• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022316392
  • خبرنگار : 71516

واشنگتن: نگران پیامدهای انسانی عملیات رفح هستیم

واشنگتن: نگران پیامدهای انسانی عملیات رفح هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد تلاش‌ها برای اجرای راه حل تشکیل ۲ دولت بعد از پایان جنگ غزه ازسرگرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، ساموئل وربرگ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دلیل‌تراشی برای کارشکنی‌هایش در مسیر به رسمیت شناختن کشور فلسطین مدعی شد: «استفاده واشنگتن از حق وتو علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به معنای مخالفت با تشکیل کشور فلسطین نیست بلکه نتیجه ارزیابی ما در این خصوص است که به رسمیت شناختن یک کشور باید بخشی از یک تلاش دیپلماتیک گسترده‌تر برای تضمین نتایج ملموس برای ملت فلسطین باشد.»

وی در مصاحبه با عربی ۲۱ گفت: «صلح پایدار در منطقه تنها از طریق راه حل ۲ دولت با تضمین امنیت اسرائیل ممکن است. به ویژه اینکه راه دیگری برای برقراری روابط منطقه‌ای بین اسرائیل و تمام همسایگان عربش وجود ندارد. ما به این مساله ایمان داریم که راه حل تشکیل ۲ دولت تنها راه برای تضمین آینده اسرائیل به عنوان یک "دولت یهودی دموکرات" و تضمین زندگی کردن فلسطینی‌ها در صلح در یک کشور مستقل است. امیدواریم تلاش‌ها برای راه حل ۲ دولت در مرحله بعد از پایان جنگ کنونی از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اقدامات عجولانه در سازمان ملل به رغم نیت خوبی که پشت آن است کشوری را برای فلسطینی‌ها محقق نخواهد کرد. گزارش صادره از سوی کمیته مربوط به قبول اعضای جدید در سازمان ملل نشان داد که سوالاتی درباره میزان شایستگی طرفی که درخواست عضویت می‌دهد بر اساس ماده چهار منشور سازمان ملل وجود دارد. مسائلی نیز در خصوص معیارهای یک کشور وجود دارد که هنوز حل نشده است.»

اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل با  ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع با درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافقت کرد.

آمریکا ۱۸ آوریل علیه پیش‌نویس قطعنامه الجزایر برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از حق وتو استفاده کرد.

وربرگ درباره اسکله شناور در غزه گفت: «ما به مراحل نهایی ساخت اسکله شناور غزه رسیده‌ایم و در حال انجام بررسی‌های نهایی هستیم. پیش‌بینی می‌شود که عملیات ما ظرف چند هفته آینده شروع شود. این گذرگاه دریایی ابتدا می‌تواند حدود ۹۰ کامیون در روز را منتقل کند و به تدریج به ۱۵۰ کامیون در روز خواهد رسید.»

وربرگ درباره دلیل عدم پیشرفت در مذاکرات بین حماس و رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن مواضع کارشکنانه اشغالگران مدعی شد: «مذاکرات بین اسرائیل و حماس به دلیل مواضع جنبش حماس که معمولا موجب کارشکنی در تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس دائم در غزه می‌شود، پیشرفت چشمگیری نداشته است. موضوع مهم این است که هرگونه پیشنهادی برای آتش‌بس باید امنیت و ثبات پایدار در منطقه را در نظر داشته باشد. از چند هفته پیش با تمام طرف‌ها برای تضمین تحقق این هدف تلاش می‌کنیم.»

وی درباره تهدید قطر برای کنار گذاشتن نقش میانجی‌گری در مذاکرات میان حماس و تل‌آویو گفت: «ما از تلاش‌های مستمر قطر به عنوان یک میانجی فعال قدردانی می‌کنیم. نقش قطر در مذاکرات درباره مسائل انسانی حیاتی است.»

این سخنگو مدعی شد: «فعالیت مشترک ما برای ایجاد اسکله شناور غزه نشان دهنده پایبندی ما برای کمک رسانی است. هدف از ایجاد این اسکله برآورده کردن نیازهای انسانی فوری مردم غزه است نه کوچاندن آنها از غزه آنطور که برخی می‌گویند. آمریکا به صورت قاطع با هرگونه کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها و ساکنان نوار غزه مخالف است. ما به پیگیری این تلاش‌ها با همکاری شرکای بین‌المللی پایبند هستیم.»

وربرگ گفت: «روابط میان آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین قوی و مستمر باقی خواهد ماند و ما همواره با آنها در ارتباط هستیم. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چندین بار به منطقه سفر و با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. این نشان دهنده پایبندی ما به حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین است. آمریکا بزرگترین اهدا کننده کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها است و حمایت از آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سر گرفت. دیدگاه ما برای راه حل ۲ دولت تشکیلات خودگردان فلسطین را در قلب این راه حل قرار می‌دهد.»

وی درباره عملیات رژیم صهیونیستی در رفح گفت: «ما از نزدیک تحولات رفح را پیگیری می‌کنیم و نگران پیامدهای انسانی چنین عملیاتی هستیم. هماهنگی بین ما و اسرائیل به صورت مستقیم و مستمر انجام می‌شود. ما به دولت اسرائیل اعلام کردیم که از عملیات نظامی گسترده در رفح به این صورت که هیچ‌گونه طرح و معیار واضحی برای حمایت از غیرنظامیان وجود ندارد حمایت نمی‌کنیم. اکنون نشانه‌های واضحی درباره نزدیک بودن عملیات نظامی گسترده اسرائیل در رفح وجود ندارد. ما با همکاری تمام طرف‌ها از جمله اسرائیل، مصر و قطر برای رسیدن به یک توافق آتش بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به تلاش ادامه می‌دهیم.»

وربرگ گفت: «آمریکا به حمایت از اسرائیل در دفاع از خود علیه حملات و حمایت از کارمندان و تأسیسات خود در منطقه ادامه می‌دهد. ما به همکاری با شرکای بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات منطقه ادامه خواهیم داد.»

وربرگ درباره اینکه آیا حملات رژیم صهیونیستی به غزه را تروریستی می‌داند یا خیر گفت: «لازم است روی این مساله تاکید کرد که اصطلاح حملات تروریستی یک اصطلاح قانونی مشخص است و نباید به صورت کورکورانه از آن استفاده کرد. من به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وظیفه تعامل با مسائل حقوقی به صورت مستقیم را ندارم. ما بر اسرائیل برای حمایت از غیرنظامیان فشار آوردیم و از رنج و مشکلات غیرنظامیان ناراحت هستیم اما باید این مساله را یادآور شویم که حماس جنگ را شروع کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha