• سه‌شنبه / ۶ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8311-02183
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/گزارش از اردوگاهي كه مهاجران غيرقانوني افغان 1 روز پيش از اخراج در آن نگهداري مي‌شوند/ ”اردوگاه سفيدسنگ امسال پذيراي 47 هزار افغاني بوده است“

/گزارش از اردوگاهي كه مهاجران غيرقانوني افغان 1 روز پيش از اخراج در آن نگهداري مي‌شوند/

”اردوگاه سفيدسنگ امسال پذيراي 47 هزار افغاني بوده است“

در پي اعلام بدرفتاري با مهاجران افغاني در ايران، مسوولان افغاني و برخي سازمان‌هاي غيردولتي حمايتي و خبرنگاران از اردوگاه مراقبتي ”سفيدسنگ“ فريمان كه مركز نگهداري مهاجران غيرقانوني افغاني است، بازديد كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بازديد خبرنگاران از سالن نگهداري، مركز بهداشت، سالن پذيرش، آشپزخانه، نانوايي و هواخوري اين مركز ديدن كردند و با اتباع افغاني حاضر در آنجا گفت‌وگو داشتند.

اردوگاه ”سفيد سنگ“ كجاست؟
اردوگاه مراقبتي ”سفيدسنگ“ يكي از دو مركز زندگي و نگهداري مهاجران افغاني است كه بيش از 20 سال از تاسيس آن مي‌گذرد.

اين اردوگاه در 13 كيلومتري فريمان در مجاورت روستاي سفيد سنگ قرار دارد. اردوگاه ”سفيد سنگ“ هم اكنون مركزي است كه اتباع افغان كه به صورت غيرمجاز به ايران وارد شده‌اند، در آن نگهداري و به مرز منتقل مي‌شوند. اين اردوگاه در چند هفته‌ي اخير از سوي رسانه‌هاي خارجي به عنوان مكان اصلي بدرفتاري با اين اتباع افغانستان معرفي شده بود.

در اردوگاه ”سفيد سنگ“ چه كساني نگهداري مي‌شوند؟
گزارش خبرنگار ايسنا حاكي است كه در اين اردوگاه تنها افرادي نگهداري مي‌شوند كه هيچ مدركي براي اقامت در ايران ندارند. گفت‌وگو با اين افراد مويد اين مطلب بود كه اكثر افراد جواناني بودند كه براي كار به طور غيرقانوني از مرزهاي شرقي به خصوص از منطقه‌ي زابل وارد ايران شده بودند.

جعفرنژاد، معاون اداره‌ي كل اتباع خارجي خراسان در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 47 هزار نفر از افرادي كه فاقد مجوز ورود به ايران بودند، به اين اردوگاه منتقل شده‌اند.

وي افزود: افرادي كه به اردوگاه ”سفيد سنگ“ مي‌آيند، فاقد هرگونه كارت هويتي، ويزا، برگه‌ي تردد يا برگ‌هاي شناسايي معتبر ديگر هستند و همگي به طور غيرقانوني از مرزهاي غيررسمي وارد كشور شده‌اند.

حيدري، رييس اداره‌ي مهاجرين كنسولگري افغانستان در مشهد نيز درباره‌ي افرادي كه در اردوگاه حضور دارند، گفت: اينها افرادي هستند كه در طلب كار و بدون مجوز وارد ايران شده‌اند.

وي تاكيد كرد: ما اينها را مهاجرين افغان نمي‌دانيم، بلكه افرادي هستند كه غيرقانوني وارد كشور شده‌اند و بايد به افغانستان برگردند.

حيدري اين افراد را بي‌بضاعت و بدون درآمد اقتصادي خواند كه از سر ناداني به ايران آمده‌اند و هيچ قصد خصمانه‌اي هم نداشته‌اند.

نحوه نگهداري افغاني‌ها در اردوگاه ”سفيد سنگ“ چگونه است؟
نحوه نگهداري از اتباع افغاني در اردوگاه ”سفيد سنگ“ فريمان مهم‌ترين علت حضور خبرنگاران و مقامات افغان در اين بازديد بود.

گفت‌وگو با افرادي كه در اردوگاه نگهداري مي‌شدند، حاكي از اين بود كه اين افراد روز قبل وارد اردوگاه شده بودند و شب قبل را در سالن بزرگي كه در آن حدود 300 تخت بود و با سيستم شوفاژ گرم مي‌شد، خوابيده بودند و قرار بود امروز نيز از طريق مرز دوغارون به كشورشان بازگردانده شوند.

مركز بهداشت نيز در اردوگاه مستقر است كه مسووليت انجام مراقبت‌هاي پزشكي را با حضور 2 بهورز افغاني و يك پزشك ايراني دارد، اين مركز بهداشت، چهار تخت و يك مركز دارويي دارد.

مراد اسكندري، مدير اردوگاه به خبرنگار ايسنا گفت: زمان اقامت اين اتباع افغان در اردوگاه كمتر از 24 ساعت است.

وي افزود: افرادي به اينجا منتقل مي‌شوند كه از طريق كلانتري‌ها در سطح شهر مشهد جمع‌آوري مي‌شوند و ما در اينجا براي نهار و شام غذاي گرم مثل پلو خورشت، عدس پلو، خوراك لوبيا همراه با سوپ به آنها مي‌دهيم.

اسنكندري تاكيد كرد: افرادي كه در اينجا نگهداري مي‌شوند، كساني هستند كه در ساعت اداري نتوانسته‌اند به مرز براي خروج منتقل شند و معمولا بعد از ساعت 16 به اردوگاه مي‌آيند و شب را اينجا مي‌مانند تا صبح روز بعد منتقل شوند و ما موردي براي اقامت اضافه نداشته‌ايم.

حيدري، مدير امور مهاجرين كنسولگري افغانستان درباره‌ي امكانات اردوگاه ”سفيد سنگ“ به ايسنا گفت: آنچه ما در بازديد ديديم از زندگي عادي بسياري از اتباع افغان بهتر است و شايد به همين دليل باشد كه افراد حاضر در اردوگاه از خدمات اينجا راضي بودند.

وي در عين حال خواستار اجازه حضور دايمي نماينده كنسولگري افغانستان در اردوگاه براي نظارت بر روند اخراج اين اتباع افغانستان شد.

فاطمه اشرفي، رييس هيات مديره‌ي انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده نيز درباره‌ي وضعيت اردوگاه ”سفيد سنگ“ گفت: من اردوگاه‌هاي مهاجرين افغان را در پيشاور و كويته پاكستان را نيز از نزديك ديده‌ام و مطمئنم با وجود همه‌ي مشكلات در هيچ كجا چنين نوع خدمت‌رساني به مهاجرين غيرمجاز انجام نمي‌شود.

وي به برخي نارسايي‌ها در خارج از اردوگاه به خصوص حين دستگير كردن اين افراد، اعتراض كرد و مدعي شد: برخلاف سياست‌هاي دولت، برخي برخوردهاي خودسرانه با اتباع خارجي انجام مي‌شود كه بايد به آنها رسيدگي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha