• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402122316900
  • منبع : مطبوعات

تلخ و شیرین‌های نوروز

تلخ و شیرین‌های نوروز

عید نوروز برای ایرانی‌ها مهمترین عید باستانی به شمار می‌آید و برای آن از مدتها قبل و چند روز بعد مراسم هایی متعدد همراه با جشن و شادی برپا می‌شود. برای همین نوروز پر است از خاطرات شیرین. خاطراتی از سنت‌هایی مانند چهارشنبه سوری، قاشق زنی، سیزده به در و پنجاه بدر، شعرخوانی حاجی فیروز و حاجی نوروز، مراسم پخت سمنو و پهن کردن سفره هفت سین. با این حال این نوروز و تعطیلات دو هفته ای آن چالش هایی را نیز برای خانواده ها به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، «آرمان امروز» در آستانه آغاز سال نو نوشت: کمتر فردی را می توانید پیدا کنید که دوست نداشته باشد لحظات خود را به شادی و خوبی سپری کند. اما با وجود همه ، به کرات دیده شده که ایام زیبای عید برای گروهی از شهروندان نه تنها زیبا و دلنشین نبوده بلکه از آن بعنوان یک دوره بسیار منفی و بدخاطره یاد می کنند.

چالش هایی که باعث می شوند تا زیبایی و خوشی های ایام عید برایشان هویدا نشود و به جای آن روزهایی مملو از ناراحتی رقم بخورد.مسائلی که خود به تنهایی قدرتی ندارند و افراد با رفتارشان به آن ها آب و دانه می دهند و باعث قدرتمند شدنشان می­شوند. درست به مصداق شعار سازمان جهانی بهداشت، «زندگی شکستنی است آن را با احتیاط حمل کنید». همه بخوبی متوجه این موضوع هستند که اگر تنگ بلور ماهی بر لبه طاقچه قرار داده شود، تنگ خواهد افتاد و ماهی روی زمین می افتد و کم کم می میرد.گاهی هم تنگ بلور در جای مناسب قرار دارد، اما اگر از آن مراقبت درستی نشود، آب آن تعویض نشود و یا به ماهی غذا داده نشود، ماهی زیبای داخل تنگ کم کم ضعیف شده و بر خلاف علاقه همه ما، خواهد مرد.زندگی همان تنگ بلور است که نگه داشتنش مراقبت­‌های ظریف و جزیی ما را می­ طلبد. ماهی زیبای داخل تنگ همان عزیزان ما هستند که برای خوب و راضی نگه داشتنشان باید از آن ها به درستی و با مهربانی مراقبت کرده و حتی گهگاهی همانند آب داخل بلور باید رفتارهای خودمان را اصلاح و تعویض کنیم تا زندگیِ زیبا و دلنشینی را هم برای خود و هم برای اطرافیانمان ایجاد کنیم

 وجوه مثبت یک چالش 

حمیرا ورمقانی، روانشناس بالینی ابتدا نگاهی دارد به نیمه پر لیوان. وی در گفت و گو با «آرمان امروز» می گوید: از جمله مزایای تعطیلات نوروزی می توان به کم شدن استرس و نگرانی ها و تمدد اعصاب اعضای خانواده اشاره کرد. از سویی دور بودن از کار و تنوع دادن به برنامه روزانه می‌تواند شما را سرزنده و شاداب کند. بنابراین، وقتی از تعطیلات آرامش‌بخش خود به سرکار برمی‌گردید آماده‌تر هستید و احتمالا در پی چالش‌های بیشتر و جدیدتر خواهید بود.

وی با ذکر اینکه تعطیلات به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید تصریح می کند: تعطیلات به شما کمک می‌کند زمانی را برای تازه کردن و شارژ مجدد سلول‌های مغز خود اختصاص دهید. به همین دلیل است که بسیاری از کارمندان یا افراد صاحب فن بهترین ایده‌ها را در زمانی که دور از کسب و کار خود یا محیط اداره هستند پیدا خواهند کرد.

این روانشناس همچنین به تاثیری که تعطیلات نوروز بر استحکام روابط خانوادگی و افزایش محبت دارد اشاره کرده و می گوید :بیشتر اوقات، کار زیاد به این معنی است که شما اوقاتی که با خانواده می‌گذرانید کیفیت پایینی دارد. بنابراین، تعطیلات به شما کمک می‌کند تا اوقات بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنید و از تمام نگرانی‌ها دور باشید. از سویی دید و بازدید ها و با سایر اعضای خانواده بودن باعث می شود تا در دنیای موبایل زده امروز خانواده فرصت بیشتری داشته باشند تا در کنار هم باشند و همین مساله می تواند به افزایش مهر و محبت بین والدین و فرزندان و همسران  کمک کند.

چالش های عیدانه 

با این حال وی معتقد است که نوروز در مواردی برای بسیاری از خانواده های ایرانی چالش هایی جدی نیز به پا می کند. ورمقانی از خرید های نوروزی نوروز به عنوان یکی از همین چالش ها یاد می کند و می گوید: خرید جز رفتارهایی است که از نظر روانی لازمه زندگی است. البته به شرطی که به حد نرمال انجام شود. مشکلی که ممکناست برای زوج­های عزیز پیش بیاید مسئله خریدهای غیرضروری است. گاهی دیده میشود که افراد به وسیله ای نیاز ندارند اما صرفا چون فلانی خریده من هم باید بخرم و یا این که چون عیده حتما باید بخرم حتی اگر استفاده نشود. در واقع با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باید خرید ها را با احتساب جیب خود انجام داد نه اینکه به گونه ای رفتار کرد که خرید به کابوسی برای زوج ها بدل شود. همین مساله در مورد سفرهای نوروزی هم صادق است. یعنی سفر که خودش یکی از توصیه های پزشکان برای رسیدن به آرامش است وقتی مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، خودش به کابوسی برای خانواده ها بدل می شود! برای همین یا برای سفر رفتن باید برنامه ریزی درستی داشت یا اینکه به جای مسافرت، برنامه های گردشگری و دید و بازدید و برنامه های سرگرم کننده مورد علاقه خود و خانواده را ترتیب داد.

به زبان ساده سعی کنید بار اضافی بر خود و خانواده وارد نکنید. از برگزاری مراسم های سنگین و اضافی که ممکن است باعث شود از سهم انرژی ای که در این ایام برای خانواده خود کنار گذاشته اید کاسته شود، خودداری کنید.

وی با ذکر اینکه خانه تکانی نیز می تواند با وجود مزایایی که از باب تمیزی منازل دارد یکی از همین چالش ها باشد می گوید: همین امر پسندیده ممکن است موجب مشکلاتی از قبیل، بی توجهی به نیازهای همسر و فرزندان، وارد کردن ضربه و فشار جسمی زیاد به خودو حتی آزار و اذیت صوتی و آلودگی برای اطرافیانمان شود. مسئله مهم این است که خانم های گرامی بایددر کنار توجه به مسایل نظافتی خانه از توجه به نیازهای همسرتان و انتطارات اطرافیان غافل نشوند. در عین حال آقایان نیز، به این غبارزدایی های ایام عید به عنوان یک فرصت همکاری و همراهی با همسرانشان نگاه کنند.

این روانشناس با اشاره به تفاوت های به تفاوت های جنسیتی و فردی برای افزایش رضایت افراد می گوید:زن و مرد در خلقت هم از لحاظ جسمی و هم روانی تفاوت های فاحشی دارند. این تفاوت ها در زمان هایی همانند عید که افراد مدتطولانی با هم سپری می کنند خود را بیشتر نشان می دهد. بهتر است قبل از شروع عید زوجین با هم ازبابت انتظارات، علاقه‌مندی ها و خواست هایشان مذاکره ای داشته باشند تا از برخوردها، سوتفاهم ها، دلخوری ها و نارضایتی ها جلوگیری شود. حواسمان باشد که ثبت لحظات زیبا و خوب در ایام عید را جزء یکی از اهداف مهم خود قرار دهید.

وی به لزوم توجه به علایق همه اعضای خانواده برای پر کردن اوقات فراغت نوروز اشاره کرده و می افزاید: بیشتر افراد در ایام عید دوست دارند برنامه هایی داشته باشند. در یک خانواده افراد با شرایط متفاوت، شغل های متنوع،علایق و اهداف خاصی وجود دارد. ممکن است یکی، ایام عید را برای خواندن دروس یا انجام کارهای عقب افتاده غنیمت شمارد. دیگری ممکن است شغلی پرفشار داشته و از لحاظ روانی شدیدا نیازمند یک مسافرت و یا تفریح جدی باشد. بهتر است قبل از عید اعضای خانواده طی یک مذاکره و برنامه  ریزی دقیق و منصفانه ای را انجام دهند تا در آن همه اعضای خانواده به تفریح، اهداف، کار و سایر مسائل خود برسند. یادمان نرود در این برنامه ریزی طوری عمل کنیم که در نهایت میزان درصد رضایت افرادنسبتا در یک سطح باشد. و این طور نباشد که برنامه به نفع یکی و برضرر دیگری باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha