• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022619043
  • خبرنگار : 71263

جنجال نابودگر اوپک دوباره ظاهر شد

جنجال نابودگر اوپک دوباره ظاهر شد

قزاقستان با درخواست برای تولید بالاتر، بار دیگر، یک موضوع تفرقه‌انگیز در داخل گروه اوپک پلاس را در رابطه با سهمیه‌های تولید نفت احیا کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفکس گزارش کرد قزاقستان روز سه شنبه اعلام کرد با وجود عضویت این کشور در اوپک پلاس که به دنبال حفظ توازن بازارهای جهانی نفت است، احساس می‌کند که باید اجازه پیدا کند تولید نفت خام خود را در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد.

با این حال، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد برای افزایش سطح تولید مجاز خود برای سال ۲۰۲۵ درخواستی را مطرح نکرده است.

قزاقستان به عنوان یکی از اعضای گروه اوپک پلاس، تمایل خود را برای تولید بیشتر نفت در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس در اول ژوئن و پیش از بررسی ظرفیت تولید کشورهای عضو این گروه که قرار است تا پایان ماه ژوئن انجام شود، ابراز کرد.

منابع آگاه در اوپک پلاس تائید کرده اند مسئله سهمیه‌های تولید در نشست اول ژوئن مورد بازبینی قرار نخواهد گرفت زیرا همه اعضا تا آن زمان، برای این بحث آماده نخواهند بود.

سهمیه‌های تولید اوپک پلاس که برای تقسیم کاهش تولید در میان اعضای آن استفاده می‌شود، در سال‌های اخیر موضوع بحث بوده و حتی در مواردی، موجودیت این گروه را تهدید کرده است.

امارات عربی متحده در تابستان گذشته، اعلام کرد به کاهش تولید داوطلبانه اوپک نمی‌پیوندد و سال‌ها استدلال کرده که سهمیه تولید این کشور، غیرمنصفانه است و باید به این کشور اجازه داده شود تا با افزایش ظرفیت تولید، نفت بیشتری تولید کند. در آن زمان، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه اگر سهیه تولید امارات افزایش پیدا نکند، این کشور که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک تا سال گذشته بود، ممکن است این گروه را ترک کند و چنین اقدامی، ممکن است نفوذ اوپک را تضعیف کند.

اوپک پلاس در ژوئن سال ۲۰۲۳، سهمیه تولید امارات عربی متحده را افزایش داد و به سطح ۳.۲۱۹ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۴ بازبینی کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت نفت دولتی امارات عربی متحده (ادنوک)، اوایل ماه میلادی جاری و در آستانه نشست اول ژوئن اوپک پلاس، حداکثر ظرفیت تولید نفت خام خود را در وب سایت خود به ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز اصلاح کرد و برنامه‌های خود را برای افزایش ظرفیت تولید خود به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷، آشکار ساخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha