• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402121409708
  • خبرنگار : 71610

تل‌آویو به فشار آمریکا برای توافق در غزه چشم دوخته/ بایدن شخصا وارد عمل شده است

تل‌آویو به فشار آمریکا برای توافق در غزه چشم دوخته/ بایدن شخصا وارد عمل شده است

منابع رسانه‌ای عبری فاش کردند که رژیم صهیونیستی به فشارهای آمریکا بر میانجیگران مصری و قطری برای دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان چشم دوخته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت: اسرائیل انتظار دارد که آمریکا بر دیگر میانجی‌گران یعنی مصر و قطر، فشار بیاورد تا از جنبش حماس بخواهند که به خواسته نتانیاهو برای پاسخ‌گویی به مسائل کلیدی، از جمله تعداد اسرای زنده در غزه و تعداد اسیران فلسطینی که قرار است آزاد شوند، پاسخ دهد.

با توجه به این تحولات، روزنامه تلگراف گزارش داد: صبر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نتیجه فشارهای سیاسی که به دلیل حمایت مطلق وی از مواضع اسرائیل تاکنون بر او اعمال شده است، به طور فزاینده‌ای در قبال این وضعیت لبریز شده است.

تلگراف همچنین گزارش داد:  به همین دلیل بایدن هفته گذشته به تیم مذاکره کننده آمریکا اعلام کرد که معامله را به نتیجه برسانید.

در همین راستا، آکسیوس نیز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که بایدن با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تماس گرفت و هدف او فشار برای برقراری آتش‌بس قبل از ماه مبارک رمضان در نوار غزه بود.

به گفته این مقامات، بایدن در جریان تماس خود با ۲ رهبر عرب، خواستار تلاش برای متقاعد کردن حماس به منظور موافقت با معامله تبادل اسرا تا قبل از ماه رمضان شد.

این مقامات آمریکایی همچنین اعلام کردند: بایدن در جریان تماس پنج‌شنبه گذشته خود با امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر پیامی مستقیم ارسال کرد و محتوای آن این بود که «برای من یک توافق بیاورید».

۲ نکته اختلافی

در حالی که جو بایدن در حال تشدید فشار بر طرف‌های ذی‌ربط در پرونده مذاکرات میان حماس و رژیم اشغالگر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه قبل از ماه رمضان است، آکسیوس از ۲ نکته اختلافی در این پرونده خبر داد.

طبق این گزارش، مذاکرات درباره توافق در انتظار حل و فصل چندین نکته است. در این میان ۲ مشکل بسیار برجسته است؛ مساله نخست تعداد اسیران فلسطینی است که به ازای هر اسیر صهیونیست آزاد می‌شوند.

آکسیوس همچنین گزارش داد مساله دوم که تا کنون حل نشده است نیز مرتبط با تعداد غیرنظامیان فلسطینی است که اجازه بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه را خواهند داشت.

در همین راستا، یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت: اسرائیلی‌ها مفاد توافق را پذیرفته‌اند و در صورت موافقت حماس، آتش‌بس شش هفته‌ای می‌تواند بلافاصله آغاز شود

وی همچنین افزود: ما همچنان امیدواریم که بتوانیم تا رسیدن ماه رمضان به توافق برسیم و اکنون توپ در زمین حماس است.

روز یکشنبه اولین روز از مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره انجام شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

در حالی که هیئت حماس روز یکشنبه برای انجام این مذاکرات وارد قاهره شد، اما رسانه‌ها گزارش کردند رژیم صهیونیستی به دلیل پاسخ ندادن حماس به درخواست آنها درباره ارائه لیست کاملی از اسامی اسرای زنده این مذاکرات را تحریم کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha