• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030704042
  • خبرنگار : 71129

ماکرون: فرانسه و آلمان به دنبال حمایت بیشتر از اوکراین هستند

ماکرون: فرانسه و آلمان به دنبال حمایت بیشتر از اوکراین هستند
اشتاینمایر و ماکرون

روسای جمهوری فرانسه و آلمان اعلام کردند که ۲ کشور به دنبال تمامی سناریوهای صلح اوکراین و حمایت بیشتر از کی‌یف در نشست قریب الوقوع شورای امنیت و وزرای دفاع آلمان و فرانسه هستند.

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاینمایر، همتای آلمانی خود گفت: «در نشست مشترک آتی شورای دفاع و امنیت ۲ کشور، در مورد کمک بیشتر به اوکراین، تسلیح، پشتیبانی، آموزش و همچنین آمادگی برای هرگونه سناریو جهت ایجاد صلح پایدار بحث خواهیم کرد. صلح مبتنی بر احترام به قوانین بین‌المللی خواهد بود.»

به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس جمهور فرانسه همچنین خاطرنشان کرد: «امروز طرف صلح بودن یعنی قدرت دادن به قانون. صلح به معنای تسلیم نیست. صلح امتناع از اصل نیست. صلح توانایی یک کشور برای دفاع از مرزها و حاکمیت خود و همچنین اقدامی برای ایجاد یک سرعت پایدار است. این اقدامی است که ما انتخاب کرده‌ایم. این یک اقدام و چشم‌انداز بلندمدت است.»

ماکرون در نخستین توقف خود در جشنواره دموکراسی در برلین نسبت به «شکل شیفتگی برای اقتدارگرایی که در حال افزایش است» در آلمان و فرانسه هشدار داد و در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما اغلب فراموش می‌کنیم که این یک مبارزه برای دفاع از دموکراسی است.»

وی با اشاره به تصمیمات پیرامون کرونا ویروس یا حمله روسیه به اوکراین افزود: «اگر احزاب ملی‌گرا در سالهای اخیر در اروپا به قدرت رسیده بودند، تاریخ اینطور نمی‌شد. ما به یک ائتلاف از دموکرات‌ها در اروپا نیاز داریم.»

ماکرون ادامه داد: «اوضاع امروز پیش از انتخابات اروپا از انتخابات قبلی خیلی فرق کرده است.»

سفر ماکرون به آلمان دو هفته مانده به انتخابات اتحادیه اروپا است که نظرسنجی‌ها نشان دهنده اوضاع نابسامان برای ماکرون است چون ائتلاف میانه‌روی او از راست افراطی عقب افتاده و این وضعیت می‌تواند دستیابی به جایگاه سومی را هم برای ائتلاف ماکرون پر از چالش کند.

در آلمان نیز تمامی سه حزب در ائتلاف اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان بعد از حزب راست افراطی آلترناتیوی برای آلمان قرار دارند، اگرچه این حزب هم با یکسری رسوایی‌ها روبروست.

ماکرون همچنین گفت، به دنبال این است که دست حزب راست افراطی فرانسه موسم به «اجتماع ملی» را رو کند «که در عملکردش چیزی جز لفاظی نداشته است.»

اشتاینمایر در جریان ضیافت ناهار با ماکرون نسبت به تهدید از سوی روسیه هشدار داد و گفت: «با هم باید یاد بگیریم که بهتر از خود در برابر مهاجمان محافظت کنیم و جوامع خود را در برابر حملات از درون و بیرون مقاوم‌تر سازیم.»

ماکرون که روز سه شنبه قرار است به غرب آلمان برود، از سفر سه روزه خود به این کشور برای تاکید بر اهمیت تاریخی روابط پس از جنگ دوم جهانی بین دو کشور استفاده کرده است.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور فرانسه به آلمان در ۲۴ سال گذشته است. جدای از گفت‌وگو با اشتاینمایر، برنامه او شامل دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و شرکت در جلسه دفاع مشترک و شورای امنیت است؛ در پی آن نشست مشترک شورای وزیران ۲ کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha