• جمعه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022820345
  • خبرنگار : 71263

روند کاهش هفتگی قیمت نفت معکوس می‌شود

روند کاهش هفتگی قیمت نفت معکوس می‌شود

قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و تحت تاثیر نشانه‌هایی از بهبود تقاضای جهانی در بحبوحه شاخص‌های اقتصادی قوی‌تر چین و آمریکا، در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی خود در سه هفته گذشته حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۳۹ سنت معادل ۰.۴۷ درصد، به ۸۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۲ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود یک درصد و شاخص نفت آمریکا، ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار OANDA  در شرکت گفت: به نظر می‌رسد قیمت نفت آمریکا پس از کاهش ۹ درصدی نسبت به هفته گذشته، به دلیل دو هفته متوالی کاهش ذخایر نفت آمریکا و تدابیر محرک اقتصادی بیشتر در چین، در حدود ۷۸ دلار و ۴۰ سنت، کف قیمت پیدا کرده است.

بازارهای نفت با رشد تولید صنعتی چین به میزان ۶.۷ درصد در آوریل و سرعت گرفتن روند احیای بخش خدمات که به رشد قوی‌تر تقاضا اشاره دارد، حمایت شده اند.

کاهش ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در مراکز تجاری بزرگ جهانی هم خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا برای نفت ایجاد کرده و روند رشد ذخایر را که در هفته های گذشته به شدت بر قیمت نفت، تاثیر گذاشته بود، معکوس کرده است.

شاخص‌های اقتصادی اخیر آمریکا، باعث خوش‌بینی نسبت به تقاضای جهانی شده است. داده‌هایی که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده آمریکا، در آوریل کمتر از حد انتظار افزایش یافت و انتظارات برای کاهش نرخ بهره در این کشور را تقویت کرد. این انتظارات با داده‌های روز پنجشنبه که ثبات بازار کار آمریکا را نشان می داد، بیشتر تقویت شد.

نرخ‌های بهره پایین‌تر می‌تواند به کاهش ارزش دلار آمریکا کمک کند و باعث می‌شود نفت برای سرمایه‌گذاران دارنده ارزهای دیگر، ارزان‌تر شود و تقاضا برای آن، افزایش پیدا کند.

در بخش عرضه، سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال گرفتن سیگنال از نشست آتی اوپک پلاس در اول ژوئن هستند که احتمالا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به گفته وانگ، تمدید کاهش تولید نفت اوپک پلاس پس از ژوئن، احتمالا به افزایش قیمت‌ها در میان مدت منتهی خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه ANZ  در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: سه سناریو احتمالی برای نتیجه نشست اول ژوئن شامل تمدید، تسهیل تدریجی کاهش تولید یا حذف کامل کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز می بینیم. مدل فعلی ما مبتنی بر تسهیل تدریجی این کاهش تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ است. با این حال، انتظار داریم بازار دچار کمبود عرضه شود زیرا تقاضا برای نفت اوپک، بالاتر از عرضه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha