• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403020301782
  • خبرنگار : 71402

نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد

اکثر صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو درباره غزه را باور ندارند

اکثر صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو درباره غزه را باور ندارند

نظرسنجی روز یکشنبه در اراضی اشغالی نشان داد که دو سوم صهیونیست‌ها ادعای بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه این رژیم به پیروزی قریب‌الوقوع در جنگ ادامه‌دار بیش از ۶ ماهه خود در نوار غزه نزدیک شده است را باور ندارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط کانال ۱۳ عبری که نتایج آن روز یکشنبه در وبگاه این شبکه منتشر شد، ۶۸ درصد ساکنان اراضی اشغالی وقتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر می‌گوید این رژیم یک قدم تا پیروزی فاصله دارد، باور نمی‌کنند.

در حالی که تنها ۱۶ درصد گفتند به نتانیاهو اعتقاد دارند، بقیه هم یا پاسخ را نمی‌دانستند یا از پاسخ دادن خودداری کردند.

نتانیاهو بارها اعلام کرده است که «اسرائیل در یک قدمی یا بسیار نزدیک به پیروزی است» و روز یکشنبه با رجز خوانی جدید گفت که تل‌آویو «در روزهای آینده فشارهای سیاسی و نظامی بر حماس را افزایش خواهد داد و با ضربات دردناک‌تری به آن برخورد خواهد کرد.»

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۶۳ درصد از برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت می‌کنند، در حالی که ۳۳ درصد از برگزاری آن در تاریخ برنامه ریزی شده قبلی خود در اکتبر ۲۰۲۶ حمایت می‌کنند.

اپوزیسیون، نتانیاهو را به ناتوانی در دستیابی به اهداف جنگ غزه به ویژه حذف جنبش حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی متهم می‌کند و تاکید دارد که او در تلاش برای حفظ قدرت است.

طبق این نظرسنجی، ۴۸ درصد از اسرائیلی‌ها از برکناری ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی امنیت داخلی به دلیل اظهارات جنجالی وی حمایت کردند.

نظرسنجی شبکه ۱۳ عبری همچنین نشان داد اگر امروز انتخابات بدون تغییر در ترکیب احزاب موجود در نظام سیاسی برگزار شود، حزب اردوگاه اصلی (ملی) به رهبری بنی گانتس ۳۰ کرسی به دست می‌آورد و به بزرگترین حزب کنست تبدیل می‌شود. حزب لیکود ۲۰ کرسی و حزب یش آتید به رهبری یائیر لاپید، رهبر مخالفان، ۱۵ کرسی به دست می‌آورد.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، تعداد کرسی‌های حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن به ۱۱ کرسی افزایش می‌یابد و حزب «عوتسما یهودیت» به رهبری ایتامار بن گویر صاحب ۹ کرسی می‌شود. در حالی که شاس به رهبری آرییه درعی در صورت برگزاری انتخابات هشت کرسی به دست می‌آورد، صهیونیسم مذهبی به رهبری بتسلئیل اسموتریچ و حزب یهودیت تورات به رهبری اسحاق گلدکنوبف هر کدام هفت کرسی را به دست می‌آورند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که ائتلاف اعراب برای تغییر ۵ کرسی، لیست یکپارچه چهار کرسی و حزب کارگر نیز چهار کرسی پارلمان به دست می‌آورند اما جنبش«مرتز» نمی‌تواند از آستانه انتخاباتی فراتر رود (۳.۲۵ درصد از آرای رای دهندگان).

طبق این نظرسنجی، با توجه به نقشه سیاسی و فرصت‌های تشکیل دولت، اردوگاه نتانیاهو ۵۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به خود اختصاص داده و در تشکیل ائتلاف دولتی ناکام می‌ماند.

همچنین نتایج نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد ۶۲ درصد از سکنه صهیونیست و عرب اراضی اشغالی فلسطین معتقدند زمان آن فرا رسیده است که مسؤولان شکست‌های هفت اکتبر از سمت خود استعفا کنند.

در این راستا نظرسنجی یک موسسه صهیونیستی بین ۱۴ تا ۱۷ آوریل انجام شد و پاسخ‌هایی را از ۵۱۴ مرد و زن به زبان عبری و ۹۸ نفر به زبان عربی جمع‌آوری کرد.

در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌کنندگان معتقدند مقامات صهیونیستی مسؤول شکست‌های حمله هفت اکتبر حماس باید با گذشت بیش از شش ماه استعفا کنند یا خیر، ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان یهودی پاسخ دادند که باید استعفا کنند. همانطور ۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان عرب همین نظر را داشتند.

در میان پاسخ‌دهندگان یهودی جناح چپ و میانه‌رو، اکثریت واضح (به ترتیب ۸۴ و ۸۰ درصد) بر این باورند که مسؤولان صهیونیست باید استعفا کنند، در حالی که تنها ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان راستگرای یهودی همین باور را دارند.

در پاسخ به سوالی درباره موضوع انتخابات پارلمانی که بسیاری پس از هفت اکتبر خواستار برگزاری آن شده‌اند، اکثریت ۵۱ درصدی معتقدند که انتخابات باید قبل از پایان سال ۲۰۲۴ برگزار شود، در حالی که ۲۵ درصد تنها خواهان برگزاری انتخابات در اراضی اشغالی در پایان دوره کابینه در سال ۲۰۲۶ هستند.

با تفکیک جمعیت‌شناسی، نتایج نظرسنجی «موسسه موسوم به دموکراسی اسرائیل» نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از سکنه عرب ترجیح می‌دهند که انتخابات در سال ۲۰۲۴ برگزار شود، در مقابل ۴۷ درصد از سکنه یهودی این نظر را دارند.

نظرات پاسخ‌دهندگان یهودی در صورت تقسیم بر اساس ایدئولوژی سیاسی، بسیار متفاوت شد. در حالی که ۹۱.۵ درصد از یهودیان چپ معتقدند که انتخابات پارلمانی باید در سال ۲۰۲۴ برگزار شود، تنها ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان جناح راست و ۶۸ درصد از میانه‌روها همین احساس را دارند.

ضربه‌ای که مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر با عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی وارد کرد، صهیونیست‌ها را در شوک فرو برد. شکست اطلاعاتی این رژیم، انتقادهای داخلی فراوانی را از کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وجود آورده و از آن زمان، بارها و بارها تظاهرات علیه او در داخل اراضی اشغالی برگزار شده است. همچنین ناکامی صهیونیست‌ها در تضمین توافق تبادل اسرا به نارضایتی‌های داخلی دامن زده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha