• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403030502553
  • خبرنگار : 71664

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد

ترفند تبلیغاتی سیگار «لایت» / ضرر بیشتر سیگارهای الکترونیک نسبت به کلاسیک

ترفند تبلیغاتی سیگار «لایت» / ضرر بیشتر سیگارهای الکترونیک نسبت به کلاسیک

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به ترفند تبلیغاتی سیگارهای لایت و الکترونیک جهت ایجاد تقاضا برای مصرف دخانیات، گفت: بررسی‌ها بیانگر این است ضرر سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای کلاسیک بیشتر است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر جندقی در نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» که صبح شنبه، ۵ خرداد در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: شهادت ریاست‌جمهور و همراهان ایشان را تسلیت می‌گویم و امیدوارم رهرو راه ایشان در زمینه خدمت به مردم باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۱ خرداد، روز جهانی بدون دخانیات است، اظهار کرد: تمام کشورهای جهان در زمینه کنترل دخانیات دست به دست هم می‌دهند و اقدامات یکسانی را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار جهانی روز بدون دخانیات گفت: شعار «حفاظت از کودکان درباره مداخلات صنعت دخانیات» برای سال جاری انتخاب شده که یک شعار اثربخش است.

جندقی با بیان اینکه وزارت بهداشت شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» را به عنوان شعار هفته ملی بدون دخانیات سال جاری در نظر گرفته است، افزود: شعار وزارت بهداشت کامل و جامع است. اگر بتوانیم از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات حافظت کنیم، می‌توانیم یک نسل بدون دخانیات در آینده داشته باشیم.

وی درباره روزهای هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات» به عنوان شعار روز شنبه پنجم خرداد ماه انتخاب شده است. همچنین شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات» به عنوان شعار روز یکشنبه، ششم خرداد ماه انتخاب شده است. تعداد دستگاه‌هایی که با وزارت بهداشت در زمینه کنترل دخانیات همکاری می‌کنند، بسیار کم است و ما با مشکلات فراوان در زمینه کنترل دخانیات در اماکن عمومی روبرو هستیم. وزارت بهداشت در جهت کنترل مصرف دخانیات در اماکن عمومی با تهدیدها و تهمت‌های فراوانی روبرو است.

جندقی درباره شعار روز هفتم خرداد ماه اظهار کرد: «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با قوانین بازدارنده و موثر» به عنوان شعار روز بعدی از هفته ملی بدون دخانیات انتخاب شده است. اگر قوانین موثر و بازدارنده وجود داشته باشد در پیشگیری از مصرف دخانیات اثر دارد. به طور مثال، فروش سیگار به صورت نخی ممنوع است اما این قانون در کشور اجرا نمی‌شود. قانون جامع کنترل دخانیات در کشور تصویب شده و ایران در زمینه تصویب قانون پیشگیری از مصرف دخانیات پیشگام است. باید در زمینه اجرای قوانین نیز پیشگام باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه «حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات» به عنوان شعار هشتم خرداد ماه برای هفته ملی بدون دخانیات انتخاب شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف محصولات دخانی در شبکه‌های نمایش خانگی بسیار زیاد است. وزارت بهداشت با سازندگان آثار نمایشی گفتگو کرده است و آنها معتقدند چون کشیدن سیگار یک عمل منفی است شخصیت منفی را با مصرف محصولات دخانی نمایش می‌دهیم. بررسی‌ها بیانگر آن است که شخصیت‌های منفی و مثبت آثار نمایشی از محصولات دخانی استفاده می‌کنند.

ترفند تبلیغاتی سیگارهای لایت و الکترونیک

ضرر بیشتر سیگارهای الکترونیک نسبت به کلاسیک

جندقی درباره شعار پنجمین روز از هفته ملی بدون دخانیات گفت: شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از تولید و فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی» برگزیده‌ایم. ترفندهایی مانند سیگار لایت، سیگارهای الکترونیک و سایر محصولات نوپدید فقط یک ترفند تبلیغاتی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است ضرر سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای کلاسیک بیشتر است. عطر و طعم سیگارهای الکترونیک فقط از بوی بد محصولات دخانی جلوگیری می‌کند اما مضرات بیشتری دارد.

ممنوعیت فروش دخانیات تا شعاع ۱۵۰ متری مراکز آموزشی

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز دهم خرداد ماه گفت: «حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با آموزش و توانمندسازی همگانی در برابر دخانیات» به عنوان شعار روز دهم خرداد ماه انتخاب شده است. دانستن، حق مردم است و مردم باید بدانند هرگاه قیمت محصولات دخانی افزایش یافته میزان مصرف نیز کم می‌شود. مردم باید بدانند فروش محصولات دخانی در ۱۵۰ متری مراکز آموزشی ممنوع است و افزایش قیمت هیچ ارتباطی با قاچاق محصولات دخانی ندارد.

وی درباره شعار آخرین روز از هفته ملی بدون دخانیات گفت: شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با آموزه‌های دینی» برای روز جمعه، ۱۱ خرداد ماه انتخاب کرده‌ایم.

مخالفت با تولید سیگار برگ

جندقی با بیان اینکه وزارت بهداشت با هرگونه روشی که منجر به افزایش مصرف محصولات دخانی شود مخالفت است، اظهار کرد: برخی افراد متقاضی تولید سیگار برگ و فروش سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند اما وزارت بهداشت با تمام خواسته‌های از این دست مخالفت می‌کند.

خسارت سالانه بیش از ۵۰هزار میلیارد تومانی سیگار در کشور

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف سیگار سبب بروز ضررهای مالی فراوانی برای کشور می‌شود، افزود: بیش از ۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. خسارت سالانه مصرف دخانیات در کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها به دلیل مصرف دخانیات گزارش شده است. همچنین ۲۲۶ تریلیون ریال خسارات برآورد شده بابت مرگ زود هنگام مصرف کنندگان دخانیات گزارش شده است؛ به نحوی که بیش از ۵۰ درصد مرگ‌های منتسب زیر سن ۷۰ سال به دلیل مصرف دخانیات رخ می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha