• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1402112920313
  • خبرنگار : 71463

دومین روز همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا

دومین روز همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا

دومین روز همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دومین روز همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با شعار «اقتدار جهانی با همت ایرانی» با حضور مسئولان لشکری و کشوری، صبح امروز - یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.

این همایش با هدف روشنگری، گفتمان‌سازی و بصیرت‌افزایی مأموریت ناوگروه ۸۶ نداجا برگزار شد.

ابعاد تجربیات و دستاوردهای راهبردی، سیاسی، امنیتی و دیپلماسی دریایی، ابعاد تجربیات و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، ابعاد تجربیات و دستاوردها در حوزه هدایت و راهبری، ابعاد تجربیات و دستاوردها در حوزه دانش و تحرک، ابعاد تجربیات در دستاوردهای ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی و ابعاد تجربیات و دستاوردهای لجستیکی و پشتیبانی دریایی از جمله محورهای برگزاری دومین روز از این همایش بوده است.

توسعه دریانوردی جمهوری اسلامی ‌ایران نباید دچار توقف شود

امیر سرتیپ نصیرزاده با اشاره به اینکه توسعه دریانوردی جمهوری اسلامی ‌ایران نباید دچار توقف شود،‌ گفت: ناوگروه ۸۶ دسترسی جهانی را برای ایران فراهم ‌و اصل ویژه‌خواری آمریکا را با چالش ‌مواجه کرد.

امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده اظهار داشت: این افتخاری که توسط ناوگروه ۸۶ به دست آمد را نباید هیچ‌گاه فراموش کنیم و با برگزاری جلسات مختلف باید دستاوردهای این‌ عملیات دریانوردی تبیین شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تاریخ همواره منازعات از خشکی به دریا کشیده شده است،‌ افزود: ایده دسترسی جهانی اقیانوسی و سرکوب رقبا موضوعی بود که باعث شد در جنگ جهانی دوم دو کشور آلمان و انگلیس برای تسلط بر دریا با یکدیگر وارد جنگ شوند؛ انگلیس و آمریکا در سال ۱۹۲۲ و بعد از جنگ جهانی اول معاهده‌ای برای همکاری در دریا منعقد کردند که در جنگ دوم جهانی این‌ معاهده عملی شد، به نحوی ‌که می‌توان محاصره دریایی ژاپن را نتیجه این همکاری دانست.

امیر نصیرزاده ادامه داد: بعد از آن آمریکایی ها برای اینکه قدرت خود را افزایش دهند سیاست تسخیر سواحل دیگر ‌کشورها و حفظ سواحل خودی را در پیش گرفتند، سیاستی که همچنان آن را دنبال می‌کنند؛ بنابراین کاری ‌که شما با اقیانوس ‌پیمایی انجام دادید اصل اول نظریه آمریکایی ها را برای جهان‌خواری زیر سئوال بردید زیرا با این اقیانوس پیمایی، دسترسی جهانی دریایی را برای ایران فراهم ساختید، لذا با سیاستهای تمدن‌سازی و ضد ویژه خواری ایران دست‍یابی به این قدرت اهمیت دارد.

وی ‌اضافه کرد: ما از موقعیت ژئوپلیتیک بسیار با اهمیتی برخوردار هستیم زیرا در نقطه بسیار استراتژیکی قرار داریم و این در حالی است که چنانچه کشور محصور در خشکی ‌بودیم، ‌نمی‌توانستیم ‌چنین کارهایی را انجام دهیم؛ امروز عنوان می شود که ۱۵۰۰ شغل در دریا وجود دارد به همین ‌جهت توسعه دریانوردی جمهوری اسلامی ‌ایران نباید دچار توقف شود و اصل دوم نظریه آمریکایی‍ها ‌که عنوان ‌می‌کند می‌بایست رقیب ها را در ساحل متوقف کنیم ‌باید به چالش کشیده شود.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  تصریح کرد: تحقق این موضوع با افزایش قدرت دفاعی ‌میسر می‌شود؛ موضوعی که امروز در منطقه، نیروهای دریایی ارتش ‌و سپاه آن را محقق ساختند؛ باید قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران در دریا به سمت اقیانوس هند توسعه یابد که برای این ‌منظور در ستاد کل برنامه‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ۹ تنگه مهم وجود دارد که از این تعداد سه تنگه در منطقه‌ ما قرار دارد، بیان داشت: بیشتر فعالیت‍های اقتصادی و انرژی در منطقه ما وجود دارد، حال وقتی قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشیم‌ نمی‌توان از این موقعیت استراتژیک ‌غافل شد؛ ناوگروه ۸۶ دسترسی جهانی را برای ایران فراهم و اصل ویژه خواری آمریکا را با چالش ‌مواجه کرد و شرایط را برای افتخار منطقه‌ای و فرا‍منطقه‌ای ‌ما فراهم ‌ساخت اما با این وجود نباید بگذاریم نه تنها ‌این روند متوقف شود بلکه باید توسعه هم داشته باشد.

اقدام ناوگروه ۸۶ یک تحول جدی در کشور بود

محمدعلی زلفی گل گفت: اقدام ناوگروه ۸۶ یک تحول جدی در کشور بوده و نیاز است دانشگاه‌های ما به این ماموریت بزرگ بپردازند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، گفت: مردم ما قدردان رشادت‍ها و ایثارگری های شما هستند، هر زمان ما شما را در حال خدمت به مردم می بینیم برای شما دعا می‌کنیم چرا که شما از میهن ما دفاع می‌کنید و این وظیفه ماست که برای شما عزیزان و دلاورمردان دعا کنیم.

وی تصریح کرد: امروز به دلیل داشتن سطح بالای علوم و فناوری در جایگاه‌های بالای جهانی حضور داریم و شما عزیزان نشان دادید که ما می‌توانیم در همه میدان‌ها رشد و پیشرفت کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: فرمانده نیروی دریایی ارتش اخیرا در اجلاسیه رؤسای دانشگاه که در مشهد مقدس برگزار شد، حضور یافت و در این اجلاسیه دستاوردهای نیرو دریایی را به خوبی تبیین کرد و تمامی حاضران در جلسه از چنین رشد و پیشرفتی بسیار شگفت‌زده شدند.

وی با اشاره به اهمیت اقیانوس‌ها و دریاها گفت: اقیانوس‌پیمایی و دریانوردی یک فناوری ترکیبی است یعنی در این فناوری باید از تمامی رشته‌های علمی و تخصصی استفاده شود تا یک اتفاق مبارک رقم بخورد.

وی افزود: ترکیبی بودن بدان معناست که در ساخت یک ناو، رشته‌های مختلف مهندسی حضور دارند و زمانی که ناو می‍ خواهد به حرکت درآید نیاز به تمامی تخصص‍ها در خود دارد،‌ پس در توسعه دریانوردی و حرکت در دریاها نیاز به تمامی رشته های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنری است.

وزیر علوم تأکید کرد: کشوری که به دریاها و حضور در اقیانوس‌ها کم توجهی کند در میان قدرت‌های جهانی جایی نخواهد داشت‌.

وی با اشاره به اقدام بزرگ ناوگروه ۸۶، گفت: دریادلان ما توانسته‍ اند همه دانش را کنار هم تلفیق کنند تا این اتفاق بزرگ یعنی حرکت به دور دنیا در کشور ما رقم بخورد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اقدام ناوگروه ۸۶ یک تحول جدی در کشور بوده و نیاز است دانشگاه‍های ما به  این ماموریت بزرگ بپردازند و لذا ما باید بعد از این اتفاق مهم به دانش ها و علوم ترکیبی توجه جدی داشته باشیم.

زلفی گل گفت: این اقدام مبارک شما در ناوگروه ۸۶ در راستای پویش فرهنگی کشور نیز حتما تاثیر گذار است، زیرا فرهنگ «ما می توانیم» با این اتفاق مهم عملیاتی شد.

وی افزود: خداوند بزرگ را شاکر هستم که مردم ما برای خانواده‍ های معظم شهدا احترام خاصی  قائل هستند، این نشان دهنده شعور بالای مردم ماست که می‍ دانند شهدا جانشان را در طَبَق اخلاص قرار دادند و از میهن دفاع کردند.

وزیر علوم ادامه داد: باید به ملت ایران به خاطر داشتن فرزندان جسور و شجاع همچون شما افتخار کرد. خداوند را شاکر هستیم شاهد رشد و پیشرفت نیروی نظامی کشورمان در همه عرصه‍ ها هستیم، خداوند را شاکر هستیم که کشور خود را از یک رژیم منحوس نجات داد؛ روزی نمی‌توانستیم چیزی تولید کنیم و در همه چیز نیازمند به خارج بودیم اما  امروز به لطف خداوند بزرگ در همه عرصه‍ ها به واسطه علم و دانش، حضور همه جانبه داریم.

اقتدار دریایی ایران پشتوانه محکمی برای دیپلماسی متوازن و پویای دولت است

ناصر کنعانی با اشاره به اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش ایران در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، اکنون پشتوانه محکم برای دیپلماسی همسایه محور، متوازن و پویای دولت است و در عین حال نیروی بازدارنده در مقابل چالش‍گران متجاوز، طمعکار و بی‌منطقی است که سودای تعدی به منافع و امنیت ملی ایران و ایرانیان را دارند.

ناصر کنعانی گفت: بسیار خرسندم که در روزهای فرخنده اعیاد شعبانیه و عید چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع افتخارآفرینان غیور نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم.

وی افزود: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به شجاعت‌ها، دلاوری‌ها و دستاوردهای نیروی مسلح و به ویژه دریادلان ارتش افتخار می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: ماموریت بی‌نظیر و موفقیت آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناو بندر مکران در ماموریت ۳۶۰ درجه‌ای به دور کره زمین که حدود هشت ماه به طول انجامید، نقطه عطفی در تاریخ دریانوردی، نیروی دریایی کشور و حضور مقتدرانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی شک انجام این ماموریت در سایه ایمان قلبی به لطف و مدد خداوند بزرگ و حاصل همت بلند، اراده راسخ، اعتماد به نفس، قدرت طراحی دانش پیشرفته نظامی، مدیریت کارآمد و شجاعت و استقامت فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی ارتش ایران بود.

وی افزود: همانطور که فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند این کار شما مصداق آیه شریفه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل» بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حراست و حفاظت از مرزهای آبی کشور، ماموریت حفاظت از امنیت و منافع ایران در دریاها و آب‌های بین‌المللی را نیز بر عهده دارد و شما دریادلان با انجام چنین ماموریتی نشان دادید که نه تنها در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بلکه در هر نقطه از دنیا از خلیج عدن تا دریای کارائیب آمادگی دفاعی از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را دارید.

وی ادامه داد: ماموریت موفق ناوگره ۸۶ در عین صلح‌جویانه بودن و ارسال پیام‌های دوستی به بسیاری از کشورهای در طول مسیر و نیز نمایش توانایی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران در کمک به صلح و امنیت بین‌المللی، در عین حال به کشورهای سلطه‌جو و زورگو نشان داد که دست‌اندازی و منافع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه از دنیا بی پاسخ نخواهد ماند و نیروی مقتدر دریایی ارتش در کنار و دوشادوش سایر قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران، هر اقدامی را که علیه منافع ملی کشور باشد، بی پاسخ نخواهند گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمادگی، اقتدار و نمایش قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه دیپلماسی، تولید کننده قدرت و ظرفیت ملی و موجب عزت و اقتدار میهن اسلامی می‌شود و باز همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «ارزش سیاسی کار شما از ارزش نظامی‌اش کمتر نبود، اگر نگوییم بیشتر هم بود»

وی ادامه داد: ارکان و مولفه‌ها و عناصر قدرت ملی وابسته به یکدیگرند و پیشرفت و تقویت هر کدام از آنها علاوه بر تاثیر در دیگر مولفه‌ها، موجب تقویت کلیت نظام و جایگاه کشور در عرصه نظام بین‌الملل خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: دیپلماسی دفاعی با فعالیت‌ها و تلاش‌های متنوع، یکی از مهمترین ابزار دولت‌ها در راستای رسیدن به اهداف مطلوب بدون بهره‌گیری از نیروی قهریه نظامی است.

وی افزود: اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، اکنون پشتوانه محکم برای دیپلماسی همسایه محور، متوازن و پویای دولت است و در عین حال نیروی بازدارنده در مقابل چالشگران متجاوز، طمعکار و بی‌منطقی است که سودای تعدی به منافع و امنیت ملی ایران و ایرانیان را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هم اکنون وابستگان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های ما در تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا حضور داشته و عضو موثری از تیم دیپلماسی خارجی توسعه محور و صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.  

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه و سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با درک اهمیت دیپلماسی دفاعی همواره سعی کردند که موجبات انجام ماموریت موفق فرستادگان نظامی و دفاعی کشور را فراهم سازند.

سخنگوی وزرارت امورخارجه ادامه داد: در همین راستا بسیار خرسندم که سفرا و نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در کشورهای حوزه ماموریت ناو گروه ۸۶ با تلاش حداکثری برای انجام موفق این ماموریت کوشیدند و زمینه ارتقای روابط دوستانه با کشورهای حوزه ماموریت خود را در حوزه دریایی فراهم کرده اند.

کنعانی گفت: اینجانب به نمایندگی دستگاه دیپلماسی و با اغتنام از فرصت، از این جایگاه، بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جهت تسهیل و کمک به توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی و تقویت تعاملات خارجی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه را در مسیر کمک به صلح و امنیت بین المللی و دفاع از دولت‌ها و ملت‌های مستقل جهان اعلام می‌کنم.

وی افزود: از خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون تمام خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروهای مسلح و علی الخصوص شما دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران را مسئلت می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنین به روح بلند امام راحل، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و شهدای نیروهای مسلح علی الخصوص نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادای احترام می‌کنم.

کنعانی افزود: همچنین ۱۳۵ روز از آغاز جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا علیه ملت مظلوم غزه، به روح شهدای غزه ادای احترام می‌کنم و یاری نصرت الهی را برای ملت مظلوم فلسطین مسئلت می‌نمایم.

اقدام جسورانه ناوگروه ۸۶ توانست بن‌بست‌شکنی‌کند

سردار جلالی با بیان اینکه اقدام جسورانه ناوگروه ۸۶ توانست بن‌بست‌شکنی‌کند، گفت: دریا، محور توسعه اقتصادی است و همه کشورهای دارای ساحل دریایی، آن را به عنوان یک ‌فرصت برای خود می‌دانند.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی اظهار داشت: آنچه امروز در غزه می‌گذرد حتما باعث شده تا دنیا و جهانیان به این باور برسند که مسئول این نسل کشی بر عهده آمریکایی‍ها است؛ چراکه اگر آنها پشت اسرائیل نبودند، رژیم صهیونیستی چند روز بیشتر ‌نمی‌توانست دوام بیاورد؛ بنابراین باید آمریکایی‍ها در برابر این ‌جنایت‌ها پاسخگو باشند.

وی ‌افزود: دریا، محور توسعه اقتصادی است به همین جهت همه کشورهای دارای ساحل دریایی آن را به عنوان یک ‌فرصت برای خود می دانند و از آن استفاده می‌کنند؛ ما در برنامه توسعه کشور مانند توسعه مکران راهبردهای دریایی را دنبال می‌کنیم؛ البته توسعه اقتصاد دریا با امنیت دریا رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین ما در دریا نیازمند توسعه امنیت هم‌زمان با توسعه اقتصادی هستیم.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه هیچ توسعه اقتصادی بدون توسعه امنیت ‌امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: برای نیروهای مسلح خیلی قابل توجیه نیست که بخواهند به تنهایی توسعه فعالیت‌های دریاپایه را برعهده بگیرند چون این موضوع باید در قالب امنیت چند جانبه ابعاد مختلف توسعه فعالیت‍های دریا پایه دیده شود بنابراین تحقق آن فقط بر عهده نیروهای مسلح ‌نیست.

وی در ادامه بیان داشت: برای توسعه امنیت، نیاز به توسعه قدرت دریایی داریم که این در چند سال اخیر به‌ویژه در خلیج فارس محقق شده است؛ عمق محدود خلیج فارس قابلیت‍ها و محدودیت‍های خاصی دارد به این‌صورت که ایران برای تولید قدرت در خلیج فارس متکی به ساحل است و وجود جزایر متعدد به جهت پدافند غیرعامل ویژگی ‌های خاصی را به وجود آورده است.

وی افزود: برای اینکه قدرت دفاعی و دریایی کشور بیشتر بروز یابد نیازمند زیرساخت‌های ساحلی در حوزه دریای عمان و زیرساخت‌های دریایی به صورت دو کارکرد دفاعی و اقتصادی مانند زیرساخت‌های ارتباطی فرودگاهی، راه های ارتباطی و خطوط ریلی هستیم تا بتواند صادرات و واردات را تسهیل کند.

سردار جلالی با بیان اینکه اقدام جسورانه ناوگروه ۸۶ توانست بن‌بست‌شکنی‌کند، اضافه کرد: تاکید می‌کنیم که توسعه امنیت دریایی ضامن توسعه امنیت اقتصادی کشور است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در دریاهای دوردست حضور داشته باشیم، باید ساخت شناورهای اقیانوس پیما را داشته باشیم؛ البته در کنار توسعه زیرساخت‌های دوگانه دفاعی - اقتصادی، تجهیزات، ابزارها و شناورهای اقیانوس پیما، نیازمند راهبردهای همگرا نیز هستیم تا بتوان برای کشور اقتدار و افتخار ایجاد شود.

کار بزرگ ناو گروه ۸۶ باید تجربه نگاری شود

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه  گفت: کار بزرگ ناو گروه ۸۶ باید تجربه نگاری شود و  دانش حکمرانی دریانوردی، دفاعی و امنیتی این ناوگروه به دانشی تبدیل شود که در دانشگاه‌های کشور قابل تدریس باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران کار بزرگی بود که دستاوردهای مهمی داشته است. در خصوص کار بزرگ و عظیم ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش مستند ارزشمندی که به عنوان مستند «فتح آب» تولید شد یک روایتی از این سفر ۸ ماهه جهادگران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در همین راستا به تعدادی از دستاوردهای این سفر بزرگ اشاره می‍کنم.

وی بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهم ناوگروه ۸۶ دستاورد علمی است در این سفر بزرگ از ظرفیت‌های عظیم ناو بندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا که دارای یک عقبه دانشی است استفاده شد؛  وقتی می‌گوییم دانش، فقط در ذهن مخاطب نبایدعلوم مهندسی یا علوم کشتی‌سازی شکل بگیرد بلکه یک دوره علوم در این  دریانوردی و دنیانوردی شکل گرفته است. واقعاً این حرکت عظیم هم مظهر آیه (یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ) و هم مظهر آیه (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ)  است  که مظهر این دو آیه شریفه بودن  نیز از دستاوردهای علمی و دستاوردهای جهادی ناوگروه ۸۶ است.

خسروپناه دیگر دستاورد ناوگروه ۸۶ را صبر و استقامت دلیرمردان این ناوگروه عنوان کرد و ادامه داد: این دلیرمردان ۸ ماه در این ناوگروه بودند و این سفر دریایی را تحمل کردند؛ مهم‌تر از خود این رزمندگان، باید از خانواده‌های این عزیزان که صبر و استقامت‍شان مضاعف است، تشکر کرد. دستاورد دیگر خودسازی است، در طول این ۸ ماه تمام برنامه‌های معنوی و ارتباط با خدا در این سفر همراه این عزیزان بوده است؛ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در نظریه نظام انقلابی فرمودند "نظریه نظام انقلابی سه رکن دارد خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی" و این رکن مهم خودسازی در این سفر نمایان بوده است.

وی جامعه‌پردازی را از دیگر دستاوردهای ناوگروه ۸۶ دانست و بیان کرد: الان برخی از نوجوانان ما به دلیل تبلیغات سوء دشمن وقتی دستاوردهای انقلاب در حوزه علم و فناوری، پزشکی، پهپاد، پدافند، موشکی، هسته‌ای، نظامی و امنیتی برای‍شان بیان می‍شود، باورشان نمی‌شود. وقتی این راهیان پیشرفت را که به همت وزارت علوم شروع شده است و جوانان و نوجوانان  این ناوها را می‌بینند اول سوال می‌کنند که این ناوها واقعی است یا ماکت است و بعد می‌گویند واقعا این‌ها رو شما ساخته‌اید یا اینکه از کشورهای دیگر خریداری کرده‌اید و بعد زمانی که کارخانجات و تجهیزات ساخت را می‌بینند باورشان می‌شود. وقتی باورمند می‌شوند امید پیدا می‌کنند و وقتی امید پیدا کردند در جامعه‌پردازی نقش خواهند داشت پس ناوگروه ۸۶ دستاورد جامعه پردازی هم دارد.

وی اظهار داشت: این کار بزرگ ناو گروه ۸۶ باید تجربه نگاری شود یعنی با کارکنان ناوگروه ۸۶ و دانشمندانی که  در طراحی، تجهیزات و ساخت نقش داشتند مصاحبه شود و  دانش حکمرانی دریانوردی، دفاعی و امنیتی ناوگروه ۸۶ به دانشی تبدیل شود که در دانشگاه‌های کشور قابل تدریس باشد.

تاریخ هرگز حماسه آفرینی ناوگروه ۸۶ را فراموش نخواهد کرد

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی با بیان این‌که تاب‍آوری کارکنان ناوگروه ۸۶ در طول هشت ماه سفر، نتیجه ایمان کارکنان به خدا و ارزش‍های الهی است، گفت: ایمان و یاد خدا، یاد معاد، توسل به اهل بیت و ایمان راستین به صدق وعده های الهی، از جمله دلایل و راهکارهای غلبه بر مشکلات و ایجاد روحیه تاب‌آوری در کارکنان ناوگروه ۸۶ بودند که موجب موفقیت این ماموریت شد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: از نظر بنده نیروی دریایی ارتش در حوزه دریانوردی دستاوردهای فراوانی داشته است؛ اما دستاورد ماموریت ناوگروه ۸۶ را تا به این جای تاریخ ایران، می‌توان یک ابر دستاورد دانست که از بابت خلق این حماسه بزرگ باید از فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش و کارکنان خدوم این نیرو قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه هیچ موفقیتی اتفاقی نیست، تصریح کرد: موفقیت‌هایی همچون سفر تاریخی ناوگروه ۸۶، قطعا معلول علل و برنامه‌ریزی‌های بسیاری است که هدف از برگزاری این همایش، بررسی دلایل موفقیت این ماموریت است. موفقیت‌های مطلوب محصول انتخاب‌های مطلوب هستند و انتخاب‌های مطلوب نشانه مدیریت مطلوب است. هرگاه همه عوامل صد در صد کنار هم چیده شوند، موفقیت‌ها نیز صد در صدی خواهند بود و به اذعان همه صاحب نظران حوزه دریا ناگروه ۸۶ در انجام ماموریت خود نمره صد گرفته است.

وی با بیان این‌که «تاریخ هرگز حماسه آفرینی ناوگروه ۸۶ را فراموش نخواهد کرد»، اذعان کرد: موفقیت در این سفر تاریخی نشان دهنده آن است که مدیریت و عوامل اجرایی این ماموریت، مسئولیت‌هایی را که بر عهده‌شان گذاشته بوده را به درستی انجام داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به این‌که «کارکنان این ناوگروه چگونه در طول سفر طولانی و پر مشقت خود تاب آورده‌اند»، گفت: هشت ماه دوری از خانواده، نزدیکان و دوستان، نزدیکی به خطرها و تحمل استرس‌ها و فشارهای روحی فراوان، نیازمند یک روحیه تاب‌آوری بسیار بالایی است.

وی با بیان این‌که «ایمان و یاد خدا بود که موجب موفقیت ماموریت ناوگروه ۸۶ شد»، گفت: ایمان و یاد خدا، یاد معاد، توسل به اهل بیت و ایمان راستین به صدق وعده‌های الهی که بعد از هر سختی آسانی خواهد بود و مومنان در بن‌بست نمی‌مانند؛ از جمله دلایل و راهکارهای غلبه بر مشکلات و ایجاد روحیه تاب‌آوری در کارکنان ناوگروه ۸۶ بود که موجب موفقیت این ماموریت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha