• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402121308871
  • خبرنگار : 71402

ابراز خشنودی رئیس‌جمهور جدید فنلاند از «بازدارندگی هسته‌ای» با تسلیحات اتمی آمریکا

ابراز خشنودی رئیس‌جمهور جدید فنلاند از «بازدارندگی هسته‌ای» با تسلیحات اتمی آمریکا

الکساندر استاب، رئیس‌جمهور فنلاند مدعی شد که عضویت در ناتو به کشورش «بازدارندگی هسته‌ای واقعی» در قالب موشک‌های آمریکایی می‌دهد. او در مراسم تحلیف خود وعده داد که این کشور منطقه نوردیک را به سمت «دوران جدیدی» از مشارکت نظامی با غرب هدایت کند.

به گزارش ایسنا، الکساندر استاب که از سوی حزب راست‌میانه «ائتلاف ملی» نامزد شده بود، ماه گذشته پکا هااویستو، نامزد مستقل مورد حمایت چپ‌میانه «لیگ سبز» را با ۵۱.۶ درصد آرا در مقابل ۴۸.۴ درصد شکست داد.

او روز جمعه رسما ریاست جمهوری را از سائولی نینیسته که از سال ۲۰۱۲ این سمت را بر عهده داشت و سال گذشته بر پیوستن این کشور به ناتو نظارت داشت، تحویل گرفت.

الکساندر استاب در طول مبارزات انتخاباتی خود گفت می‌خواهد اجازه دهد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از طریق خاک فنلاند منتقل شود، اما ذخیره‌سازی نه. او این سلاح‌های کشتار جمعی را «ضمانت صلح» خواند. او پس از مراسم تحلیف خود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اشتیاق دوچندان خود را برای ناتو و سلاح‌های هسته‌ای نشان داد.

او گفت: «فنلاند باید یک بازدارنده هسته‌ای واقعی داشته باشد و این چیزی است که ما داریم، زیرا ناتو عملا سه وسیله بازدارندگی را از طریق عضویت به ما می‌دهد. اولی نظامی است، یعنی سربازان، دومی موشکی است، یعنی مهمات، و سومی بازدارندگی هسته‌ای است که از ایالات متحده می‌آید.»

در جریان این مراسم، او اعلام کرد فنلاند «با عصر جدیدی روبروست.» الکساندر استاب گفت: «در نتیجه هم‌سویی نظامی و عضویت در ناتو، ما گام نهایی را به سوی جامعه غربی برداشته‌ایم، جایی که جمهوری ما از نظر معنوی در تمام طول استقلال خود به آن تعلق داشته است.»

استاب از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به عنوان نخست‌وزیر فنلاند و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ وزیر امور خارجه این کشور بود. پست جدید او عمدتا یک سمت تشریفاتی است، با این حال رئیس‌جمهور فنلاند نقشی در تدوین سیاست خارجی دارد و به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشورش خدمت می‌کند.

به گزارش راشا تودی، فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و مسکو تاکید دارد که عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تهدید کرده است، نه اینکه تضمینی برای آن باشد.

پس از پیوستن فنلاند به این ائتلاف در سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ایجاد یک منطقه نظامی جدید در مرز این کشور نوردیک را اعلام کرد. او در ماه دسامبر گفت: «قبل از پیوستن فنلاند به این بلوک هیچ مشکلی وجود نداشت. اما اکنون وجود خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha