• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402120100135
  • خبرنگار : 71541

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری خبر داد

آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان همکاری شانگهای

آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان همکاری شانگهای

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از آمادگی ایران برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان همکاری شانگهای خبر داد و گفت: امروزه تقویت همکاری و ایجاد زیرساخت پیشرفت و توسعه در مجموعه سازمان همکاری شانگهای بیش از هر زمان دیگری اهمیت ‌یافته است.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه هشتمین کارگروه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و با حضور نمایندگانی از این سازمان برگزار شد.

در این مراسم علی فکری - رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران - بیان کرد: امروز شاهد برگزاری نشست هشتمین نشست کارگروه سرمایه‌گذاری سازمان همکاری شانگهای با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو در تهران هستیم. برگزاری اولین رویداد رسمی شانگهای در زمینه اقتصادی در ایران، بیانگر اراده سیاسی و ظرفیت فنی جمهوری اسلامی برای برای تشریک مساعی با سایر کشورهای عضو در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان است و امیدواریم دراین راه به عنوان عضو جدید شانگهای از حمایت‌های دوستانمان برخوردار باشیم.

وی ادامه داد: امروزه تقویت همکاری و ایجاد زیرساخت پیشرفت و توسعه در میان مجموعه سازمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت‌یافته است. منطقه‌گرایی و همگرایی اقتصادی با رویکردهای اصلاحی و تحول‌خواهانه در نظم موجود اقتصادی بین‌المللی همراه شده و روندهای هنجاری، ساختاری و رفتاری برآمده پس از جنگ دوم جهانی و جنگ سرد، به مثابه پیشران رویکردهای تبعیض‌آمیر، سیاسی و قهرآمیز یک‌جانبه را به چالش کشیده است.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهار کرد: در این فضا ‌دستاوردهای اقتصادی بسیاری از کشورهای عضو به‌صورت جداگانه و در قالب همکاری مشترک ذیل چتر شانگهای مورد توجه ناظران بیرونی قرار گرفته است، به نحوی که این الگوی همکاری را عنصری موثر در فرآیند گذار مرکز ثقل قدرت بین‌المللی از غرب به شرق قلمداد می‌کنند. بنابراین تقویت اعتماد، گفت‌وگو و همکاری‌های بلندمدت و راهبردی بین اعضای سازمان اهمیتی بنیادین دارد.

فکری خاطرنشان کرد: نگاهی به اسناد ‌و برنامه‌های مورد توافق کشورهای عضو شانگهای نشان می‌دهد یکی از الزامات تعمیق روابط اقتصادی و کارآمد ساختن فرآیندها و ساختارهای ایجادشده یا در حال ایجاد سازمان، نهادینه‌سازی برنامه‌ها و اقدامات مشترک است. مواجهه مستمر و همیشگی با امواج حمایت‌گرایی، ایجاد اختلال در زنجیره تامین و تولید و سایر نوسانات اقتصادی و مالی که یکی از آثار آن کاهش جریان سرمایه‌گذاری اقتصادی است، حرکت منسجم و مستمر در مسیر تحکیم ‌پیوندها و همگرایی را ضروری می‌سازد.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بیان کرد: سازمان سرمایه‌گذاری ایران به‌عنوان متولی اصلی جذب و حمایت از هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی آمادگی دارد در چهارچوب همکاری‌های چندجانبه با سازمان‌های همتای خود به تبادل نظر، اشتراک تجربیات و تلاش برای تدوین برنامه‌اقدام سند راهبرد توسعه اقتصادی سازمان در بخش سرمایه‌گذاری بپردازد. مکانیزم‌های مالی و بانکی که منجر به بسیج منابع مالی و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های می‌شود، مورد توجه سازمان سرمایه‌گذاری است.

فکری خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم ضمن معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایران، در زمینه‌های مختلف مورد اهتمام اعضا در مسیر تعریف منابع متفاوت برای طراحی و اجرای پروژه‌های مشترک حرکت کنیم. یکی ‌دیگر از موارد مهم همکاری درباره سند راهبرد توسعه، فراهم کردن زمینه ارتباط نظام‌مند و مستمر فعالان عرصه اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاران کشورهای عضو است که برنامه‌ای در این قالب با هدف شبکه‌سازی وایجاد بستر تعامل برای روز آینده در پارک علم و فناوری پردیس تدارک دیده شده است.

وی در پایان گفت: شرایط خطیر کنونی حاکم بر مناسبات بین‌المللی، ضرورت پایبندی بیشتر به اصول و اخلاق بنیادین سازمان همکاری شانگهای را آشکار می‌کند. فرصت‌سازی از ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی کشورهای عضو، مسئولیت مهم و تاریخی ما برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات و شکوفایی اقتصادی و رفاه برای ملت‌هایمان است. هر چه پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای عضو شانگهای تقویت شود، نفوذ و مداخله خارجی، قلدری و اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه‌ کمتر مجال بروز خواهد داشت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha