• شنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402121208255
  • منبع : پایگاه‌های خبری

مهمان ناخوانده 

مهمان ناخوانده 

توقف غافلگیرکننده رئیس‌جمهور اوکراین در جده، همراهی رهبر مردم تاتار کریمه با او و نطق احساسی‌اش علیه جنگ، به هیچ تصویری جز تلاش برای جلب همدردی و حمایت منجر نمی‌شود؛ اما هدف از جذب این همدردی و حمایت چیست؟

به گزارش ایسنا، «نورنیوز» در گزارشی سفر رئیس‌جمهور اوکراین به غرب آسیا را بررسی کرده و نوشته است: نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی به‌آرامی به عقب رانده می‌شوند؛ روسیه به‌لحاظ نیروی نظامی و مهمات، دست‌برتر را دارد و کی‌یف از هفته‌ها قبل چشم‌انتظار مساعدت مالی آمریکاست که در منازعه حزبی گیر کرده است. با این اوصاف، پس از سفرهای دور و نزدیک و البته بی‌حاصل «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به غرب با هدف جذب کمک‌های مالی و تسلیحاتی برای ادامه «جنگ»، برخی معتقدند سفر او به عربستان با هدف استمداد برای «صلح» است.

توقف غافلگیرکننده رئیس‌جمهور اوکراین در جده، همراهی رهبر مردم تاتار کریمه با او و نطق احساسی‌اش علیه جنگ، به هیچ تصویری جز تلاش برای جلب همدردی و حمایت منجر نمی‌شود؛ اما هدف از جذب این همدردی و حمایت چیست؟

اصل اساسی و ابتدایی روابط بین‌الملل، حفظ یا کسب منافع ملی کشورها از رهگذر مراودات است و «ولودیمر زلنسکی» در دو سال گذشته توانسته با ایجاد اشتراکات واقعی یا فرضی با آمریکا و اروپا، به‌ویژه با تمسک به اهرم قدیمی «دشمن مشترک»، پشتوانه مالی و تسلیحاتی‌اش را در نزاع نظامی با روسیه تقویت کند.

اوکراین به دنبال چیست؟

همراهی پرهزینه آمریکا و اتحادیه اروپا با اوکراین مقابل روسیه، در آغاز سومین سال از شروع جنگ اصلا شبیه روزهای ابتدایی نیست؛ چراکه نه تحریم روسیه و نه دو سال نبرد فرسایشی، مسکو را از اهداف ابتدایی‌اش منحرف و منصرف نکرده  و حال درست در روزهایی که ارتش «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه توفیقات بیشتری در میدان کسب کرده، آمریکا در دورترین فاصله از کی‌یف در دو سال اخیر ایستاده است و تزریق‌های مالی اروپا هم به‌سختی کفاف بخشی از هزینه‌های نظامی اوکراین را می‌دهد. نه در میدان نبرد و نه لابه‌لای تحلیل‌ روزنامه‌ها و رسانه‌های منتسب به متحدان کی‌یف، اوضاع اصلا به نفع اوکراین پیش نمی‌رود. احتمال جذب کمک‌های مالی از کشورهای آسیایی به‌ویژه عربستان سعودی از سوی زلنسکی نیز غیرمحتمل‌ترین گزینه است. با این مقدمه سفر غیرمنتظره زلنسکی به عربستان یا یک پرده دیگر از نمایش‌های احساسی و تبلیغاتی اوست یا در جست‌وجوی گزینه‌ای غیر از ادامه جنگ.

آن گونه که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار و گفت‌وگو با زلنسکی بر تمایل و حمایت کشورش از همه تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل بحران اوکراین، رسیدن به صلح و ادامه تلاش‌ها برای کمک به کاهش اثرات انسانی ناشی از این بحران تاکید کرد. رئیس جمهور اوکراین نیز پس از پایان سفر خود به ریاض در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت که با ولیعهد عربستان درباره سازوکار صلح و پیشرفت‌هایی که در اجرای آن می‌توان به دست آورد، گفت وگو کرده است. وی تأکید کرد:« ما از تعهد ولیعهد سعودی به تلاش برای بازگرداندن صلح واقعی قدردانی می‌کنیم و از حمایت او سپاسگزار هستیم». مجموع موضع‌گیری‌هایی اتخاذ شده پس از سفر رئیس جمهور اوکراین به عربستان، تلاش زلنسکی را با هدفِ یافتن گزینه‌ای برای پایان جنگ به ذهن متبادر می کند. هرچند تأکید او بر شروطی چون خروج نیروهای روسیه از سرزمین‌های تصرف‌شده، هر تلاشی را شروع‌نشده عقیم می‌سازد. اما عربستان سعودی بعد از دو سال کجایِ منازعه میان روسیه و اوکراین ایستاده است؟

عربستان به دنبال چیست؟

عربستان سعودی روابط خوبی با کرملین دارد و در زمینه کاهش تولید نفت از طریق اوپک پلاس با مسکو همکاری می‌کند. ریاض همچنین یک روز قبل از سفر زلنسکی، میزبان «ویاچسلاو ولودین»، رئیس دومای روسیه، مجلس سفلی این کشور و تعدادی دیگر از مقامات روسی بود که گواه رابطه حسنه با مسکو است. بر این اساس برخی تحلیلگران استقبال ریاض از زلنسکی را در راستای تقویت چهره‌ای میانجی‌گرانه از عربستان  و ولیعهد این کشور ارزیابی کردند؛ مشابه آنچه در جنگ اخیر غزه رخ داد. «الجزیره» در همین راستا با برشمردن اقدامات عربستان سعودی برای تنش‌زدایی از رابطه‌اش با ایران همچنین توافق صلح با یمن، سفر رئیس‌جمهور اوکراین را در همین مجموعه ارزیابی کرد. از نگاه ناظران، سران عربستان از جمله شخص بن سلمان تلاش دارند تا در معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش میانجی‌گر صلح را ایفا کرده و از دیپلماسی نرم برای ارتقای جایگاه جهانی خود بهره بگیرند.  

بن سلمان که به دنبال تبدیل عربستان به قدرت اول اقتصادی و گردشگری منطقه است، به مرور دریافته که غرب دیگر توان نقش‌آفرینی یک‌جانبه در جهان را ندارد؛ لذا رویکرد چندجانبه‌گرایانه را تنها راهکار تحقق اهدافش می‌داند. توسعه روابط با چین، روسیه، ایران و تلاش برای عضویت در بریکس در کنار حفظ رابطه با اروپا و آمریکا گواه رویکرد واقع‌گرایانه‌ای است که سران ریاض در پیش گرفته‌اند.

برخی نیز معتقدند سفر زلنسکی به عربستان هرچند غیرمترقبه و غیرمنتظره، فراتر از مناسبت‌های متعارف و دیپلماتیک نیست و نمی‌توان برای آن هدف یا دستاورد ویژه‌ای تراشید؛ کما اینکه او همزمان با سی‌ودومین نشست سالانه سران کشورهای عربی - ۲۹ اردیبهشت – در عربستان به‌عنوان یک میهمان حضور یافت و حاضران هیچ تعهدی در قبال اوکراین نه در سخنان و نه در بیانیه پایانی نداشتند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۰۳

اتفاقاً مهمان خوانده هستند در مسیر بهبود روابط با اسراییل به زلنسکی یهودی کمک میکنند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۲۴

زلنسکی‌برای‌پول‌آمده‌مطمئن‌باش‌بن‌سلمان‌هم‌دین خود‌رانا‌امید‌نخواهد‌کرد،مرگ‌بر‌ال‌سعود‌وال‌یهود

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۵۹

صهیونیست.وهابی. مزدور. این گروه های به وسیله کثیف ترین دولت یعنی انگلیس بی شرف وبی ناموس که در هر کجای جهان جنگی رخ دهد دولت انگلیس همانند کفتار خودش را می رساند . هر کجا جنگ روی دهد دولت انگلیس مزدوران صهیونیستی را وارد می کند.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۳ ۰۶:۵۳

رئیس جمهور اوکراین جزو احمق ترین و بدترین سیاست مدار دنیا او با تصمیمات کاملا غلط خود کشور اوکراین را کاملا نابود کرده. آیا عضویت در ناتو ارزش این آوارگی عظیم مردم اوکراین و نابودی زمین های کشاورزی نابودی هزاران کارخانه. و کشته شدن صدهاهزار نفر از مردم اوکراین چه سودی داشته داشته‌ زلنسکی ودولتش بشدت احمقش باید تاوان حماقتشان را پس بدهند.ادامه جنگ با نابودی کامل اوکراین پایان خواهد یافت