• دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۱ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: بین الملل2
  • کد خبر: 8111-01693

«جنگل‌هاي حرا» در معرض نابودي است

«جنگل‌هاي حرا» در معرض نابودي است

 مدير كل محيط زيست هرمزگان گفت: يكي از اكوسيستم‌هاي نادر و منحصر به فرد خليج فارس، جنگل‌هاي «حرا» هستند كه به عنوان يكي از زيستگاهها و پرورشگاههاي اساسي آبزيان به شمار مي‌روند.

مهندس بهزاد سعيدپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا افزود: اين جنگل‌ها به عنوان يكي از اكوسيستم‌هاي ساحلي در پالايش آلودگي‌ها از ساحل به دريا و بلعكس نقش مهمي دارند.

وي با بيان اينكه بيشترين وسعت جنگل‌هاي «حرا» خليج‌فارس در ايران وجود دارد كه بخش عمده‌اي از آن ـ حدود 6 هزار هكتار در وسعتي حدود 10 هزار هكتار ـ نيز در استان هرمزگان و تالاب «خوي خويان» است، تصريح كرد: اين تالاب به عنوان يكي از 9 ذخيره‌گاه زيست كره از سوي «كميسيون انسان و كره مسكون» و يكي از 20 تالاب بين‌المللي سايت رامسر به شمار مي‌رود كه براي پرندگان آبزي و كنارآبزي مهاجر بسيار ارزشمند است.

مدير كل محيط زيست هرمزگان افزود: عمده گياه جنگل‌هاي «حرا» را «گياه حرا» و «گونه چنبل» تشكيل مي‌دهد كه اين گياهان اكسيژن و مواد غذايي را هم از آب و هم از ريشه خود مي‌گيرند. همچنين اين جنگل‌ها 6 ساعت يكبار از آب خارج مي‌شوند؛ بطوري كه در مواردي كه مد كامل داريم، فقط سرشاخه‌هاي آنها و در مواقعي كه جذر داريم ريشه‌هاي آنها از آب بيرون است.

وي آلودگي‌ها، برداشتهاي انساني، تردد، تجارت سرشاخه‌زني و تغذيه دامها را از جمله عوامل تهديدكننده براي اين جنگل‌ها دانست و گفت: اين مشكلات با خشكسالي‌هاي چند ساله اخير شدت يافته است.

وي افزود: با وجود پيشنهاداتي كه به سازمان مركزي، UNDP و GEF براي سرمايه‌گذاري در تالاب خوي‌خويان به عنوان يك تالاب بين‌المللي ارائه شد، اين تالاب از پروژه تالابهاي بين‌المللي كشور به دليل كمبود اعتبار حذف شد.

مدير كل محيط زيست هرمزگان تاكيد كرد: در صورت اجراي اين پروژه منابعي جهت تامين علوفه دامهاي روستائيان منطقه بايد مشخص شود تا سرشاخه‌زني از اين جنگل‌ها كه به منظور تامين علوفه دامها صورت مي‌گيرد متوقف گردد.از سوي ديگر كاشت و تكثير اين جنگل‌ها بايد شدت يافته و عوامل آلوده كننده آنها برطرف شود.

به اعتقاد وي در صورت ادامه روند فعلي و عدم تامين بودجه و مطالعات لازم بايد شاهد نابودي جنگل‌هاي «حرا» باشيم.

سعيدپور در پايان تصريح كرد: نابودي جنگل‌هاي «حرا» به معناي نابودي زيستگاهها و پرورشگاههاي آبزيان و پرندگان آبزي و كنار آبزي اين مناطق است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha