• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403011909345
  • خبرنگار : 71660

گزارش مفصل رسانه‌های آمریکایی از هدف‌گیری عمدی امدادگران در غزه توسط ارتش صهیونیستی

گزارش مفصل رسانه‌های آمریکایی از هدف‌گیری عمدی امدادگران در غزه توسط ارتش صهیونیستی

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد ماه‌ها قبل از حمله ارتش صهیونیستی به نیروهای آشپزخانه مرکزی جهانی، گروه‌های امدادی در غزه هشدار می‌دادند سیستمی که رژیم صهیونیستی در قبال تحویل کمک‌ها به غزه در پیش گرفته، مخرب است و جان امدادگران را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، منابع رسانه‌ای هفته گذشته از کشته شدن هفت تن از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی خبر دادند.

سازمان امدادرسانی آشپرخانه مرکزی جهانی که دفتر آن در آمریکا قرار دارد، پیشتر اعلام کرده بود پس از کشته شدن هفت تن از کارمندانش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز نوار غزه، فعالیت‌هایش در منطقه به حالت تعلیق درآمدند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: «طی ۶ ماه گذشته، سازمان‌های بشردوستانه از جمله پزشکان بدون مرز و آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) دست‌کم ۹ گزارش از کاروان‌ها یا ساختمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، منتشر کرده‌اند و این درحالیست که مسیرها و هماهنگی‌های مربوطه آنها پیشتر با مقامات اسرائیلی به اشتراک گذاشته شده بود.»

گزارش مفصل رسانه‌های آمریکایی از هدف‌گیری عمدی امدادگران در غزه توسط ارتش صهیونیستی

هم‌چنین سازمان «نتایج بشردوستانه» یا همان (Humanitarian Outcomes) که مرگ‌ومیر کارگران امدادی را ثبت می‌کند، اعلام کرده است که حدود ۲۰۰ کارگر امدادی فلسطینی کشته شده‌اند.

«جیاران دانلی» معاون ارشد کمیته نجات بین‌المللی که در غزه فعالیت می‌کند، گفت: «آنچه که بسیار واضح بوده این است که روند درگیری‌زدایی یک داستان خیالی است. این هیچ تضمینی برای ایمنی نمی‌دهد.»

طی مصاحبه‌های اخیر با مقامات ایالات متحده، سازمان ملل و هم‌چنین فرماندهان سابق صهیونیستی و کارمندان آژانس امداد، تصویری از یک سیستم «خطرناک، غیرشفاف و ناکارآمد» برای هماهنگی ارسال کمک‌ها ترسیم شده است؛ کمک‌هایی که ظاهرا وجود دارند اما هرگز کارساز نبوده‌اند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

«جامی مک‌گلدریک» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای فلسطین گفت: «ما ماه‌ها است که خواستار تماس مستقیم با ارتش اسرائیل و تجهیزات ارتباطی بوده‌ایم، و تنها از زمان حادثه روز دوشنبه شاهد اندک تحولاتی مثبت در این زمینه هستیم.»

ان بی سی نیوز نیز در گزارش حمله به امدادگران در غزه را مستند کرده است. این شبکه خبری در گزارشی آورده است: با بررسی اسناد، بیانیه‌های عمومی و مصاحبه‌ها، الگویی از حملات به امدادگران و زیرساخت‌های بشردوستانه را در ماه‌های منتهی به حمله به کارمندان آشپزخانه مرکزی بدست آوردیم. اینها شامل دو حادثه قبلی مربوط به آشپزخانه مرکزی، انداختن یک بمب ۱۰۰۰ پوندی در نزدیکی ساختمانی است که امدادگران کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در آن نگهداری می‌شوند، و بمباران خانه یک امدادگر برای پزشکان بدون مرز ( MSF) است. آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، بیش از هر آژانس دیگری حملاتی را متحمل شده است که منجر به کشته شدن ۱۷۹ نفر از کارکنان آن از ۷ اکتبر شده است. این حملات منجر به کاهش مستقیم کمک رسانی به مردم غزه شده است. پس از کشتار آشپزخانه مرکزی، حداقل چهار سازمان به دلیل خطر برای کارکنان خود، از جمله آشپزخانه مرکزی که سه کشتی باری را در مسیر غزه چرخانده و ۲۴۰ تن از کمک های غذایی بسیار مورد نیاز را به بندر قبرس بازگرداند، ارسال کمک به غزه را متوقف کردند.

در این گزارش آمده است: اما حتی قبل از آن، ویرانی‌ها و خصومت‌های جاری و همچنین بی‌قانونی متعاقب آن، ارسال کمک‌ها به بخش زیادی از غزه، به‌ویژه در شمال، جایی که خطر قحطی شدیدتر است، متوقف شده بود. برای کار در یک منطقه جنگی، آژانس‌های امدادی بر فرآیندی به نام عدم تعارض تکیه می‌کنند، که به ارتش اجازه می‌دهد تا اقداماتی را برای جلوگیری از حملات غیرعمدی علیه امدادگرانی که توسط قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت می‌شوند، اتخاذ کند. در غزه، آژانس‌ها به هماهنگی فعالیت‌های دولتی در سرزمین‌ها یا COGAT - نهاد رسمی دولتی اسرائیل که بین آژانس‌های امدادرسان و ارتش ارتباط برقرار می‌کند و همچنین دسترسی کارکنان و محموله‌های کمک به غزه را کنترل می‌کند - اغلب روزانه از حرکت کاروان‌های خود مطلع می‌کنند و مختصات مهمانسراها و انبارهای خود را ارائه دهند. با این حال، آنها بارها مورد حمله قرار گرفتند.

گزارش مفصل رسانه‌های آمریکایی از هدف‌گیری عمدی امدادگران در غزه توسط ارتش صهیونیستی

سیاران دانلی، معاون ارشد بازیابی و توسعه واکنش به بحران در صلیب سرخ گفت: «سیستم عدم تعارض عملاً یک داستان تخیلی است. کریستوفر لاک‌یر، دبیرکل پزشکان بدون مرز در یک کنفرانس خبری گفت: «این الگوی حملات یا عمدی است یا نشان‌دهنده بی‌کفایتی بی‌ملاحظه است. این نه تنها شکست اقدامات رفع تعارض  بلکه بیهودگی این اقدامات را در جنگی بدون قاعده نشان می دهد.

لاک یر گفت که «این حملات به امدادگران یک انتخاب سیاسی است. اسرائیل هیچ هزینه سیاسی نمی‌پردازد.

ان‌بی‌سی نیوز دست‌کم ازدو مورد دیگر که در آن کارگران آشپزخانه مرکزی جهانی مورد حمله قرار گرفته‌اند، مطلع شده است. در ۳۰ مارس، درست دو روز قبل از حملات مرگبار کاروان که منجر به کشته شدن هفت کارگر این سازمان شد، سازمان امداد گفت که معتقد است یک تک تیرانداز اسرائیلی به سمت یکی از خودروهای آنها شلیک کرده و به آینه بغل آسیب رسانده است. این سازمان گفت کسی آسیب ندیده است و این حادثه را به ارتش اسرائیل گزارش کرده است. یک هفته پیش از آن، در ۲۳ مارس، یک کاروان حامل مواد غذایی همین سازمان که بخشی از اولین محموله دریافت شده از طریق دریا در یک عملیات بشردوستانه دریایی بود که توسط این گروه افتتاح شد، در مرکز صحنه آشفته‌ای در میدان کویتی در شهر غزه قرار داشت. شاهدان گفتند که نیروهای اسرائیلی به سوی غیرنظامیان فلسطینی که در انتظار دریافت کمک جمع شده بودند شلیک کردند.

دفتر رسانه های دولتی غزه اعلام کرد که ۱۹ نفر در این حادثه شهید شدند و نیروهای اسرائیلی را مقصر دانستند که به گفته خود با تانک و مسلسل آتش گشودند. در فیلمی که توسط ان بی سی فیلمبرداری شده است، اجساد خون آلود در میان جعبه های مقوایی پراکنده با برچسب World Central Kitchen دیده می شوند. یک مرد مجروح روی یک برزنت پلاستیکی با آرم WCK گذاشته شده است.

براساس گزارش ان بی سی، در ۱۸ ژانویه، چند تن از کارکنان صلیب سرخ بر اثر انفجار بمبی در فاصله چند متری محوطه این مرکز در المواسی، شهری در خارج از خان یونس در جنوب غزه، مجروح شدند. ارزیابی سازمان ملل به این نتیجه رسید که ماده منفجره مورد استفاده احتمالاً یک بمب هدایت شونده ۱۰۰۰ پوندی MK۸۳ بوده است، مهماتی که در ایالات متحده تولید می شود. صلیب سرخ می‌گوید شش توضیح متفاوت از ارتش اسرائیل در مورد آنچه اتفاق افتاده است دریافت کرده است، از انکار اولیه دخالت تا اذعان به تلاش برای حمله به یک هدف در نزدیکی تا مقصر دانستن باله دم معیوب در بمب.

رئیس مرکز گفت که صلیب سرخ این منطقه را به طور خاص برای جلوگیری از خطر انتخاب کرده است. این در منطقه ای بود که صدها یارد دورتر از نزدیکترین ساختمان، بر روی خاک شنی ساخته شده بود که آن را به مکانی بد برای حفر تونل تبدیل می کرد، و آن را به هدف کمتری برای حملات ارتش اسرائیل تبدیل می کرد. واقعاً تنها دو توضیح قابل قبول وجود دارد که چرا ارتش اسرائیل نتوانسته است به طور مؤثر درگیری را در غزه کاهش دهد. یکی شکست کامل فرماندهی و کنترل و دیگری بی اعتنایی به سیستم رفع تعارض، عمدی در پشت حملات .

گزارش مفصل رسانه‌های آمریکایی از هدف‌گیری عمدی امدادگران در غزه توسط ارتش صهیونیستی

یکی دیگر از گروه‌های امدادی به نام «کمک‌های آمریکایی به پناهندگان خاور نزدیک» (آنرا) از جمله گروه‌هایی است که روز سه‌شنبه فعالیت‌های خود در غزه را به دلیل خطر برای ایمنی کارکنان خود به حالت تعلیق درآوردند. در ۸ مارس، یکی از کارکنان آن، موسی شوا، در یک حمله هوایی در حالی که به همراه خانواده‌اش در مکانی شناخته شده در دیر البلح در مرکز غزه پناه گرفته بود، کشته شد.

انرا در بیانیه‌ای گفت که شووا، یک هماهنگ‌کننده تدارکات، به تازگی پس از رساندن کمک‌ها به پناهگاه بازگشته بود که کشته شد، «علی‌رغم این واقعیت که مختصات پناهگاه او به منظور حفاظت از او در موارد متعدد، اعلام شده بود.

شان کارول، رئیس و مدیر عامل شرکت Anera به ان بی سی نیوز گفت که مایل است باور کند که حمله به شووا عمدی نبوده است. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد او هدف قرار گرفته است، اما آنها مختصات پناهگاه را داشتند و بمب او را کشت و مستقیماً به اتاق نشیمن او اصابت کرد. کریم پسر ۶ ساله شووا نیز مجروح شد و بعداً بر اثر جراحات جان باخت. آنرا این مرگ را "یک مورد غیرقابل انکار عدم کارایی درگیری" خوانده و خواستار تحقیقات مستقل شده است.

این گروه به ان بی سی می‌گوید که هیچ توضیحی از ارتش اسرائیل برای این حمله دریافت نکرده است.

MSF، سازمان امداد پزشکی، که چندین تن از کارکنان خود را در حملات نظامی از دست داده، چندین حادثه را گزارش کرد که در آن مواضع آن علیرغم اطلاع به ارتش اسرائیل مورد هدف قرار گرفتند. در ۲۰ فوریه، این گروه می گوید که یک تانک اسرائیلی به خانه‌ای در المواسی که به همکاران پزشکان بدون مرز و خانواده های آنها پناه داده بود شلیک کرد و دو نفر را کشتند. یک ماه پیش از آن، در ۹ ژانویه، MSF گفت که یک گلوله مشکوک تانک به پناهگاه دیگری در خان یونس شلیک شد که دختر ۵ ساله یکی از کارکنان  پزشکان بدون مرز را کشت و در ۱۸ نوامبر، این گروه می‌گوید کاروانی از خودروهایش پس از دور شدن از یک ایست بازرسی در مسیر مورد تایید ارتش اسرائیل در حالی که تلاش می‌کردند کارکنان دفاتر خود در شهر غزه را تخلیه کنند، هدف تیراندازی تک تیراندازان اسرائیلی قرار گرفت. در آن حادثه دو نفر کشته شدند. در تمام موارد، این سازمان می‌گوید که حرکات و مکان‌های خود را با ارتش اسرائیل در میان گذاشته و حوادث را از طریق COGAT گزارش کرده است.

هیچ پاسخ یا توضیحی برای این حملات دریافت نشده است.

پروژه HOPE، Save the Children و Humanity و Inclusion نیز کارکنان خود را در جنگ از دست داده‌اند. آنروا که اکثراً کارمندان فلسطینی را استخدام می کند، با ۲۲۴ شهید بیشترین امدادگر شهید را داشته است. در بیانیه‌ای که پس از انتشار گزارش ارتش اسرائیل منتشر شد، آشپزخانه مرکزی گفت که نمی‌توان به ارتش اسرائیل برای قبول مسئولیت اقدامات خود اعتماد کرد. در این بیانیه آمده است: ارتش اسرائیل نمی‌تواند به طور قابل اعتمادی تحقیق کند. با این حال، از تحقیقات اولیه آنها نیز مشخص است که ارتش اسرائیل بدون توجه به پروتکل‌ها، زنجیره فرماندهی و قوانین درگیری، نیروی مرگباری را مستقر کرده است. ارتش اسرائیل اذعان کرده است که تیم‌های ما از تمامی رویه‌های ارتباطی مناسب پیروی می‌کنند. ویدئوی خود ارتش اسرائیل هیچ دلیلی برای شلیک به کاروان پرسنل ما نشان نمی‌دهد که هیچ سلاحی حمل نمی‌کرد و هیچ تهدیدی به همراه نداشت.»

در این بیانیه آمده است: «بدون تغییر سیستمی، شکست‌های نظامی بیشتر، عذرخواهی بیشتر و خانواده‌های داغدار بیشتری وجود خواهد داشت».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha