• شنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403011808622
  • خبرنگار : 71402

سی‌ان‌ان: با گذشت ۶ ماه از جنگ غزه، تل‌آویو استراتژی خروج ندارد

سی‌ان‌ان: با گذشت ۶ ماه از جنگ غزه، تل‌آویو استراتژی خروج ندارد

جنگ غزه ۶ ماه است ادامه دارد و صبر متحدان رژیم صهیونیستی رو به اتمام است. با ادامه افزایش تعداد شهدا در این منطقه، به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که صهیونیست‌ها هیچ برنامه قابل قبولی برای پایان دادن به جنگ یا آنچه در آینده خواهد آمد، ندارند.

به گزارش ایسنا، طرح هدف گرفتن مقاومت حماس در غزه، علی‌رغم پیامدهای انسانی وحشتناک، رژیم صهیونیستی را به‌طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی می‌کند و کابینه آن با فشار همه طرف‌ها مواجه است.

چندین سازمان بین‌المللی هشدار داده‌اند که رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی می‌شود و حتی نزدیک‌ترین متحدان تل‌آویو اکنون آشکارا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم انتقاد می‌کنند. همچنین درخواست‌ها برای توقف ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی در ایالات متحده و بریتانیا در حال افزایش است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، هم‌زمان نتانیاهو و کابینه‌اش در داخل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند و معترضان در تعداد زیاد به خیابان‌ها برگشته‌اند و خواهان استعفای او هستند.

رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از عملیات فلسطینی طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، جنگ مرگبار علیه ملت فلسطین را آغاز کرد. در آن زمان کابینه تل‌آویو دو هدف عملیاتی اعلام کرد؛ از بین بردن حماس و بازگرداندن اسیرانی که توسط حماس به غزه منتقل شدند.

با گذشت شش ماه از درگیری، هیچ یک از این اهداف به دست نیامده است.

سی‌ان‌ان: با گذشت ۶ ماه، تل‌آویو استراتژی خروج از غزه ندارد

در حالی که نیروهای رژیم صهیونیستی مدعی هستند که هزاران عضو حماس را به شهادت رسانده‌اند، اکثر رهبران ارشد این گروه در غزه از جمله یحیی السنوار به کار خود ادامه می‌دهند و برخی از رهبران سیاسی حماس هم در خارج هستند. در چارچوب توافق آتش‌بس با حماس در اواخر نوامبر، بیش از ۱۰۰ اسیر آزاد شده و با فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شدند، مبادله شدند. اما حدود ۱۳۰ اسیر از جمله ۹۹ فردی که گمان می‌رود هنوز زنده باشند، در غزه باقی مانده‌اند.

در همین حال، تلفات جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان وحشتناک است؛ به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۳۰۰۰ فلسطینی از جمله هزاران کودک از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند. علاوه بر این، حدود ۷۵۰۰۰ تن مجروح شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند و سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند قحطی قریب‌الوقوع است.

خالد الگیندی، کارشناس ارشد و مدیر «برنامه فلسطین و امور اسرائیل و فلسطین در موسسه خاورمیانه» گفت: «فکر می‌کنم (جنگ) از نظر طول مدت و شدت و مقیاس و مرگبار بودن، از انتظارات همه فراتر رفته است و هیچ پایانی دیده نمی‌شود.»

با این حال نتانیاهو از تغییر رویکرد خودداری می‌کند.

در حالی که او قول داده بود که پس از اولتیماتوم این هفته جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد، درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه و بازنگری در طرح خود برای حمله به رفح، شهر جنوبی غزه را که در آن بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر در آن پناه گرفته‌اند، رد کرده است.

خالد الگیندی به سی‌ان‌ان گفت: «هیچ برنامه قابل اجرا برای آینده غزه، نه فقط برای فردای جنگ، بلکه حتی امروز وجود ندارد. هیچ‌کس نمی‌داند که این جنگ چه زمانی یا چگونه به پایان می‌رسد.»

استراتژی خروج وجود ندارد

چندین کارشناس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که رژیم صهیونیستی با وضعیت غیرممکنی روبرو است زیرا هدفی که برای خود در نظر گرفته است – از بین بردن حماس – در داخل اراضی اشغالی، گرچه محبوب است، اما دست یافتنی نیست.

حماس از زمان به دست گرفتن قدرت در غزه در سال ۲۰۰۷ بر غزه تسلط دارد و تمامی نهادهای دولتی و امنیتی و همچنین سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی را تحت کنترل دارد.

ناتان ترال، کارشناس مستقر در قدس و نویسنده کتاب «یک روز از زندگی عابد سلامه: آناتومی یک تراژدی قدس» گفت: «اسراییل نمی‌تواند به هدف اعلام شده خود برای از بین بردن حماس دست یابد، زیرا حماس بخش جدایی‌ناپذیر از جامعه فلسطین در کرانه باختری و غزه است و محبوبیت آن در چند ماه گذشته افزایش یافته است.»

سی‌ان‌ان: با گذشت ۶ ماه، تل‌آویو استراتژی خروج از غزه ندارد

این کارشناس به سی‌ان‌ان گفت: «پس از اینکه اسرائیل اعلام کرد که حماس را در شمال شکست داده است، می‌بینید که هر هفته سربازان اسرائیلی در شمال کشته می‌شوند، بنابراین واضح است که حماس پس از این جنگ به حیات خود ادامه خواهد داد، چه اسرائیل به رفح حمله کند و چه به رفح حمله نکند. حماس یک قدرت بزرگ در میدان است و در پایان این جنگ هم چنین خواهد ماند.»

ناتان ترال توضیح داد که این بدان معناست که رهبران رژیم صهیونیستی راه مناسبی برای خروج از این درگیری ندارند.

او گفت: «گزینه‌های واقع‌بینانه پیش‌روی آنها این است که به اشغال غزه به طور نامحدود ادامه دهند، کاری که اکثر اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند انجام دهند، یا به جای آن، غزه را ترک کنند و حماس را قوی‌ترین قدرت میدانی قرار دهند، خواه چهره رسمی دولت در غزه باشد یا نباشد.»

خالد الگیندی هم گفت هدف ادعایی «از بین بردن حماس» هرگز واقع‌بینانه نبود. او گفت: «فکر می‌کنم حتی مقامات آمریکایی هم با تأخیر متوجه شده‌اند که این یک جنون کامل است که به آنها ادامه اجازه کار داد، گویی هدف از بین بردن حماس از هر چیز دیگری در جهان از جمله امنیت آینده اسرائیل مهم‌تر است.»

برنامه‌ای برای آینده نیست

هارل چورف، محقق ارشد در «مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقای موشه دایان» در دانشگاه تل‌آویو، به سی‌ان‌ان گفت فقدان برنامه مشخص رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای به روابط آن با متحدانش آسیب می‌زند.

او گفت: «دوستان ما - در درجه اول آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه - به کابینه تل‌آویو اعتماد ندارند. آنها به ما اعتماد ندارند که کار درست را انجام می‌دهیم.»

اچ‌ای هلیر، دانشیار ارشد مطالعات امنیتی در موسسه رویال یونایتد سرویسز در لندن و محقق بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی، به سی‌ان‌ان گفت: «در عین حال، اسرائیل حتی از بررسی پیشنهادات دیگر برای آینده غزه خودداری می‌کند.»

او گفت: «برنامه‌های معتبر زیادی وجود دارد، اما هیچ یک از آنها، صادقانه بگویم، به دلیل یک مانع قابل اجرا نیستند. و این اسرائیلی‌ها هستند. اسرائیلی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد دارند کنترل امنیتی کاملی بر کل این قلمرو داشته باشند، که البته مانعی بر سر راه هر طرحی می‌شود که به دنبال واگذاری قدرت به هر نهاد دیگری است.»

نتانیاهو پیشتر هم این پیشنهاد را رد کرده بود که تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش‌هایی از کرانه باختری را اداره می‌کند، می‌تواند کنترل غزه را در دست بگیرد؛ هرچند در طرحی که فوریه ارائه شد، به این موضوع اشاره‌ای نشده بود. در عوض، این طرح «نهادهای محلی» را پیش‌بینی می‌کند که خدمات مدنی را ارائه می‌کنند.

خالد الگیندی گفت: «به احتمال زیاد، آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که شما یک حضور نظامی نامحدود اسرائیل را در غزه خواهید داشت. شما چیزی شبیه به هم ریختن نظم و قانون و هرج و مرج بیشتر و بیشتر خواهید داشت. بنابراین ما شاهد جنگ‌سالاران، باندها، قبایل خواهیم بود... غزه به مکانی تبدیل شده است که واقعا قابل زندگی نیست. اگر کسی وجود دارد که معتقد است این وضعیتی است که امنیت و ایمنی را برای اسرائیلی‌ها به ارمغان می‌آورد، این یک مفهوم کاملا توهم‌آمیز است.»

سی‌ان‌ان: با گذشت ۶ ماه، تل‌آویو استراتژی خروج از غزه ندارد

کارشناسان می‌گویند که پیشنهاداتی برای ایجاد کنترل امنیتی بین‌المللی موقت بر غزه با توجه به موضع رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نیست.

اچ‌ای هلیر با اشاره به نیروهای حافظ صلح ناتو که در کوزوو فعالیت می‌کنند، گفت: «اگر اسرائیل بخواهد بپذیرد که یک قدرت اشغالگر است که باید عقب‌نشینی کند، همانطور که تقریبا کل جامعه بین‌المللی می‌گویند و برخلاف قوانین بین‌المللی، ادعای حقوق کنترل امنیتی بر این سرزمین نداشته باشد، بعد شما می‌توانید شبیه نیروهای بین‌المللی کی‌فور (KFOR) که در کوزوو است، برای انتقال به فلسطینی‌ها که مسئولیت این سرزمین را بر عهده می‌گیرند، داشته باشید.»

ناتان ترال همچنین گفت که بیشتر تلاش‌ها برای یافتن طرح‌های جایگزین به دلیل موضع رژیم صهیونیستی واقع‌بینانه نیستند. او گفت: «آنها نیاز به اعمال فشار فوق‌العاده بر اسرائیل دارند و این امروز چنین چیزی وجود ندارد. بعید است این مشکل حتی در صورت استعفای نتانیاهو برطرف شود.»

او گفت: «از نظر سیاست واقعی در قبال غزه، انجام این جنگ، استفاده از بلوکه کردن کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن حماس در مذاکرات، مجازات دسته‌جمعی ۲.۳ میلیون نفر در غزه با قطع غذا، آب، برق و غیره... در مورد این چیزها، جریان اصلی اسرائیل اختلاف‌نظر زیادی ندارد.»

ناتان ترال گفت هر کسی که به طور بالقوه جایگزین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر شود، احتمالا طرح‌های مشابهی را ارائه خواهد کرد.

بنی گانتس که این هفته خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و به طور گسترده به عنوان جانشین احتمالی نتانیاهو در نظر گرفته می‌شود، یکی از اعضای کابینه جنگ نتانیاهو است. ناتان ترال گفت: «او در مورد غزه یا آینده اسرائیل، فلسطین یا حاکمیت فلسطین ایده‌های متفاوتی ندارد. و اگر به طرح گادی آیزنکوت (عضو دیگر کابینه جنگ) نگاه کنید، طرح او برای غزه که قرار بود متفاوت با طرح کاملا غیرواقعی نتانیاهو باشد، بسیار شبیه به آن بود. نتانیاهو یا شخص دیگر، موضوع اصلی فلسطینی‌ها نیست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha