• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403030100555
  • خبرنگار : 71658

سوناک: «پرونده‌ خون‌های آلوده» فاجعه‌ای شرم‌آور برای دولت انگلیس است

سوناک: «پرونده‌ خون‌های آلوده» فاجعه‌ای شرم‌آور برای دولت انگلیس است

تحقیقات در مورد پرونده رسوایی استفاده مخفیانه از خون‌های آلوده برای آزمایشات پزشکی در انگلیس نشان می‌دهد مقامات و نظام بهداشت عمومی این کشور، آگاهانه ده‌ها هزار بیمار را از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده در معرض عفونت‌های مرگبار قرار داده و حقیقت این فاجعه را برای دهه‌ها پنهان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بیش از ۳۰ هزار نفر پس از دریافت خون‌های آلوده در انگلیس از دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ به ویروس هایی مانند اچ آی وی و هپاتیت مبتلا شدند.

در همین حال، تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری دیگر با بیماری‌های مادام‌العمر دست و پنجه نرم کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس گفت: این فاجعه‌ای شرم‌آور برای دولت انگلیس است.

او خطاب به مجلس این کشور اظهار کرد: من می‌خواهم از صمیم قلب به خاطر این بی‌عدالتی وحشتناک عذرخواهی کنم. وی همچنین به آسیب‌دیدگان وعده غرامت کامل داد.

کمبود محصولات و مشتقات خونی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در انگلیس به این معنی بود که این کشور باید مقدار زیادی خون از ایالات‌متحده آمریکا وارد می‌کرد. داوطلبان خون‌دهی از گروه‌های پرخطر جامعه از جمله در زندان‌ها و معتادان به مواد مخدر بودند که پلاسمای خون اهدا می‌کردند. این پلاسماها که به‌ احتمال‌ زیاد حامل ویروس‌های مختلفی چون هپاتیت C – ویروسی که به کبد حمله می‌کند و موجب سیروز یا سرطان کبد می‌شود- و همچنین اچ‌آی‌وی بودند، برای هدف‌های درمانی مورد استفاده قرار گرفتند.

قربانیان این فاجعه شامل افرادی از جمله کسانی که برای تصادفات و جراحی نیاز به تزریق خون داشتند و همچنین کسانی که از اختلالات خونی مانند هموفیلی رنج می بردند، بوده است.

انتظار می رود دولت انگلیس بسته غرامتی به ارزش چندین میلیارد پوند برای قربانیان و خانواده های آنها اعلام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha