایت‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر حامیان مالی اصلی تلاش خواهد کرد.»

آژانس آنروا عصر جمعه اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی اطلاعاتی دال بر ظن خود به دست داشتن تعدادی از کارمندان آن در حمله هفتم اکتبر به شهرک‌های غلاف غزه را ارائه کردند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا در بیانیه‌ای تصمیم تعدادی از کشورها برای تعلیق کمک‌های مالی خود به این آژانس را شوکه‌کننده خواند و از آنها خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

لازارینی در این بیانیه تاکید کرد که چنین تصمیماتی فعالیت انسانی را که در حال حاضر در منطقه به ویژه غزه در دست انجام است، به خطر می‌اندازد.

در این راستا روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت، یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه در پیامی برای یکی از کمیته‌های جانبی کنگره آمریکا مدعی شد، به زبان ساده آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا) «بخشی از مشکل در غزه است و نمی‌تواند بخشی از راه‌حل باشد».

لاپید در ادامه نیز مدعی شد، «شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی باید در هر گونه استراتژی برای روز پس از جنگ در غزه با هم برای ایجاد جایگزینی برای آن تلاش کنند.

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات مدعیانه خود گفت، «از گستره تونل‌های کشف شده زیر ساختمان‌های آنروا در غزه و دست داشتن کارمندان آن در تروریسم و نیز استفاده از زیرساخت‌های آن برای انجام حملاتی به اسرائیل شوکه شدیم».

روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم»  نیز از جلسه استماع روز سه‌شنبه یک کمیته جانبی در کنگره آمریکا که مسؤول امور خارجه و حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی درباره اتهام‌های مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی علیه آنروا است، خبر داد.

۱۲ کشور حامی مالی آنروا از روز جمعه ۲۶ ژانویه جاری با طرح این ادعا که ۱۲ کارمند آنروا در عملیات هفتم اکتبر حماس به شهرک‌های واقع در غلاف غزه دست داشتند، کمک‌های خود به آنروا را موقتا متوقف کردند.

کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، فنلاند، آلمان، هلند، فرانسه، سوئیس، ژاپن و اتریش تنها چند ساعت پس از صدور حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در رد دادخواست رژیم صهیونیستی برای لغو اتهام مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی علیه‌اش مبنی بر ارتکاب کشتار جمعی در غزه و الزام تل‌آویو به متوقف کردن این کشتارها و انتقال کمک‌های بشردوستانه، اعلام کردند که کمک‌هایشان به آنروا را قطع می‌کنند.

در این میان سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ اعلام کردند که کمک‌های خود را متوقف نخواهند کرد اما خواهان انجام تحقیقاتی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی علیه کارمندان آنروا شدند.

آژانس آنروا جمعه اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره مشارکت نیروهایش در حملات هفت اکتبر آغاز کرده است.

به گفته کارشناسان، این اولین اتهام‌زنی‌های تل‌آویو به آنروا نیست، این رژیم از زمان آغاز جنگ علیه غزه، کارمندان آنروا را به همکاری با حماس متهم کرد، اتهامی که توجیهی پیش‌دستانه برای هدف قرار دادن مدارس و نهادهای مدنی در نوار غزه با اسکان ده‌ها هزار آواره در آنها محسوب ‌می‌شود.

آژانس آنروا سال ۱۹۴۹ با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای کمک به پناهجویان پنج منطقه اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه و حفاظت از آنها تا زمانی که راه‌حل عادلانه‌ای برای مساله آنها حاصل شود، تشکیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha