• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022618812
  • خبرنگار : 71145

در پاسخ به انتقادات

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: تسلیم نفوذ «قدرتمندان» جهان نمی‌شوم

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: تسلیم نفوذ «قدرتمندان» جهان نمی‌شوم

«کریم خان»، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی، روز سه‌شنبه در اشاره به تهدیداتی که او را در پرونده‌های جنگ غزه و اوکراین هدف قرار می‌دهند، تاکید کرد که تسلیم نفوذ «قدرتمندان» جهان نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تحقیقات این شورا در زمینه جنایات جنگی در لیبی، سفیران روسیه و لیبی عملکرد کریم خان را زیر سوال بردند و اقدام نکردن وی در برابر حمله اشغالگران به غزه را محکوم کردند.

«واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه با اشاره به اطلاعاتی که توسط مطبوعات در مورد یک پیش‌نویس قطعنامه توسط قانونگذاران در کنگره آمریکا و تاثیر آن بر عملکرد دادگاه کیفری لاهه گزارش شده، گفت: «ممکن است سوال پیش بیاید که آیا اثربخشی دادگاه کیفری بین‌المللی در این زمینه تحت تأثیر این پیش‌نویس قطعنامه‌ قرار نمی‌گیرد.»

کریم خان در پاسخ گفت: «مایلم اطمینان دهم... ما تسلیم حکم‌های دستگیری صادر شده از سوی روسیه علیه من یا علیه هیچ یک از اعضای منتخب دادگاه، یا هر قانونگذار در هر نهاد دیگری که دارای اختیارات باشد، نخواهیم شد.»

وی به این اشاره کرد که شخصاً و علیه دفترش «تهدیدهایی» دریافت کرده است تا آنها را مجبور به «توقف» کند.

روسیه در ماه مه ۲۰۲۳، پس از اینکه دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به دلیل نقش او در اخراج کودکان از اوکراین صادر کرد، کریم خان را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

در ابتدای ماه مه، دادگاه کیفری بین‌المللی هشداری به «افرادی که علیه آن یا کارکنانش تهدید به انتقام می‌کنند» صادر و تاکید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند «حمله‌ای به مسیر عدالت» باشد.

این در پی گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن دادگاه برای صدور حکم بازداشت علیه اعضای دولت اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در ارتباط با عملیات نظامی اشغالگران در غزه در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر است.

کریم خان روز سه شنبه در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: «ما وظیفه داریم برای عدالت و برای قربانیان مبارزه کنیم».

وی افزود: «من به خوبی می‌دانم که در این سالن افراد قدرتمندی وجود دارند که از قدرت و نفوذ برخوردارند... اما قانون با ماست.»

کریم خان تاکید کرد که وی با «صداقت و استقلال» ماموریت خود را انجام خواهد داد.

روز سه‌شنبه، چندین کشور عضو سازمان ملل از کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، به دلیل عدم صدور حکم بازداشت علیه مسؤولان کشتار در نوار غزه انتقاد کردند. این در جریان جلسه توجیهی خان به شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحقیقات در مورد جنایات جنگی در لیبی بیان شد.

«طاهر محمد السنی»، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل گفت: «اگر وضعیت لیبی آنقدر پیچیده است و به دست آوردن شواهد دشوار است، چرا منابع و تلاش‌های خود را به سمت چیزی واضح‌تر و آسان‌تر سوق نمی‌دهید و به صورت زنده پخش نمی‌کنید؟ من در مورد نوار غزه صحبت می‌کنم، من در مورد نسل کشی و جنایات جنگی صحبت می‌کنم که در یک دوره ۷ ماهه در مقابل چشمان ما رخ می‌دهند.»

وی تاکید کرد که تمام دنیا از دادگاه کیفری بین‌المللی انتظار دارند که «شجاع» باشد و حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را که بارها اعلام کرده‌اند که علیه فلسطینی‌ها نسل‌کشی کرده‌اند، صادر کند.

السنی افزود: «جهان از شما می‌خواهد که افرادی را که با گورهای جمعی، جنایات علیه کودکان، نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه مرتبط هستند، شناسایی کنید.»

«نسیم گاواوی»، معاون نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد نیز مخالفت کشورش با فشار «برخی کشورها و قدرت‌ها» علیه مقامات دیوان کیفری بین‌المللی را اعلام کرد.

وی افزود: امیدواریم حمایت شورای امنیت از دیوان کیفری بین‌المللی شامل سایر موضوعات به‌ویژه جنایات مربوط به اشغالگری اسرائیل باشد.

این مقام الجزایر تاکید کرد که انتظار می‌رود دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد وضعیت غزه و سرزمین‌های فلسطینی «موضعی جدی» اتخاذ کند.

وی افزود: «این امر برای دادگاه کیفری بین‌المللی لازم است تا نشان دهد برخی از اعضای جامعه بین‌الملل برای تهدید هر کسی که می‌خواهند از آن استفاده ابزاری نمی‌کنند و باید تاکید کنیم که منافق نیستیم.»

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه نیز گفت که دادگاه کیفری بین‌المللی از سال ۲۰۱۵ تاکنون هیچ اقدامی در مورد فلسطین انجام نداده است.

نبنزیا متعجب بود که آیا این مساله به درخواست کنگره ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها در صورتی که دادگاه کیفری بین‌المللی از افراد ایالات متحده و دولت‌های متحدش تحقیق کند، مربوط است یا خیر؟

نبنزیا دادگاه کیفری بین‌المللی را یک «عروسک خیمه شب بازی» توصیف کرد. وی افزود: «تهدید آمریکا به دادگاه در مورد غزه نشان می‌دهد که «دادگاه یک ابزار سیاسی است».

در ماه مه، اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا به کریم خان نسبت به صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات هشدار دادند و او را به مجازات‌های سنگین تهدید کردند.

وبگاه «زیتیو» محتوای نامه‌ای تهدیدآمیز را گزارش کرد که ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه از جمله تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خان ارسال کردند.

در این نامه ادعا شده بود که اگر او حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی را صادر کند، این وضعیت «نه تنها تهدیدی برای حاکمیت اسرائیل، بلکه برای حاکمیت ایالات متحده» تعبیر می‌شود و به «تحریم‌های سنگین» منجر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha